با توجه به اینکه 19 سال از راهاندازی شبکه سحر میگذرد، فکر میکنید تا به امروز تا چه میزان به اهدافش دست پیدا کرده است؟
شبکه جهانی سحر، نخستین شبکه تلویزیونی برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که به چند زبان زنده دنیا برنامه پخش میکند. این شبکه از 25 آبان ماه سال 76 با پخش برنامه به هفت زبان عربی، آذری، بوسنی، استانبولی، فرانسه، انگلیسی، اردو و در ساعاتی محدود (در مجموع 19 ساعت) در یک کانال کار خود را آغاز کرد. در سالهای بعد با توسعه بخش عربی، این کانال با نام الکوثر از شبکه سحر جدا و مستقل شد. همچنین بخش استانبولی حذف و بخش کردی اضافه شد. در دی ماه سال 88 تعداد کانالهای شبکه سحر به دو و ساعت پخش در شش زبان به 38 ساعت و در خرداد 90 به 44 ساعت افزایش یافت.
در آبان ماه 92 بخش کردی به عنوان اولین کانال 24 ساعته شد و تعداد کانالهای همزمان به سه رسید. در سوم خرداد 94 با 24 ساعته شدن آذری، تعداد کانالها به چهار و پخش روزانه شبکه سحر به 96 ساعت افزایش پیدا کرد و بالاخره پس از جدا شدن بخش انگلیسی در 11 مهر ماه 94 کانال اردو نیز 24 ساعته شد. به این ترتیب شبکه سحر که از دی ماه 93 به عنوان شبکه رادیو و تلویزیونی فعالیت میکند، سه کانال 24 ساعته کردی، آذری و اردو و یک کانال 24 ساعته شامل فرانسه (9 ساعت) و بوسنی (15 ساعت) را دربرمیگیرد.
چه اهداف و ماموریتی برای شبکه سحر تعریف شده است؟
هدف از راهاندازی و توسعه شبکه سحر، نشر گفتمان انقلاب اسلامی و معرفی آموزههای اسلام ناب محمدی (ص) از یک سو، بازنمایی چهره واقعی ایران اسلامی و سبک زندگی و الگوی اسلامی ـ ایرانی در ورای مرزهای جغرافیایی ایران بوده است. در این راستا یکی از ماموریتهای اصلی این شبکه اطلاعرسانی درست و بهنگام از رویدادها و تحولات ایران و جهان و ارائه قدرت تحلیل آنها به مخاطبان بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی است.
شبکه سحر برای چه قشری از مخاطبان تعریف شده است؟
شبکه، مخاطب خود را عام میداند و بر این اساس هر یک از کانالهای رادیو و تلویزیونی آن، همه گروههای سنی، جنسی، قومی، مذهبی، تحصیلی و ... در حوزه زبانی مورد نظر را پوشش میدهد و از انواع ساختارهای تولیدی برای جلب نظر و رفع نیاز آنها بهره میگیرد.
گرافیک یا به قول معروف ویترین شبکه سحر در سالهای اخیر تغییراتی داشته است. آیا قرار است باز هم شاهد اتفاقات تازه در این شبکه باشیم؟
شبکه در دو سال اخیر رشد کمی و کیفی داشته و سعی شده بخشهای مختلف شبکه تقویت شود. ما تغییری در گرافیک یا همان ویترین شبکه داشتیم. لوگوی شبکه هم تابستان 94 تغییر کرد. از نظر سیگنالرسانی با وجود مشکلاتی که داشتیم به ماهوارههای موجود اکتفا نکردیم و قرار است دو کانال ما به شبکه کابلی انتقال داده شود که شامل پاکستان و بوسنی است؛ ضمن اینکه با نوسازی وبسایت شبکه سحر از تابستان 94 ظرفیت و قابلیت این شبکه برای خبررسانی و ارائه برنامههای رادیویی و تلویزیونی به گونهای مضاعف ارتقا یافته و از نظر دسترسی نیز هماکنون به شبکهای اینترنتی برای مخاطبان قابل بهرهبرداری است.
محتوا در هر شبکهای حرف اول را میزند. در این باره چه اقدامی انجام دادهاید؟
خوراکی که برای شبکه در نظر گرفتهایم متناسب با مخاطب عام است و رویکردمان توجه بیشتر به مباحث اجتماعی و فرهنگی است. البته همه کانالهای رادیو و تلویزیونی شبکه سحر برنامههای معارفی، سیاسی، خبر و ... هم به شکل منظم پخش میکنند. در کنار این برنامهها به مباحث اجتماعی، خانواده، کودکو ... میپردازیم. به لحاظ ساختاری هم برنامهها ارتقا داشتهاند. قبلا ساختار جنگ نبوده و در حال حاضر در شبکه این قالب نیز ایجاد شده است. از دیگر برنامههایی که به جدول پخش شبکه سحر اضافه شده، میتوان به مسابقه، مجله اقتصادی، ورزشی و حقوقی اشاره کنم.
با توجه به تنگناهای مالی رسانه ملی، چطور برنامهریزی کردید که با مشکل روبهرو نشوید؟
سعی کردیم جدول پخش را یکپارچه کنیم. برنامههای تولیدی در ساعت طلایی پخش میشود که به وقت تهران از ساعت 16 تا 24 است و هر برنامه دو بار در سایر ساعتهای شبانهروز تکرار میشود.
فاطمه عودباشی
رادیو و تلویزیون
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد