گزارش جام‌جم از خوانندگان پاپ کشور که برای اربعین خواندند

هم‌قدم با پیاده‌ها

به مناسب اربعین و مراسم پیاده‌روی عظیم آن، خوانندگان شناخته شده موسیقی پاپ کشور قطعاتی را منتشر کرده‌اند تا موسیقی کشور نیز رنگ و بوی اربعین بگیرد.
کد خبر: ۹۷۰۱۲۹
هم‌قدم با پیاده‌ها

به گزارش جام‌جم، در این چند سال، شیعیان جهان تلاش کرده‌اند مراسم اربعین را هرچه باشکوه‌تر برپا کنند و با برگزاری پیاده‌روی اربعین ارادت خود به سرور و سالار شهیدان را به نمایش بگذارند. در این میان، آهنگسازان و خوانندگان شناخته شده کشور که پیش از این، با اجرای قطعات مناسبتی تلاش داشتند موسیقی پاپ را هرچه بیشتر با هنر آیینی آشتی دهند، بتازگی قطعاتی را برای پاسداشت اربعین و پیاده‌روی عظیم آن اجرا کرده‌اند. محسن چاوشی با «دل خون»، رضا صادقی با «هم‌قدم» و «پیاده‌ها»، احسان خواجه‌امیری با ترانه «آتش عطش» و حامد زمانی با «خادم‌الحسین» از جمله این خوانندگان هستند.

پیش از این تلاش‌هایی در این زمینه شده بود تا تابوی موسیقی در ایام محرم شکسته شود. برای مثال غلام کویتی‌پور از مداحان سرشناس کشور با انتشار آلبوم «غریبانه» سعی در پیوند مداحی با موسیقی پاپ داشت. در ایام محرم نیز خوانندگانی چون مجید اخشابی با قطعه «سردار بی‌سر»، حامد همایون با قطعه «هیهات...»، سامان احتشامی با قطعه «شهادت‌نامه» با صدای احسان کرمی و... قطعاتی در پاسداشت محرم و عرض ارادت به شهیدان کربلا ارائه کرده بودند، اما انتشار قطعاتی در باب اربعین تلاش تازه‌ای است که افزون بر بعد مذهبی، بعدی سیاسی و اعتقادی نیز به این آثار می‌بخشد.

راهپیمایی سیاسی مذهبی

احد قدمی، مداح اهل بیت در تحلیل خود از راهپیمایی عظیم اربعین می‌گوید: از معصوم پرسیدند زیارت سیدالشهدا چه حکمی دارد؟ فرمودند اگر می‌توانید هفته‌ای یک بار، نمی‌توانید ماهی یک بار، باز هم نمی‌توانید چند ماه یک بار مشرف شوید. او با بیان این‌که حالا در ایام اربعین باید گفت افزون بر بحث زیارت کربلا، با یک راهپیمایی سیاسی مذهبی برای تشیع مواجه هستیم، می‌افزاید: این راهپیمایی نوعی نشر مبانی قیام حضرت سیدالشهدا به عالم است. متاسفانه بحث تشیع همواره مظلوم بوده و مورد ظلم قرار گرفته است و راهپیمایی اربعین و خیل عظیم مردم باعث پیام انتقال واقعه عاشورا به جهان می‌شود.

او درباره انتقاداتی که به اشعار و ریتم‌های نوحه‌خوانان وارد می‌شود؛ با اشاره به این‌که سخیف بودن ریتم و اشعار نوحه‌ها را نمی‌پذیرد، عنوان می‌کند: مبانی مداحی و خط سیر را مقام معظم رهبری مشخص کردند که اگر رعایت شود شاهد آن مسائل نخواهیم بود. الحمدلله در چند سال گذشته نسل جوانی که به این عرصه وارد شده، نسلی انقلابی و برآمده از هیات‌هاست.

به گفته او، بیشتر نوحه‌ها هم شعر وزین و سنگین دارند و هم ریتم آهنگین نوحه‌ها با مبانی مورد تاکید حضرت آقا همخوانی دارد، البته استثنائاتی است و در همه جا کسانی هستند که آب در آسیاب دشمن می‌ریزند، اما در مداحی و نوحه‌خوانی جو غالب انقلابی است و از اشعار سنگین و وزین و شورهای خوب و برگرفته از ملودی اسلامی استفاده می‌شود.

قدمی که نوحه «من علمدارم علمدار» را خوانده است، درباره تلاش آهنگسازان و خوانندگان پاپ برای تولید خوراک معنوی برای زائران اربعین، به جام‌جم می‌گوید: در این زمینه هم مانند مداحی باید به آنچه مقام معظم رهبری فرموده‌اند، توجه کرد.

آنچه از دل برآید، بر دل نشیند

فرید سعادتمند، آهنگساز قطعه «هم‌قدم» به خوانندگی رضا صادقی با اشاره به این‌که به لطف امام حسین(ع) واکنش‌ها به این قطعه از سوی مخاطبان خوب بوده است، به جام‌جم می‌گوید: برای ساخت قطعه‌ای درباره واقعه کربلا و امام حسین(ع)، باید به اباعبدالله(ع) عشق و علاقه داشت که آنچه از دل برآید، بر دل نشیند.

آهنگساز سریال‌های ارمغان تاریکی و هانیه که در حال حاضر مشغول آهنگسازی برای سریال «نفس» برای شبکه سه و آهنگسازی برای آلبومی با صدای سالار عقیلی است، درباره پیش‌بینی‌اش از تمایل بیشتر خوانندگان موسیقی پاپ برای اجرای کارهایی در وصف امام حسین‌(ع) با بیان این‌که این موضوع بستگی به علاقه شخصی دارد و اجرای آثاری اینچنینی به اعتقاد شخصی نیازمند است، می‌افزاید: باید این موضوع دغدغه شخصی آهنگساز و خواننده نیز باشد، نه این‌که به صرف سفارش از سوی سازمان و نهادی بخواهد اثری تولید کرده باشد. سعادتمند معتقد است وقتی اثری رنگ مذهبی می‌گیرد، باید محتوای مناسبی هم داشته باشد، نه این‌که به صرف مذهبی بودن شعر آن را در هر مُد و گامی خواند.

عرض ارادت چاوشی به سالار شهیدان

محسن چاوشی که پیشتر قطعاتی با زمینه مذهبی و درباره امام رضا(ع) و امام حسین(ع) خوانده بود، بتازگی با خواندن قطعه‌ای با نام «دل خون» درباره مراسم اربعین ارادت خود را به سالار شهیدان نشان داد. این اثر که از تازه‌ترین تولیدات مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) است، با آهنگسازی و صدای محسن چاوشی و براساس ترانه‌ای از حسین صفا با مضمون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام تهیه شده است.

دست پر رضا صادقی

رضا صادقی افزون بر این‌که هر سال در بوشهر مداحی می‌کند، در مورد خواندن قطعاتی که رنگ و بوی مذهبی، اعتقادی و میهنی دارد نیز از خوانندگان پیشگام است. از آخرین آثار او در این زمینه می‌توان به قطعه‌ای که برای شهدای غواص خوانده، اشاره کرد. او برای مراسم اربعین نیز دو ترانه «همقدم» و «پیاده‌ها» را آماده کرده که قطعه پیاده‌ها به عنوان تیتراژ برنامه‌ای با همین نام در ایام اربعین از تلویزیون پخش می‌شود.

خواجه‌امیری و عاشقانه‌ای برای اربعین

احسان خواجه‌امیری که شهرتش بیشتر بواسطه اجرای قطعات عاشقانه است این بار به سراغ ترانه‌ای با مضمون مذهبی رفته و پیاده‌روی اربعین را دستمایه اجرای این اثر قرار داده است. در بخشی از این قطعه که ترانه آن را افشین یداللهی سروده، آمده است: ز خون به ناحق به زمین ریخته آن روز / سروی به بلندای زمان سایه حق شد

آقا من جا موندم

یکی از مراکزی که در تولید محتوای آیینی بسیار موفق عمل کرده، سازمان رسانه‌ای «اوج» است. این سازمان در آستانه ایام عزاداری اربعین حسینی، دو موزیک ویدئو با این مضمون و عنوان‌های «لبیک یا حسین(ع)» و «آقا من جا موندم» منتشر کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است. موزیک ویدئوی متفاوت «لبیک یا حسین» در کشور لبنان تولید شده و کلام و موسیقی آن عربی است.یکی دیگر از موزیک ویدئوهایی که بتازگی و در رثای سالار شهیدان و عزاداری اربعین منتشر شده، «آقا من جا موندم» نام دارد. این اثر با صدای صابر خراسانی و همراهی حاج احمد واعظی تولید شده است.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها