همه چیز درباره بیماری شایع و آزاردهنده‌ فصل سرما

سینوزیت، مهمانی بدقلق

آیا تاکنون در پی یک سرماخوردگی شدید، عفونت سینوسی گرفته‌اید؟ این عفونت سینوزیت نامیده می‌شود.
کد خبر: ۹۷۴۶۱۴

پس از سرماخوردگی خطر ابتلای شما به عفونت سینوسی بیشتر می‌شود. زیرا سرماخوردگی التهاب و تورم سینوس‌ها را در پی دارد، اتفاقی البته رایج که شاید هر روز انسان‌های فراوانی را در جهان تحت تاثیر قرار دهد.
سینوزیت بیماری شایع و آزاردهنده‌ای است و چه بسا بسیاری از مردم گرفتار آن هستند و خیلی از آنها نیز به غلط تصور می‌کنند به این بیماری مبتلا شده‌اند، زیرا تعداد زیادی از مردم ما سردرد را پیامد اصلی سینوزیت می‌دانند؛ اما سینوزیت نشانه‌های دیگری غیر از سردرد دارد. امروزه درمان‌های مختلفی برای این بیماری ارائه می‌شود که کیفیت زندگی بیماران را ارتقا می‌دهد و تا حد زیادی بیماری را درمان یا علائم را کنترل می‌کند.
طی هفته‌های گذشته پانزدهمین همایش سالانه انجمن گوش، بینی، گلو و سر و گردن ایران با موضوعات مختلف در تهران برگزار شد و با توجه به سرد شدن هوا و شیوع بیماری‌های مختلف در این فصل سال به سراغ دکتر علیرضا جعفری دبیر اجرایی این کنگره رفتیم تا درخصوص شایع‌ترین بیماری فصل سرد سال یعنی سینوزیت اطلاعاتی را کسب کنیم که چکیده صحبت‌هایمان به شرح زیر است.

دلایل ابتلا به سینوزیت

سینوس‌ها فضاهایی پر از هوا درون جمجمه هستند. این حفره‌ها در زیر پیشانی، استخوان‌های بینی، گونه‌ها و چشم‌ها قرار دارند. سینوس‌های سالم خالی از هرگونه باکتری، ویروس و یا هر عفونت دیگری هستند. اکثر اوقات، مخاط خود به خود تخلیه شده و هوا براحتی جابه‌جا می‌شود. زمانی که ورودی سینوس‌ها بسته می‌شود یا مقادیر زیادی مخاط در آن جمع می‌شود، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها براحتی می‌توانند در حفره سینوسی رشد کنند. سینوزیت می‌تواند در پی یکی از مشکلات زیر رخ دهد:

ـ مژه‌های درون سینوس‌ها قادر به خارج کردن مخاط نباشند.

ـ سرماخوردگی و آلرژی که باعث بسته شدن سینوس‌ها به‌دلیل افزایش مخاط می‌شود.

ـ انحراف بینی و یا پولیپ بینی

پرهیزغذایی و دارویی

طبیعی است افراد مبتلا به سینوزیت و آلرژی باید از مواد غذایی تحریک‌کننده مانند فلفل، ترشیجات و خربزه خودداری کنند و همچنین با مواد آلرژی‌زایی مانند وایتکس و گردوغبار در تماس نباشند و از خوردن داروهایی مانند آسپیرین هم ترجیحا پرهیز شود.

سینوزیت و ارتباط آن با لوزه سوم

همان‌طور که سینوزیت سبب گرفتگی و ترشحات بینی می‌شود، لوزه سوم هم علائم مشابهی را آشکار می‌کند. در بسیاری از کودکان این دو مورد را بسختی می‌توان از هم تمیز داد، اما معاینه دقیق پزشک می‌تواند علت اصلی را مشخص کند. لوزه سوم با متوقف کردن خروج ترشحات از پشت بینی، فرد را دچار سینوزیت می‌کند. در سینوزیت نیز خروج ترشحات چرکی از پشت بینی موجب تحریک لوزه سوم و تورم آن می‌شود.

علائم و نشانه‌های سینوزیت

سردرد یا سنگینی سر بخصوص در ناحیه پیشانی و گونه‌ها: البته در سینوزیت‌های مزمن، درد، غلبه و بروز کمتری دارد و بیشتر سنگینی سر احساس می‌شود. درد را بیشتر در سینوزیت‌های حاد یا سینوزیت‌های مزمن که به‌طور ناگهانی دچار عفونت می‌شوند می‌توان دید. این درد خیلی از مواقع با خم شدن بیمار به جلو (به‌طور مثال سجده رفتن در نماز) تشدید می‌شود که علت آن، اثر فیزیکی این کار در جابه‌جایی چرک موجود در سینوس‌هاست. این درد ممکن است به نواحی دیگر سر و صورت انتشار پیدا کند.

نوع دیگر سردرد ناشی از سینوزیت که بویژه در سینوزیت‌های مزمن رخ می‌دهد؛ سردرد یا حتی گلودرد با تماس با باد گرم یا سرد است.

آبریزش بینی که بیشتر در موارد حاد یا در سینوزیت‌های آلرژیک دیده می‌شود.

داشتن ترشحات پشت حلقی بویژه صبح‌ها که این ترشحات، به‌طور عادی میزان کمتری دارد و از راه بینی دفع می‌شود؛ اما با افزایش میزان آنها و ایجاد مشکل دفع از راه عادی، این ترشحات در پشت حلق جمع می‌شود.

سرماخوردگی مکرر و مزمن شدن سرماخوردگی‌ از دیگر علائم محسوب می‌شود. در واقع، بیمار سینوزیتی با کوچک‌ترین تلنگری مبتلا به سرماخوردگی می‌شود و به‌دلیل وجود زمینه مساعد که همانا وجود یک انبار چرک در سینوس‌هاست؛ درمان نیز طولانی می‌شود.

سنگینی گوش یا خستگی و کاهش دید هم در این بیماران دیده می‌شود که به‌دلیل کاهش تخلیه مواد دفعی چشم و گوش رخ می‌دهد.

گرفتگی بینی به‌صورت یک طرفه یا دوطرفه هم از شایع‌ترین علایم سینوزیت است.

لیلا علی نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها