«استیو رُز» نویسنده مقاله‌ای با عنوان «پرچم‌های سیاه بالا» در گاردین، به تفصیل از پروپاگاندایی حرف می‌زند که داعش برای دوهدف از آن بهره می‌گیرد؛ اول تحریک نیروهای متحدی که برای نابودی داعش هم‌پیمان شده‌اند و دوم، جذب نیروهای تازه‌نفس از همه‌جای دنیا، بویژه غرب آسیا.
کد خبر: ۹۶۸۸۴۵
سواری داعش بر موج رسانه‌ها

چه تعبیر این نویسنده از علت پروپاگاندای داعش را درست بدانیم وچه غلط، کسی نمی‌تواند کتمان کند که داعش در استفاده از رسانه‌های مجازی مانند توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام و... حساب‌شده عمل کرده تا آنجا که ظرفیتی از توان رسانه‌های جریان اصلی کشورهای متخاصم را نیز صرف اهداف سیاسی خود کرده است. داعش هفت بازوی رسانه‌ای دارد که با استفاده از آنها خشونت و ترور را در جهان ترویج می‌کند، این بازوها عبارتند از شبکه‌های اجناد، الفرقان، الاعتصام، الحیات، مکاتب الولایات، رادیو البیان و پایگاه اینترنتی دابق. این گروه همچنین 90 هزار صفحه از شبکه اجتماعی بویژه صفحاتی در فیسبوک و توئیتر را به خود اختصاص داده است. (به نقل از سایت فرارو)

ضبط و انتشار فیلم‌های کوتاه و آماتوری از اعدام نیروهای مخالف در نهایت قساوت، مقابل لنز دوربین، حتی اگر انزجار عمومی را به همراه داشته باشد، یک هدف را می‌تواند به نتیجه برساند و آن گسترش موج اسلام‌هراسی است، همان هدف پنهانی که داعش بظاهر دنبال آن نیست اما در باطن همین هدف به او دیکته می‌شود.

درواقع، رسانه‌های غرب، اگرچه تشنه انتشار اخبار از داعش هستند و این فیلم‌ها و تصاویر چند دقیقه‌ای عطش اطلاع‌رسانی آنها را فرومی‌نشاند، اما تفاسیر و تحلیل‌های همراه این فیلم‌ها نشان می‌دهد که خبررسانی تنها بهانه است. استفاده از عباراتی مانند دولت اسلامی عراق و شام، اقامه حدود، حجاب اجباری، شکنجه و سنگسار به بهانه ندانستن آیات قرآن، استقرار سرویس اطلاعاتی داعش در مناطق مختلف، فروش نفت و عایدات یک میلیون دلاری در روز و... همگی گواه این است که رسانه‌های غربی، عربی و عبری برای بازنمایی چهره‌ای خشن، دست‌نیافتنی و پرخطر و نیز قدرتمند از داعش تاثیر داشته‌ و دارند.

از طرف دیگر، رسانه‌های جمعی غرب، کمتر اطلاعات واقعی از داعش را منتشر می‌کنند، چرا که فضای غامض و مه‌آلود داعش می‌تواند دسترسی به دست‌های پشت پرده و حامیان واقعی داعش را نیز با دشواری روبه‌رو کند. از طرفی برخی کارشناسان معتقدند نباید به داعش اجازه داد براحتی وارد فضای عمومی رسانه‌ها شود و با ایجاد وحشت به مانور قدرت در میان افکار عمومی بپردازد، از طرف دیگر نیز عده‌ای هرگونه سانسور را باعث رواج شایعات غیرواقعی نسبت به داعش و پیچیدگی وضعیت می‌دانند. هرچه هست تاکنون داعش براحتی بر موج رسانه‌ها سوار بوده و برای برخی رسانه‌های غربی و عبری نیز این سواری به شرط اشاعه اسلام‌ هراسی می‌ارزد.

کتایون مصری - روزنامه نگار

ضمیمه جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها