سید حسین علم‌الهدی در سال 1337 در شهر اهواز به دنیا آمد و در همان کودکی پس از یادگیری قرآن، به تدریس آن در مسجد مشغول شد.
کد خبر: ۹۸۷۲۶۶
جوان منادی وحدت

حسین وقتی به 15 سالگی می‌رسد، در کنار عزاداری روز عاشورا در سال 1353 همراه دوستانش، راهپیمایی در سطح شهر برگزار می‌کند. به همین خاطر ساواک او را دستگیر و در بند نوجوانان بزهکار زندانی می‌کند.

در سال 1356 در رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد قبول می‌شود و در آنجا با جلسات آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد کرامت آشنا می‌شود اما خیلی زود به خاطر متشنج شدن فضای دانشگاه به اهواز برمی‌گردد.

«سازمان موحدین» را با ابتکار عمل در اهواز تاسیس می‌کند و به فعالیت گسترده علیه رژیم شاهنشاهی می‌پردازد. طرح‌های وی در این سازمان به فرار بسیاری از نیروی رژیم از خوزستان منجر می‌شود.

علم‌الهدی چندماه قبل از انقلاب به دلیل آنچه که اقدام علیه امنیت کشور نامیده می‌شد و به جرم آتش زدن شهربانی کرمان پس از تحمل شکنجه‌های بسیار به اعدام محکوم شد.

علم‌الهدی علاوه بر فعالیت‌های نظامی، اصرار داشت که آموزش قرآن، نهج البلاغه و تاریخ را به‌عنوان فعالیت‌های فرهنگی پیش ببرد. گاهی 15 ساعت از روز را صرف آموزش و کلاس‌های عقیدتی می‌کرد. این مرد جوان در بحبوحه جنگ هنگامی که 22 سال بیشتر نداشت، برنامه‌ای زنده با نام «جهاد در قرآن و سیری در نهج‌البلاغه» را در رادیو اجرا می‌کرد و در رابطه با موضوعات جنگ و جهاد، رابطه مسلمین با دشمن، صفات و شرایط مجاهد و... سخن می‌گفت.

با شروع تبلیغات گسترده بعثی علیه ایران در ارتباط با اعلام تمایل عشایر عرب خوزستان برای پیوستن به عراق، حسین علم‌الهدی پس از روزها رایزنی با سران قبایل و عشایر خوزستان در هویزه و اهواز، سرانجام موفق شد ملاقات عشایر عرب با امام خمینی(ره) را در حسینیه جماران تدارک ببیند. در همین دیدار بود که برای نخستین بار آهنگران به مداحی پرداخت.

شهید سیدحسین علم‌الهدی در عملیات نصر همراه جمعی از دانشجویان پیرو خط امام(ره) در 15 دی ماه 1359 با هدف آزادسازی خرمشهر به منطقه هویزه اعزام می‌شوند. روز بعد یعنی 16 دی ماه دستور عقب‌نشینی صادر می‌شود اما به‌خاطر نابسامانی، به علم الهدی و 60 نفر از یارانش این خبر نمی‌رسد. آنها بی‌اطلاع از عقب‌نشینی نیروهای خودی، در دام نظامیان بعثی می‌افتند و پس از انهدام تعداد زیادی از تانک‌های عراقی و کشته شدن یارانش، شهید علم‌الهدی در 22 سالگی توسط گلوله سه تانک مورد اصابت قرار می‌گیرد و به شهادت نایل می‌آید.

خانم انسیه شاه‌حسینی کارگردان باارزش سینمای ایران، فیلم «زیباتر از زندگی» را به تهیه‌کنندگی سعید سیدزاده در سال 1389 درباره زندگی سیدحسین علم‌الهدی ساخت که تماشای آن می‌تواند دریچه‌ای را به شناخت بیشتر این شهید جوان بگشاید.

باور من این است که کشور عزیز ایران، علم‌الهدی‌های بسیاری را همچنان پرورش می‌دهد که باید آنان را شناسایی و در جایگاه‌های درست و تاثیرگذار از همت، دانش و توانایی‌هایشان استفاده کرد. امسال در کنار برنامه‌های نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی مراکز استان‌ها، توفیقی دست داد تا در یادمان شهدای هویزه از شهید علم‌الهدی تجلیل شود. رئیس سازمان صداوسیما، سردار حاج‌علی فضلی و من در یادمان این جوان جان بر کف حاضر شدیم و سرود کجایید ای شهیدان خدایی... را به صورت جمعی اجرا کردیم.

دکتر علی دارابی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها