برای شناخت ماهیت واقعی داعش باید به این واقعیت اشاره کرد که عربستان سعودی همواره در منطقه دنبال نفوذ و پایگاه محکمی بوده و متاسفانه اقدامات سال‌های اخیر عربستان در حمایت از جریان‌های افراطی و تندرو، داعش، سلفی‌ها و وهابی‌ها را باید در راستای چنین نیتی توصیف کرد.
کد خبر: ۹۶۸۸۵۴
حکایت افراط‌گرایان وارداتی

عربستان بعد از این‌که در صحنه سیاسی نتوانست در عراق پایگاهی ایجاد کند و در سوریه هزینه‌هایش نتوانست نتیجه مطلوب را داشته باشد، متوسل به شیوه‌های دیگری شد تا از این طریق پایگاه خود در منطقه را تشکیل و حفظ نماید.

حمایت از داعش، جلوگیری از برد و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و ایجاد پایگاهی برای نفوذ بیشتر عربستان بر کشورها با این نیت صورت گرفت.

هزینه‌های بالای عربستان چه از نظر لجستیکی و چه مالی با همکاری کشورهای همسو، مثل ترکیه و قطر در منطقه، تلاشی برای سد کردن نفوذ جمهوری اسلامی ایران بود ولی خوشبختانه نتیجه مثبت گرفته نشد و حتی در بعضی از زمینه‌ها نتیجه عکس هم حاصل شد.

هرچند ریاض کوشش می‌کند تا از گروه‌های تکفیری در راستای منافع خود بهره ببرد، اما در بلندمدت، این نتیجه عاید سعودی‌ها نخواهد شد.

همچنین غربی‌ها در مقطعی از عربستان حمایت کردند ولی خودشان هم گرفتار شدند. ترکیه نیز گرفتار این مساله شد و در آینده عربستان هم در این آتش خواهد سوخت گرچه عربستان فکر می‌کند که جریان تروریستی می‌تواند به حضور این کشور در منطقه کمک کند، اما در نهایت دریافته که سیاست‌های تاثیر‌گذاری ندارد.

در چنین شرایطی است که باید به اهمیت عملیات موصل برای بازپس‌گیری اراضی مردم عراق از تروریست‌ها توجه کرد.

عملیات موصل عملیاتی ضدوحشیگری و تروریسم در منطقه است. البته این گروه‌ها و جریان‌های افراطی هنوز هم از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لجستیکی عربستان برخوردار هستند و عربستان نمی‌خواهد براحتی سرمایه‌گذاری‌های چهار پنج ساله‌‌اش از بین برود، ولی موجی عظیم ضدداعش اعم از حشد الشعبی، ارتش عراق، مردم، همه گروه‌ها و جریان‌ها، عامل وفاق بین جریان‌های سیاسی عراق شده که می‌تواند ریشه داعش را از منطقه بکند.

اگر کشوری از داعش حمایت کند برای مدت‌ها حتما باید از حضور خوب و موثر در عراق چشم‌پوشی کند مگر این‌که تجدیدنظر در سیاست منطقه‌ای‌ خود در آینده نزدیک نماید.

عملکردی که داعش داشته، مورد قبول مردم در عراق نیست. نه‌تنها دولت و ارتش، بلکه مردم هم آنان را نمی‌پذیرند، حرکت و موج عظیمی که در بین اقشار و گروه‌های مختلف به وجود آمده نشان می‌دهد داعش پایگاهی ندارد. همانطور که منافقین در ایران با کشت و کشتار و افراطی‌گری پایگاهشان را نتوانستند حفظ کنند.

داعش هم تا موقعی که با این مشی بخواهد در منطقه فعالیت کند نمی‌تواند جایگاهی بین مردم داشته باشد.

نیروهای داعش اکثریت نیروهای وارداتی هستند هرچند ممکن است نیروهای عراقی از جریان‌های مخالفان دولت و عوامل گذشته نظام صدام هم جزو این افراد باشند، اما درکل می‌توان گفت که نیروهای داعش متعلق به کشورهای اروپا و غربی، برخی کشورهای آفریقایی و جاهای دیگر هستند. لذا وقتی داعش شکست بخورد اینها به هر کجا که موطنشان بوده باز می‌گردند و در آینده برای آن کشورها می‌توانند مصیبت‌بار باشد.

دکتر حسین سبحانی‌نیا / نماینده پیشین مجلس

ضمیمه جام سیاست - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها