دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی انتقاداتی شدید از سیاست دولت اوباما در مورد سوریه کرد. با پیروزی او در انتخابات، بسیاری چشم انتظار سیاست‌هایی هستند که او در این زمینه وعده داده بود. برای بررسی این موارد با محمدحسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید:
کد خبر: ۹۶۷۶۵۳

ترامپ بارها به این موضوع اشاره کرده که اولویت سیاست او در قبال سوریه، مبارزه با داعش است نه برکناری بشار اسد. تا چه میزان این برنامه‌ها را شعاری و در راستای برنامه‌های تبلیغاتی می‌دانید؟

سیاست‌ خارجی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در بحث خاورمیانه از سیاست‌های رژیم صهیونیستی تبعیت می‌کند و در واقع تاثیر لابی‌های اسرائیلی در این زمینه باعث شده تا هر دوی احزاب دو روی یک سکه باشند. به نظر می‌رسد برخورد سخت آمریکا در منطقه خاورمیانه تابع سیاست‌های امنیتی رژیم صهیونیستی است. درخصوص سوریه آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال حفظ گروه‌های تروریستی همچون جبهه النصره و داعش هستند تا در آینده بتوانند از آنها به عنوان ابزار فشار علیه مقاومت استفاده کنند. به همین دلیل به نظر می‌رسد ترامپ با یک پز برخورد با تروریست‌ها وارد صحنه سیاسی شده ولی در پنهان دنبال حفظ وضعیت آنها برای بکارگیری شان در جهت امنیت اسرائیل است. ترامپ همچنین به احتمال زیاد به تقویت از گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو ادامه می‌دهد تا در آینده با کمک آنها علیه دولت قانونی سوریه وارد عمل شود.

با توجه به همان اظهارات ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی، تا چه اندازه امکان ائتلاف آمریکا و روسیه بر سر بحث سوریه وجود دارد؟

در بحث سوریه آمریکایی‌ها از سه کانال وارد شده‌اند. یکی پنتاگون است که سیاست‌های نظامی آمریکا را با ترکیه و ناتو هماهنگ می‌کند که بحث اشغال شمال سوریه و عراق و طرح تجزیه عراق در این بستر تعریف می‌شود. یکی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است که تلاش می‌کند از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار فشار و دخالت در امور سوریه استفاده کند. یکی دیگر وزارت خارجه آمریکا است که در بحث تعاملات سیاسی با روسیه و مدیریت صحنه سیاسی فعالیت می‌کند. تا مدت کوتاهی ممکن است تغییرات در این زمینه در دولت ترامپ انجام نشود اما با جابه‌جایی‌های صورت گرفته در پست‌های مهم نظامی و امنیتی آمریکا توسط رئیس‌جمهور جدید، مسلما وعده‌های ترامپ در دوران انتخابات بیشتر جنبه عملی پیدا می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها