گزارشی از پشت صحنه برنامه صبحگاهی شبکه یک

آغاز هر روز با «فرمول یک»

بعد از بیست و اندی سال، برنامه صبحگاهی شبکه یک دستخوش تغییر جدی شده و تقریبا از یک ماه پیش با اسم و عنوانی جدید ارائه می‌شود. «فرمول یک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی افشین حسین‌خانی و اجرای علی ضیا همان‌طور که از نامش می‌توان حدس زد، قرار است برنامه‌ای پر از هیجان، انرژی و احتمالا جوان‌پسند باشد.
کد خبر: ۹۷۸۳۳۳
آغاز هر روز با «فرمول یک»

فرمول یک، با همان ساختار برنامه «صبح‌بخیر ایران» تولید می‌شود؛ یک برنامه ترکیبی شامل آیتم‌هایی چون گفت‌وگو و گزارش‌های مردمی و آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های کاربردی، اما در این برنامه از هر امکانی بهره گرفته می‌شود که شاد‌تر و جوان‌پسندتر از سایر برنامه‌ها باشد.

تماشای طلوع از تپه صبا

تپه‌ صبا، بخشی از مجموعه سازمان صداوسیماست که چشم‌اندازی سبز و زیبا دارد؛ برنامه‌های زیادی از استودیوهای ساخته شده روی این تپه یا فضای باز آن به مخاطبان ارائه شده که از آن جمله می‌توان به «رنگین کمان»، «صبح‌ بخیر ایران»، «به خانه بر می‌گردیم»، «روزآمد»، «به من بگو چرا»، «عطر عاشقی»، «تا نیایش» و بسیاری برنامه‌های دیگر اشاره کرد که حالا فرمول یک هم به آنها اضافه شده است.

در یکی از استودیوهای تپه صبا، دکوری تازه برای فرمول یک، طراحی شده که خیلی ویژه نیست، اما فعلا برنامه از آنجا به مخاطبان ارائه می‌شود و گروه تولید، برای فضای باز اطراف استودیو هم نقشه‌هایی کشیده‌اند و قرار است طراحی ویژه‌ای برای آن داشته باشند.

شاید در آینده‌ای نه چندان دور، به عنوان تماشاگر بتوانیم از زیبایی‌های طبیعی تپه صبا لذت ببریم و به واقع زنده بودن فرمول یک را حس کنیم و شاید هم فرصتی دست داد که طلوع خورشید را بر فراز این تپه تماشا کنیم.

پنج بعلاوه یک

هر قسمت از فرمول یک، درست بعد از پایان قسمت بعدی و در یک صبحانه کاری متولد می‌شود. بعد از هر برنامه گروه نویسندگان این برنامه شامل حامد فرحبخش به‌عنوان سرپرست، امین محمدی، فریور خراباتی و جعفر پاک‌زاد گرد هم می‌آیند و با هدایت افشین حسین‌خانی که پیش از این برنامه صبحگاهی ویتامین3 را کارگردانی کرده و در کنار علی زاهدی، تهیه‌کننده برنامه بعضیا بوده، برای برنامه روز آینده تصمیم‌گیری می‌کنند. علی ضیا نیز بخشی از این اتاق فکر است با این تفاوت که او باید طرح‌ها و ایده‌های این برنامه را در مقابل دوربین اجرا کند.

ضیا در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: همه چیز حتی طنزها و شوخی‌های برنامه در این اتاق فکر طراحی می‌شود.

درباره هیچ چیز انفرادی تصمیم نمی‌گیریم؛ هر آنچه در برنامه می‌بینید، محصول همفکری و تعامل در اتاق فکر برنامه است؛ از دیالوگ‌های من تا طنزها و شوخی‌ها.

توشه‌ای برای هر روز

در برنامه فرمول یک،بخش‌های کارشناسی بر مبنای نیاز مخاطبان طراحی شده است و براساس اظهارات تهیه‌کننده، تلاش شده که بخش‌های کارشناسی برنامه کاربردی شود. افشین حسین‌خانی می‌گوید: مخاطبان ما چند دسته‌اند: دانش‌آموزان، کارمندان و کسانی که صبح‌ها آماده می‌شوند که به محل کار یا تحصیل بروند و خانم‌های خانه‌دار که همسر و فرزندانشان را برای رفتن از خانه آماده می‌کنند. این مخاطب از ابتدای صبح نیاز به اطلاعات کاربردی دارد و می‌کوشیم این نیاز را برآورده کنیم.

فرمول یک هر روز هفته به یکی از موضوعاتی اختصاص دارد که مخاطب امروز با آنها سر و کار دارد؛ فضای مجازی، مد و لباس، سینما و فرهنگ و موضوعات دینی و مذهبی که با حضور کارشناسان در فرمول یک بررسی می‌شود. البته مثل هر برنامه‌ روزانه‌ای، اتفاقات روز جامعه، مناسبت‌ها و رویدادها هم سهم خودشان را از این برنامه دارند.

سریع مثل فرمول یک

اگر قرار باشد برنامه صبحگاهی شبکه یک پر از انرژی، نشاط و هیجان باشد و همچنین سرعت یکی از مولفه‌های اصلی آن به شمار بیاید، احتمالا بهترین اسم برای چنین برنامه‌ای فرمول یک خواهد بود؛ این چیزی است که افشین حسین‌خانی به آن اعتقاد دارد و می‌کوشد به آن عمل کند.

این کارگردان توضیح می‌دهد: سرعت در این برنامه کاملا محسوس است. با طراحی بخش‌های مختلف، ریتم برنامه را افزایش داده‌ایم. در هر قسمت پنج بخش داریم، سه مهمان و یک کارشناس بعلاوه میان‌برنامه‌های متعدد.

گرچه هنوز برخی گفت‌وگوها به اندازه کافی سریع پیش‌ نمی‌رود، کارشناسان هر روز با حوصله و از سر صبر مباحث روز را مطرح می‌کنند، بخش‌‌ها ساختار کلاسیک دارند و از تکنیک‌های بصری به همان کیفیتی که در سایر برنامه‌های تلویزیون شاهدیم، در فرمول یک استفاده می‌شود. افشین حسین‌خانی اما بر این عقیده است که با وجود علی ضیا و البته تنوع در بخش‌ها،فرمول یک به برنامه‌ای با ریتم تند تبدیل شده است.

جوانی به وقت صبح

علی ضیا از نسل مجریان جدید تلویزیون است که به نظر نمی‌رسد اعتقادی به معیارهای مجریان قدیمی و سنتی تلویزیون داشته باشد. از نگاه او، زبان و رفتار معیار در رسانه همان چیزی است که در جامعه دیده می‌شود.

ضیا خودش را تربیت شده رادیو جوان و شبکه سه می‌داند و می‌گوید: معیارم این است که شبیه مردم باشم. هر قدر ادبیاتم، حرف‌هایی که می‌زنم و رفتارم بیشتر شبیه مردم باشد، فاصله‌ام با مخاطب کم می‌شود. جامعه متفاوت شده و به نظرم امروز مردم به‌قدری رشد کرده‌اند که دیگر نخواهیم از بالا و رسمی با آنها حرف بزنیم.

براساس اظهارات این مجری جوان، او در رادیو دوره‌های موسیقی، فن‌بیان، شعرخوانی و حافظ‌شناسی را پشت سر گذاشته و در زمینه‌های متعددی آموزش دیده است و درنهایت همه این آموزه‌ها بعلاوه ویژگی‌های شخصی و ذاتی او به شکل گرفتن کاراکتر حرفه‌ای علی ضیا به همین ویژگی‌هایی که شاهدش هستیم، منجر شده است.

علی ضیا علاوه بر این‌که مسئولیت دارد به پویایی برنامه فرمول یک کمک کند، برای ایجاد طنز و لحظات مفرح نیز تلاش می‌کند. ضیا دوست دارد بخش‌های طنز برنامه قوی‌تر باشد و از این بابت گاهی و البته خیلی گذرا بداهه می‌گوید.

بارسلونا تیم بدی است

در برنامه فرمول یک ممکن است از یک بانوی شطرنج‌باز بخواهند که روبیک به‌هم ریخته‌ای را مرتب کند یا سوالاتی از سفیر آفریقای جنوبی بپرسد که سر ذوق بیاید و آواز بخواند یا مثلا یک مقام مسئول، از قالب همیشگی‌اش خارج شود و با مخاطبان رسمی برخورد کند.

از نگاه فریور خراباتی که یکی از نویسندگان برنامه است، باید درباره هر مهمانی تحقیق کرد و او را خوب شناخت تا ایده‌های تازه به ذهن برسد.

خراباتی درباه صمیمی‌ شدن مهمانان و ارائه یک گفت‌وگوی خوب و پر انرژی می‌گوید: باید بکوشیم از قبل درباره مهمان برنامه تحقیق کنیم که بدانیم چه چیزهایی او را سر ذوق می‌آورد و تکان می‌دهد. مثلا اگر کسی مرا بشناسد حتما می‌داند که کافی است بگوید بارسلونا تیم بدی است تا نطقم باز شود و تکانی به خودم بدهم و برای دفاع از این تیم با شور و حرارت شروع به حرف زدن کنم.

صداقت، مهم‌ترین راز جلب همدلی مخاطبان

حضور علی‌ضیا در برنامه «فرمول یک» و گروهی از نویسندگان جوان به تنهایی کافی است که این برنامه صبحگاهی به سمت جذب مخاطبان جوان تلویزیون برود، اما گویا در طراحی بخش‌ها هم تلاش بر این است که جوانان بیشتر به تماشای تلویزیون بنشینند.

ضیا می‌گوید: فرم برنامه جوانانه است و سعی داریم بخشی از مردم را که شاید خیلی تلویزیون دوست نداشته باشند، به برنامه دعوت کنیم. از نگاه این مجری جوان، صداقت مهم‌ترین راز جلب همراهی و همدلی مخاطبان است. به اعتقاد او مهم‌ترین معیار برای کار کردن در رسانه، صادق بودن است و می‌کوشد که هرگز روی آنتن رسانه به مخاطبان دروغ نگوید!

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها