لبنان، امروز رئیس‌جمهور جدید خود را می‌شناسد؟

امروز قرار است در چهل و ششمین جلسه پارلمان لبنان رئیس‌جمهور آتی این کشور تعیین شود. روز گذشته آخرین خبرها حکایت از آن داشت که تلاش‌های فراوانی برای قانع کردن نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان برای رای دادن به میشل عون و منصرف کردن سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده از نامزد شدن صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۶۲۵۹۸

امروز معلوم خواهد شد که این تلاش‌ها تا چه حد مثمرثمر بوده است. اگر امروز میشل عون نتواند 86 رای پارلمان را به‌دست آورد، تعیین ریاست جمهوری به دور دوم کشیده خواهد شد و آنگاه او باید با کسب میزان (نیم بعلاوه یک) خود را رئیس‌جمهور لبنان کند. با توجه به اعلام حمایت سعد حریری، رئیس جریان المستقبل لبنان و ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه از میشل عون احتمال زیادی وجود دارد که میشل عون بتواند درهمان دور نخست آرای لازم را به‌دست آورد.

اگر ژنرال عون وارد کاخ بعبدا شود ممکن است سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت جدید شود. عون پیشتر در گفت‌وگو با تلویزیون او.تی.وی گفته بود: اگر رئیس‌جمهور شوم، سعد حریری نخست‌وزیر خواهد بود.

از آنجا که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله نیز در اظهاراتی گفته بود: «به منظور پایان خلا ریاست جمهوری و انتخاب ژنرال عون، ایثار می‌کنیم و مانعی برای نخست‌وزیری حریری نمی‌بینیم». این احتمال قوت بیشتری می‌گیرد و بر اساس محاسبات کنونی ریاست جمهوری ژنرال عون و نخست‌وزیری حریری قطعی به نظر می‌رسد.

در این میان، حضور هیات سعودی از پنجشنبه شب تا شنبه در بیروت و ملاقات با مسئولان حزبی و سیاسی و نیز مذهبی لبنان تردیدبرانگیز شد. شاید به همین دلیل بود که روزنامه النهار روز گذشته در این باره نوشت: هرچند به نظر می‌رسد همه شرایط برای انتخاب ژنرال عون فراهم شده و انتخاب او قطعی است اما امکان اتفاق غیرمنتظره نیز وجود دارد.

از سوی دیگر تحلیلگران به این مساله اشاره می‌کنند که پایان این خلا ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهد بود. بر این اساس دولت جدید لبنان باید پیش از هرچیز موضع خود را در قبال سیاست خارجی کشور، مسائل منطقه‌ای و پیش از همه بحران سوریه و مقاومت علیه تروریسم اعلام کند تا بتواند یک بیانیه وزارتی که مورد تائید و حمایت همه گروه‌های سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی باشد، صادر کند. در این شرایط اگر سعد حریری را نخست‌وزیر فرض کنیم، باید گفت چنانچه وی بخواهد به عنوان رئیس یک حزب لبنانی وابسته به عربستان عمل کند، می‌توان پیش‌بینی کرد که تشکیل دولت او با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهد شد و حتی ممکن است تشکیل چنین دولتی با تاخیر زیاد مواجه شود. به این ترتیب مشکل ریاست جمهوری لبنان حل و فصل شده و مشکل تازه‌ای به نام مشکل نخست‌وزیری خواهد داشت. در سنت لبنان به این گونه است که نخست‌وزیر آینده باید تلاش کند نظر تمام گروه‌های سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی را جلب کند تا قادر باشد آرامش برقرار و کارها را ساماندهی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها