رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه آمار مبتلایان به اعتیاد در استان بین سنین 15 تا 30 سال بسیار بالاست، گفت: افتتاح پژوهشکده اعتیاد به منظور فراهم آوردن اطلاعات صحیح و متقن درباره مواد مخدر صورت گرفت.
کد خبر: ۹۸۹۴۴۹

به گزارش ایسنا، قاسم جان بابایی در پنجمین جشنواره تحقیقاتی طبری و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه های علوم پزشکی منطقه یک کشور که در محل تالار مجتمع پیامبر اعظم (ص)برگزار شد با بیان اینکه در 10 سال اخیر رتبه های نخست تا سوم در بخش پژوهش برای مازندران به دست آمده است، افزود: این امر نشان دهنده برنامه ریزی در بخش تحقیقات و فناوری است زیرا در اجرای کار پژوهشی، دانستن مسیر درست اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به سه ضرورت در حوزه تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی، افزود: این سه ضرورت شامل مطالعات ایپدمیولوژیک، کلینیکال ریسرچ و ترجمان دانش می شود که اگر در کنار هم قرار نگیرد، نمی توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

جان بابایی با بیان اهمیت ساختارهای فیزیکی در تحقیقات، اضافه کرد: اصلاح فرآیندها مهم تر از فضای فیزیکی است چون در مکان کوچک هم امکان فعالیت وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ثبت را یکی از زیرساخت‌های پژوهش عنوان کرد و گفت: اقداماتی در حوزه ثبت صورت گرفته ولی باید سرعت بگیرد.

جان بابایی ثبت بیماری تالاسمی، ms، بیماری التهابی، ثبت و نگارش مقاله ای در حوزه سرطان را از دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی دانست و افزود: در دنیا، مراکز رشد و کارخانه ها در دانشگاه ها قرار دارند و همین عامل سبب تولید مستقیم محصول می شود.

وی با تاکید بر این موضوع که پژوهش باید تولید ثروت کند، اضافه کرد: مرکز تولید علم باید جایی باشد که معلمین علوم پایه، اساتید آمار و شرکت هایی که خرید پژوهش می کنند، در کنار هم قرار بگیرند تا اقدامات برای تولید محصول صورت گیرد.

جان بابایی با بیان اینکه برای ما محققان مایه سرافکندگی است که ده ها بشکه نفت را می فروشیم و فقط یک دارو یا کیت وارد می کنیم، افزود: لازم است محققان ما کمتر دنبال مسائل مالی باشند و اقدامات پژوهشی را ارتقا بخشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به لزوم فعالیت بیشتر محققان علوم پایه و تکنیسین ها، گفت: در استان پژوهشگران خوبی فعالیت دارند ولی در مجموع کل کشور این تعداد کافی نیست.

جان بابایی اجرای برنامه کوهورت (مطالعات هم گروهی) را یکی از زیرساخت های مناسب بخش پژوهشی عنوان کرد و گفت: اگر دانشگاهی بخش تحقیقات نداشته باشد به مشکل برمی‌خورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها