فقط چند ساعت تا برگزاری پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است. برنده چند ماهه کارزار شدید و پرجنجال انتخابات چه کسی خواهد بود؟ ترامپ یا کلینتون؟ این موضوع و سایر مسایل انتخابات آمریکا در برنامه تیتر امشب و با حضور کارشناسان بررسی شد.
کد خبر: ۹۶۶۱۰۰
پیش بینی اساتید دانشگاهها از برنده انتخابات آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر بیگدلی در پاسخ به این سئوال که برنده انتخابات آمریکا چه کسی خواه بود گفت: نظام سیاسی آمریکا یک نظام سیالی است. تا لحظه های آخر نمی توان به صراحت گفت که چه کسی پیروز خواهد شد. من فکر می کنم که رای با خانم کلینتون است.

در مورد پیچیدگی های نظام انتخاباتی آمریکا : زمانی که آمریکا 13 ایالت داشت، امکان حمل و نقل مردم وجود نداشت، ناچار بودند که از کارت الکترال استفاده کنند. ایالات خیلی از هم فاصله داشت. هر نماینده ای کارت الکترال داشت. این انتخابات در هیچ یک از کشورهای دنیا وجود نداشت و خودشان می گویند این پیچیدگی را بوجود آورده اند تا تقلب در آن صورت نگیرد.

در خصوص گفته های ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات: همین الان هم ترامپ مرتکب جرم شده است. اگر نتواند تقلب را ثابت کند، دیوان عالی می تواند ادعای جرم کند. لذا یک نوع مجرمیت سیاسی است.

مقوله فساد اخلاقی در انتخابات: کسانی که قصد دارند به ترامپ رای بدهند در تلاشند پرستیژ جهانی آمریکا را بازگردانند. مطلب دیگر این است که در طول تاریخ آمریکا اینقدر بی اخلاقی به طور قطع نبوده است. هم به دلیل مشکلات داخلی و هم تضاد طبقاتی که جامعه آمریکا را دچار عصیان زدگی کرده است.

دکتر متقی استاد دانشگاه تهران:
در مورد پیش بینی برنده انتخابات : انتخابات امسال بسیار شبیه به انتخابات سال 2000 است. امسال شکل بندی ها خیلی پیچیده شده است. الگوهای رفتاری خیلی تغییر کرده است. وضعیت به نفع هیلاری است، اما معلوم نیست که آیا این وضعیت ادامه پیدا کند. طبقه متوسط به پایین به نفع ترامپ وارد خواهند شد. واقعیت با نظرسنجی ها متفاوت خواهد بود.


در مورد پیچیدگی های نظام انتخاباتی آمریکا: روند رای گیری طولانی بوده است، آن هم به این خاطر بوده که همه بتوانند شرکت بکنند. هر کس در هر ایالتی اکثریت را بدست آورد کل کارت های الکترال آن ایالت را بدست می آورد. هر کسی که بتواند ایالت های بزرگ را بدست بیاورد می تواند موقعیتش را ارتقاء بدهد. مثل ایالت های نیویورک و یا کالیفرنیا. اینکه فلوریدا تبدیل شده به یک مرکز زورآزمایی برای دو کاندیدا این است که در این ایالت آراء خاکستری است.

رابطه با روسیه :جمهوری خواهان به صورت سنتی با روس ها بهتر هستند. در دوران شوروی نیز مشکلات سیاستمداران شوروی با جمهوری خواهان بهتر حل می شد. جمهوری خواهان نگاهشان استراتژیک گراست. نگاه پوتین هم همین است. کارکردن یعنی مدیریت بحران کردن و بده بستان کردن. ترامپ این آمادگی را دارد که با روس ها کار کند. در سه سال گذشته مشکلات آمریکا و روسیه بسیار گسترش پیدا کرده است. حتی روسیه را به عنوان ناظر پیمان ناتو اخراج کردند. روسیه را از کشورهای 7+1 کنار گذاشتند.

رابطه با ایران: کلینتون در برابر ایران وضعیت مقابله جویانه خواهد داشت. پایگاه اجتماعی هیلاری یک پایگاه مطلوبی برای ساختار سیاسی ایران نیست. پایگاه منطقه ای و بین المللی کلینتون نیز به همین محور است. گروه های عرب محور و اسرائیل محور حامی او هستند. کسانی که با او می خواهند کار کنند نیز ایران ستیز هستند، مثل دنیس رایس. اما ترامپ، یک شخصیت مبهمی است. ما نباید فکر کنیم که آدم قابل اعتمادی است. مقابله با داعش و عربستان را پیگیری خواهد کرد. این خطر هم وجود دارد که بعد از پیروزی بر داعش بتواند زمینه هایی برای مقابله با ایران نیز فراهم کند. گام اول ترامپ مقابله کردن با ایران نیست. اولویت سیاست خارجی اش داعش است. نگاهش این است که بتواند با ایران معامله کند و کار کند. اما کارکردن به این معنی نیست که اولویت های ایران را در نظر بگیرد.

دکتر محمدرضا تخشید رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران:
در مورد پیش بینی برنده انتخابات: من شانس کلینتون را بیشتر می دانم. رایی که تا الان فلوریدا و نوادا که اکثریتشان اسپانیایی تبار هستند به نفع کلینتون ریختند. در فلوریدا هم وضعیت به همین منوال است. کلینتون سازمان دهی خیلی خوبی کرده و صدها هزار نفر را در شهرهای مختلف شناسایی کرده اند تا بر آراء تأثیر بگذارند. برعکس ترامپ که چنین سازماندهی را ندارد.

در مورد پیچیدگی های نظام انتخاباتی آمریکا: دلیل اصلی این است که سیستم فدرالی آمریکاست. دلیل اصلی این است که نمی خواهند بر اساس اکثریت شکل بگیرد. این یک نکته قوت برای سیستم فدرال است. بهترین وضعیت همین است، چون بر اساس جمعیت وزن سیاسی پیدا می کنند.

در مورد روابط با روسیه: دیدگاه جو حاکم مخالف نظام سیاسی شوروی سابق و در ادامه روسیه کنونی است.

در مورد رابطه با ایران: بر خلاف دوستان من فکر می کنم که انتخاب کلینتون به نفع ما خواهد بود. چرا که از برنامه های اوباما برای توافق با ایران حمایت کرده است. تیم او نیز موافق توافق هسته ای هستند. در آمریکا مجلس نمایندگان قدرت زیادی دارند. در کل مسئله آخر این است که هویت کلینتون مشخص است، سیاست خارجی را می فهمد و می شناسد. اما ترامپ ناشناخته است.

در مورد رسوایی های متعدد در زمینه فساد: در جامعه آمریکا تعجب می کنند که چه دلیلی وجود دارد که ترامپ هنوز کنار نکشیده است. الان برداشت من این است؛ کسانی که طرفدار ترامپ هستند بسیار متعهد هستند وگرنه افشای فیلمی که خلاف قانون بود تأثیر چند درصدی گذاشت بر روی آراء او و در نهایت موضوع فراموش شد.

فواد ایزدی کارشناس مسایل آمریکا: در مورد پیش بینی برنده انتخابات: من هم حرف دوستان را تأیید می کنم، اما مهم این است که برنده نهایی انتخابات مردم آمریکا هستند. فکر می کنم که فضایی که در آمریکا وجود دارد یک بیداری در آمریکا صورت گرفته است. در حال حاضر مردم آمریکا بر اساس نظرسنجی ها به رهبران خودشان بی اعتماد هستند. در آخرین نظرسنجی ها، 86 درصد مردم معتقد هستند که رهبران آنان به همراه سرمایه داران بر علیه منافع مردم کار می کنند.

در مورد پیچیدگی های نظام انتخاباتی آمریکا: در داخل آمریکا جریان های وسیعی وجود دارند که سیستم الکترال را زیرسئوال می برند. دلیلشان هم این است که امکان حضور حزب سوم وجود ندارد. در سیستم الکترال نگاه صفر و صدی است. نتیجه این است که در ایالت کالیفرنیا کل 55 رای الکترال را دموکرات ها می گیرد و یا در ایالت تگزاس کل الکترال ها را جمهوری خواهان می برند.

هدف ترامپ از مطرح کردن مسئله تقلب: باید توجه کرد که ترامپ کلمه rigged را استفاده کرده است. به معنی مهندسی شده است. تقریبا تمام رسانه های آمریکایی بر علیه ترامپ تبلیغ می کنند. فرید ذکریا در برنامه جی پی اس به شدت به ترامپ حمله می کند. بعضی از شخصیت های جمهوری خواه نیز به کلینتون رای می دهند. نتیجه ای که میخواهیم بگیریم این است که ترامپ می گوید تمام سیستم بر علیه من شده است و این برای برخی ها خوشایند است.

در مورد روابط با ایران : ما چند ده طرح ضد ایرانی در کنگره داریم. نقش کنگره را نباید فراموش کنیم. در نهایت اینکه چه کسی رئیس جمور آمریکا می شود، خیلی مهم است. چون رئیس جمهور آمریکاست که باید تصمیم بگیرد که فلان تحریم را تمدید کند یا نه؟ باید به این نتیجه برسیم که چه ترامپ به قدرت برسد چه کلینتون، اینها دشمن هستند.

نجف زاده خبرنگار صدا و سیما مهمان برنامه تیترامشب گفت: حدودا یک میلیون آمریکایی به صورت نمادین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده اند، آرای احتمالی از پیشتازی کلینتون خبر می دهد، بسیاری از هوادارن ترامپ معتقداند که ما در نظر سنجی های آنلاین شرکت می کنیم و نه در نظر سنجی های تلفنی، که این امر می تواند نتیجه انتخابات را دگرگون کند اما آنچه واضح به نظر می رسد این است که تا این لحظه همه چیز به نفع کلینتون است.

زهرایی تحلیلگر مسائل آمریکا دیگر مهمان برنامه افزود: احتمال رای آوری کلینتون دور از ذهن نیست، شاقول ما در انتخابات آمریکا منافع ملی ماست، موضوع برجام و حواشی آن مسئله مهمی برای کشورماست که نباید به صورت گذرا از آن عبور کرد.

او گفت: دو پروژه افغانستان و عراق که تاثیر مستقیمی روی امنیت ملی ما دارند مسئله است که باید ببینیم نظرات این دو نمایند در این مورد چیست و چگونه عمل می کنند. میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات اخیر 50 درصد است که درصد بالایی برای آمریکا به حساب نمی آید.

جمشیدی تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکا دیگر مهمان تلفنی برنامه گفت: در مجموع این کلینتون است که بیشترین رای ها را به خود اختصاص داده، ترامپ برای پیروزی نهایی باید رای 6 ایالت را داشته باشد در حالی که کلینتون تنها با رای یک ایالت به راحتی برنده انتخابات است، یکی از مسائل مهم در انتخابات اخیر آمریکا شکاف بالای میان حکومت و مردم است، این انتخابات موجب شد اعتبار جهانی آمریکا خدشه دار شود.

موسوی تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که تنها 40 درصد از مردم آمریکا در نظرسنجی ها شرکت کرده اند که نشان دهنده این واقعیت است برخی نمی خواهند نظرشان را در باره ترامپ به صورت شفاف اعلام کنند.

باوند تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: با توجه به سوپرایزهای انتخاباتی آمریکا که امر متداول در همه انتخابات آمریکا به حساب می آید به نظر می رسد نمی تواند به نتایج کنونی آرای انتخابات اکتفا کرد، تا این لحظه هیلاری کلینتون رای نهایی را کسب کرده، البته گذشته آمریکا همیشه متفاوت بوده تا جایی که همیشه کسانی رای نهایی را کسب کرده اند که اتفاقا انتظارش هم نمی رفت.

میرطاهر تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: با اتفاقی که امروز افتاد به نظر می رسد که کلینتون رای نهایی را بدست آورد، مشارکت مردم متوسط است که با توجه به جنجالهای اخیر این انتخابات، حضور مردم نسبت به دوره های قبل بسیار بیشتر خواهد بود.

هادیان تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: ممکن است برخی انجام بعضی از مسائل سیاسی را اشتباه بدانند اما در دورهمی های خود آن امر را درست تفسیر کنند مانند افشای رای به ترامپ، به نظر می رسد برنده انتخابات فردا کلینتون باشد اما نمی توان این پیروزی را قاطعانه اعلام کرد زیرا ممکن است همه چیز تغییر کند، انتخابات اخیر موجب شد تا بسیاری از افراد به این نتیجه برسند که آیا آمریکا نمی توانست گذینه های بهتری را برای ریاست جمهوری آمریکا در نظر بگیرد؟ زیرا صحبتهای ترامپ خود نشان داده که وی قادر نیست آمریکا را به درستی هدایت کند.

او گفت: به نظر می رسد که اندیشمندان برای دهه های آینده درگیر انتخابات آمریکا باشند تا ساختار دموکراسی آمریکا را دچار تغییر بنیادین کنند، مسئله بعدی پول است که توانسته نتیجه انتخابات را تغییر دهد، اندیشمندان نیز برای این موضوع برنامه ای خواهند داشت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
-
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
۰
۰
ترامپ یا كلینتون چه فرقی می كند برای ما ، طبیعی است كه هریك از آنها فقط در جهت منافع كشورشان تلاش می كنند. پس در نتیجه باید از سیاستها و برنامه ها و اهداف از پیش تعیین شده پیروی كنند. به نظر من چندان فرقی به حال ما نمی كند و ما اگر می خواهیم در برابر این كشور و دیگر قدرتها آسیب پذیر نباشیم، فقط باید در دو حوزه پیشرفتهای بسیار زیادی بكنیم . پیشرفت و توسعه اقتصادی بالا، بطوری كه این كشورها منافعشان تا حد زیادی بخاطر اقدام علیه ما در خطر بیفتد و پیشرفت نظامی بالا برای ارعاب و جلوگیری از اقدام احتمالی .چیزی شبیه به قبل از انقلاب، منتها در چارچوب گفتمان و نظام فعلی كشور

نیازمندی ها