هنر کوچ رو نگاه بومی ما را جهانی می‌کند

مراسم افتتاحیه طرح جهانی هنر کوچ‌رو 2016 با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان ایران و جهان در باغ آینه‌های روستای سلخ جزیره قشم برگزار شد.
کد خبر: ۹۷۷۳۳۹

به گزارش جام‌جم، مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر در این مراسم گفت: جشنواره‌هایی از این دست برای ما اهمیت بسیاری دارد. این جشنواره به عنوان هنری جدید می‌تواند یک خوانش جهانی را به واسطه نگاه بین‌المللی ـ که در این طرح هست ـ با فضای بومی ایران همراه کند. جشنواره‌ای که هم با محیط‌زیست و هم با فرهنگ بومی سر و کار دارد و شاید با این جشنواره‌هاست که می‌خواهیم از داشته‌هایمان در سطح بین‌المللی دفاع کنیم.

ملانوروزی ادامه داد: ما معتقدیم باید از دانسته‌های کاملا بومی خود یک خوانش جهانی داشته باشیم. از این منظر که هنرهای بومی ما یک خوانش و هنر جهانی است خوشحالم. این جشنواره از بومی‌ترین مکان‌های ایران شروع شد.

احمد نادعلیان، دبیر پروژه جهانی هنر کوچ رو 2016 هم در افتتاحیه این مراسم گفت: امروز می‌توان گفت هنر کوچ رو از قلمرو یک مرز پا فراتر گذاشته و هنرمندانی با بستر‌های هنری مختلف را به جهان هنری وابسته به محیط‌زیست وارد کرده است.

او ادامه داد: ما مفتخریم امروز دو هنرمندی که از بنیانگذاران گروه تائو هستند و بیش از 35 سال است در زمینه هنر کوچ رو فعالیت می‌کنند، کنار ما هستند.

نادعلیان درباره نامگذاری این هنر به نام کوچ رو عنوان کرد: زمانی در کشور کره به آن اندیشیدند که کوچ رو‌ها در طبیعت حرکت و سفر می‌کنند، اما با ترک محیط آن را تخریب نمی‌کنند. زندگی کوچ رو‌ها می‌تواند برای انسان امروز، الگویی باشد که به طبیعت برود و در آن کار کند.

طرح جهانی کوچ رو با هدف زیست‌محیطی در هفتمین دوره، کار خود را در روستای سلخ جزیره قشم آغاز کرد و تا 28 آذر ماه ادامه دارد.

طرح جهانی کوچ رو با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و همچنین همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موزه هنرهای معاصر استان اصفهان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم و مرکز هنری پردیس قشم برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها