در طول تاریخ هرجا ظلمی حادث شده، ظالمان درکتمانِ حقیقت کوشیدند اما هرگز روایتِ حقیقت حتی در سخت ترین روزهای تاریکِ ظلم یزیدیان مکتوم نماند. مقاومت برای همیشه تاریخ زنده است چراکه هماره مجاهدانی گمنام روایتگر آن بوده و خواهند بود.
کد خبر: ۹۶۸۴۲۹
خبرنگاری مقاومت

در عصر اطلاعات و در غوغای شبکه های اجتماعی و وب پخش ها که ادعا می شود هیچ چیز پنهان نمی ماند، گردانندگان جریان رسانه ای سلطه، تمام همت خویش را به کار بسته اند تا روایت مقاومت در« شام» باقی بماند و جهانیان از واقعیت های نبرد با تروریسم تکفیری بی خبر بمانند. در کنار سانسورِ واقعیت نبرد به عنوان اصلی ترین تاکتیکِ رسانه های سلطه، تلاش برای قطع جریانِ رسانه ای دولت سوریه به طُرق مختلف و از جمله قطع شبکه های سوری از روی ماهواره از دیگر شرایط رسانه ای روزهای نخست نبرد بود. خبررسانی نادرست و مخدوش با هدفِ تخریب جایگاه جبهه مقاومت ترفند دیگری بود که رسانه های حامی تروریست ها که غالباً گرایش وهابی داشتند، از آن بهره می گرفتند. به دیگر سخن جبهه مقاومت از منظر رسانه ای از سه محور؛ رسانه های غربی، رسانه های وهابی حامی تروریست و رسانه های اجتماعی گروه های تکفیری مورد هجوم قرار گرفت.
تروریسم تکفیری از همه ظرفیت رسانه های اجتماعی بهره گرفت تا آگاهی و حقیقت را ترور کند. ایجاد ترس در دل مردم با انتشار صحنه های هولناک و رعب آور هدف رسانه ای داعش بود. برای این منظور از همه آی پی های مجازی و حقیقی برای ترور بهره گرفت. آی پی هایی که از طریق ربات ها ترس را در افکارعمومی منتشر می ساختند، همان یزیدیانی بودند که با ابزارهای نوین تلاش می کردند حقیقت اسلام را بپوشانند و آن را در چهره ای رعب آور به جهانیان معرفی کنند.
جهالتِ مدرن داعش بهترین فرصت را برای گردانندگان استعمارگرش فراهم کرد تا اسلام و جهاد و شهادت را تخریب کنند تا آنجا که در ادبیات رسانه ای غرب از شیوه اطلاع رسانی این گروه ها با عنوان «سایبر جهاد» یاد شود. به بیان روشن میان هجمه رسانه ای داعش و رسانه های نظام سلطه نوعی همکاری دو سویه معنایی با هدف القای اسلام هراسی شکل گرفت.
ضلع تکفیری، چهره اسلام را تخریب می کند؛ ضلع غربی، روایتی مخدوش از اسلام با استفاده از ظرفیت رسانه ای اجتماعی داعش منتقل می سازد و ضلع وهابی در قلبِ واقعیت می کوشد تا در نبودِ اطلاعاتِ درست از صحنه واقعی نبرد، حقیقت مکتوم بماند.
نبرد با گروه های تکفیری هم از منظر گونه های مختلفِ نبرد در میدان جنگ بسیار پیچیده است و هم در حوزه رسانه ای لایه های پنهان و طراحی پیچیده ای دارد. نقشِ ابزارهای نوین ارتباطی در جریان سازی افکارعمومی غیرقابل انکار است.
قدرت نرم و هوشمند با حرفه ای ترین ابزارهایش در خبرها و تصویرهای انتشار یافته از سوی گروه های تکفیری از یک سو ترس را به افکارعمومی منتقل می کرد و از دیگر سوی سرخوردگانِ وامانده از دیار غرب را به سمت گروه های تکفیری می کشاند اما پرسش اصلی این بوده و هست که چرا صاحبان شبکه های اجتماعی، آی پی های تروریست را مسدود نکرده و نمی کنند؟! چه کسانی از ادامه جهالت نوین زباله داعش نفع می برند ؟!
با در نظر گرفتن این شرایط نقش رسانه های مقاومت و خبرنگارانِ مجاهد آن بیشتر روشن می شود. بی گمان مجاهدت های خبرنگاران جبهه مقاومت در روایتِ ایثارگری مدافعانِ حرم نقش مهمی در رنگ باختن تبلیغات دروغین آی پی های تکفیری داشته و خواهد داشت.
خبرنگاران و مستندسازان جبهه مقاومت دوشادوش مدافعان حرم لحظه های حقیقی حماسه را روایت کردند. هادی باغبانی در حین مستندسازی به شهادت رسید، مایا ناصر، خبرنگار شبکه پرس تی وی در سال 2012 در حین گزارش از نبرد شام به شهادت رسید، حسین مرتضی مسئول دفتر خبری شبکه های العالم و پرس تی مجروح و جانباز شد. سرنا شیم خبرنگار دیگر پرس تی وی در حین انجام مأموریت جان باخت. سیدمحمدحسن حسینی، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما سال گذشته مجروح و جانباز شد و این روزها نیز رسانه ملی پیکریکی دیگر از خبرنگاران مقاومت را تشییع می کند. شهید محسن خزائی که در حین روایت از نبرد حلب به لقاء الله پیوست. روحش در ایام اربعین سالار شهیدان با شهدای قافله کربلا قرین باد.

دکتر محمد اخگری – مشاور رییس سازمان صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها