حسن جوهرچی، بازیگر باسابقه تلویزیون:

بازیگر باید عذرخواهی کردن هم بلد باشد

با علی رامز، بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون

حالا نوبت جوان‌هاست

علی رامز، بازیگر محجوب تئاتر و تلویزیون سال 1306 در تهران متولد شد. پس از گذراندن دوره دبستان به دبیرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان سابق) وارد شد و به واسطه آشنایی با افرادی چون عزت‌الله انتظامی و زنده‌یاد هوشنگ بهشتی به تئاتر تهران آن زمان راه پیدا کرد. سال 1327 دوره کلاس تئاتر زنده یاد عبدالحسین نوشین را گذراند که پس از هشت ماه به تعطیلی گرایید.
کد خبر: ۹۶۴۸۱۷
حالا نوبت جوان‌هاست

به گزارش جام جم، «امیرکبیر»، «وزیر مختار»، «مرغ حق»، «یکی از این روزها»، «پاییز بلند»، «شمارش معکوس»، «محاکمه»، «عبور از خط سرخ»، «قضیه اوپنهایمر» برخی از آثاری است که وی در آنها نقش‌آفرینی کرده است.

رامز در جشن بازیگر سال قبل تئاتر مورد بزرگداشت قرار گرفت. با او که این روزها در تنهایی در خانه‌اش در حوالی یوسف‌آباد روزگار می‌گذراند گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

این روزها بیشتر به چه کارهایی مشغول هستید؟

حدود یک سال و نیم است در بازیگری فعالیتی ندارم. زیرا به علت کهولت سن و وضعیت بد آب و هوا و شلوغی و ترافیک نمی‌توانم هر روز از خانه خارج شوم و بروم سر تمرینات. در منزل معمولا کتاب‌هایی را که به تازگی منتشر شده است می‌خوانم و در ضمن هر روز صبح بعد از کمی پیاده‌روی، مشتری پر و پا قرص دکه مطبوعاتی سر کوچه خانه‌ام هستم و برخی روزنامه‌های صبح را می‌خوانم تا از کم و کیف جریانات اجتماعی و هنری اطلاع پیدا کنم. بعد هم تا ظهر در منزل به کارهای شخصی‌ام می‌رسم. به هر حال ما دوران پرکاری را تجربه کرده‌ایم و در این سن و سال استراحت کردن برایم بهتر است و باید جوان‌ها در این حوزه کار و تلاش کنند و حالا نوبت کار و فعالیت جوانان است.

سریال‌های تلویزیونی را دنبال می‌کنید؟

معمولا بعد از ظهر و قبل از خواب سریال‌هایی را که دوست دارم نگاه می‌کنم و خوشبختانه دو شبکه‌ آی‌فیلم و تماشا مدتی است اقدام به پخش سریال‌های قدیمی کرده‌اند و فرصت مغتنمی است که خاطرات آن سال‌ها را مرور کنم.

به دیدن تئاتر و سینما هم می‌روید؟

به تئاتر علاقه خاصی دارم و معمولا دوستان کارگردان لطف دارند و من را برای دیدن نمایش‌هایشان دعوت می‌کنند و خوشحالم می‌بینم تعداد زیادی جوان باانگیزه و مستعد جذب تئاتر شده‌اند و خوشبختانه با اضافه شدن سالن‌های خصوصی به ظرفیت نمایشی کشور این جوان‌ها مجال کار کردن را به دست آورده‌اند.

در سریال معمای شاه هم این فرصت را پیدا کردید تا در یک کار تاریخی بازی کنید... .

بله، سریال‌های تاریخی برای مخاطبان همیشه دارای جذابت بوده‌اند و محمدرضا ورزی هم در معمای شاه به واکاوی دوران حکومت پهلوی و نحوه سلطنت و رابطه‌اش با بیگانگان و سرکوب مردم می‌پردازد. من در معمای شاه نقش یک فراماسونر را بازی می‌کنم؛ آدمی سیاس و مکار که از اروپا به کشورهای جهان سومی می‌رود و خیلی موذیانه تبلیغ فرهنگ و مرام فراماسونرها را می‌کند.

به نظر شما بازی در کارهای تاریخی نسبت به سایر ژانرها سخت‌تر نیست؟

برخلاف تصور خیلی‌ها بازیگری کار سهل و آسانی نیست، اما چون سال‌ها در این عرصه زحمت و ممارست تحمل کرده و شرایط سخت را در بازیگری تجربه کرده‌ام. بازیگری برایم خیلی لذتبخش و شیرین و ممکن است هر نقشی چالش‌های خاص خود را داشته باشد. مهم‌ترین نکته در مورد بازی در نقش‌های تاریخی این است که باید بازیگر در مورد نقشش تحقیق و پژوهش انجام بدهد. من معمولا هر نقش تاریخی را که بازی می‌کردم. مدت زمانی قبل از شروع فیلمبرداری می‌رفتم در باره کار و نقش تحقیق و پژوهش انجام می‌دادم و از این کار لذت می‌بردم.

برای نقش‌های تاریخی که مابه‌ازای نداشت به چه نحوی عمل می‌کردید؟

به هر حال نشانه‌هایی از این شخصیت در کتاب‌های تاریخی وجود دارد و من به آنها مراجعه می‌کردم. در نهایت فیلمنامه منبع اصلی رجوع بازیگر است و آن را مطالعه می‌کردم.

با توجه به سن و سالتان تجربه زندگی در عصر پهلوی را داشتید. این تجربیات چقدر به بازی در سریال معمای شاه به شما کمک کرد؟

نکته مهمی است و همان طور که اشاره کردید دوران جوانی و میانسالی‌ام در عصر پهلوی بود و استنباط‌هایم از آن دوران به من کمک کرد تا بهتر در جریان کار قرار بگیرم. البته محمدرضا ورزی کارگردانی است که حوزه تخصصیش در کارهای تاریخی بوده و بیش از دو دهه است که او را می‌شناسم و با ایشان رابطه و مراوده داشته‌ام.

به نظر شما چقدر سریال معمای شاه توانسته تصویری درست از آن دوران ارائه کند؟

ببینید استنباط و برداشت هر شخصی از تاریخ و رخدادهایش متفاوت است و به نظر من ممکن است نگاه محمدرضا ورزی درست باشد و شاید شخص دیگری چالش‌هایی به این نوع نگاه داشته باشد. در کلیت ورزی چهار دهه عصر پهلوی را وقایع نگاری کرده است. توانایی گریمور سریال در شبیه‌سازی چهره بازیگران به شخصیت‌های واقعی تاریخی خیلی ارزشمند است و گریمور سریال (شهرام خلج) بخصوص در چهره پردازی بازیگر نقش شاه واقعا درخشان عمل کرده است.

در سریال امیرکبیر در اواخر دهه 60 هم حضور موفقی داشتید... .

بله، سریال جذابی بود و روایت سعید نیکپور بسیار متفاوت بود و بازیگران خوبی و درجه یکی مثل فخری خوروش، ایرج راد و شمسی فضل‌اللهی در این سریال بازی داشتند و جزو کارهای خوب تلویزیونی محسوب می‌شود.

سریال‌های تاریخی برای مخاطبان همیشه دارای جذابیت بوده‌اند و محمدرضا ورزی هم در معمای شاه به واکاوی دوران حکومت پهلوی و نحوه سلطنت و رابطه‌اش با بیگانگان و سرکوب مردم می‌پردازد. من در معمای شاه نقش یک فراماسونر را بازی می‌کنم؛ آدمی سیاس و مکار که از اروپا به کشورهای جهان سومی می‌رود و خیلی موذیانه تبلیغ فرهنگ و مرام فراماسونرها را می‌کند.

احمد محمداسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها