این روزها با افزایش تنش‌ها در برخی از جمهوری‌های سابق شوروی، جمهوری آذربایجان نیز روزگار ملتهبی را سپری می‌کند. این التهاب با اصلاحات جدید در قانون اساسی این کشور بیشتر شد. اصلاحاتی که در دوره ریاست جمهوری از پنج سال به هفت سال افزایش پیدا کرد و به بهانه جوانگرایی راه برای به قدرت رسیدن فرزند الهام علی‌اف هموارتر شد.
کد خبر: ۹۵۴۴۶۷

این مورد که اخیرا مطرح شده در حالی است که نارضایتی از حکام جمهوری آذربایجان از گذشته‌ها در بین مخالفان به دلایل مختلف و در چند حوزه وجود داشته است.

نگاه به اشغالگران

این تنش‌ها در حالی است که حاکمان این کشور به جای همراهی با مردم، از طریق اپوزیسیون و مخالفان می‌کوشند تا وابستگی خود را به قدرت‌های خارجی بیشتر کنند. تقریبا ده روز پیش باکو از تصمیم خود برای خرید سامانه گنبد آهنین از رژیم صهیونیستی خبر داد. در این رابطه، یکی از نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان نیز در مصاحبه با رسانه‌های آذری اعلام کرد که سامانه‌های دفاع موشکی کوتاه برد رژیم صهیونیستی آماده ارسال به این کشور است.

این کشور بهانه این معامله را مقابله با سامانه موشکی ارمنستان اعلام کرده، اما روابط گرم باکو با تل‌آویو در یک دهه گذشته سبب آزردگی خاطر مردم مسلمان این کشور شده و حاکمان این کشور هیچ وقت به خواسته‌های ملت در ارتباط با دوری از رژیم اشغالگر قدس وقعی ننهاده‌اند.

حقوق بشر و نگاه به شیوه «کاگ‌ب»

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که دولت آذربایجان در امور داخلی خود با آن رو به روست، مساله حقوق بشر و احترام این کشور به مخالفان و آزادی بیان از سوی آنهاست.

خدیجه روشن قزی اسماعیل اوا، معروف به خدیجه اسماعیل اوا در جمهوری آذربایجان به حرفه خبرنگاری مشغول بود که دادگاه کیفری ویژه در باکو، سال 2015 او را به هفت سال و نیم زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فارض نمازلی، وکیل اسماعیل اوا، گزارش داد: «دادگاه، خدیجه را به خاطر کارآفرینی غیرقانونی و فرار از مالیات به هفت سال و نیم زندان محکوم کرده است.»

اما این روزنامه‌نگار 39 ساله که از ماه دسامبر در بازداشت به سر می‌برد، گفت تحت پیگرد قرار گرفتن وی ناشی از انگیزه سیاسی بوده و دلیلش گزارش‌های وی درباره اختلاس و فساد در دولت است.

اسماعیل اوا درباره گزارش‌هایی مبنی بر ثروت هنگفتی که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و خانواده وی جمع‌آوری کرده، مشغول تحقیق بوده است.

حامیان وی معتقدند که طرح اتهامات ساختگی دولت علیه وی با هدف خاموش کردن یکی از معدود صداهای مستقل روزنامه‌نگاری در این کشور نفتخیز است.

لیلا یونس اوا، فعال دیگری در حوزه حقوق بشر در آذربایجانی است که مورد خشم و غصب حاکمیت قرار گرفته است.

لیلا یونس و همسرش، عارف در پی اتهامات اقتصادی ازجمله فرار از مالیات و کلاهبرداری هر یک به ترتیب به هشت سال و نیم و هفت سال زندان محکوم شده‌اند. به عقیده منتقدان صدور این احکام با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است.

محرم، کابوس «علی‌اف»ها

یکی دیگر از ابعاد ضد بشری دولت آذربایجان، مخالفت با مراسم و سنتی است که مورد قبول و اعتقاد تمام مردم شیعه این کشور است. امسال به خاطر حساسیت‌های موجود در کشور، محدودیت‌ها برای عزاداری‌های محرم در جمهوری آذربایجان بیشتر شده است.

شیخ الله شکور پاشازاده و مبارز قربانلی، در نخستین روز از ماه محرم، خود را به لنکران رساندند و در همایشی با عنوان «نقش جامعه در حفظ ارزش‌های ملی ـ معنوی» تاکید کردند حرکت دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها در روز عاشورا در جمهوری آذربایجان و نیز برگزاری مجالس عزاداری در منازل ممنوع است و همگان باید به این قانون احترام بگذارند!

از زمان فروپاشی شوروی در سال 1991، نارداران، لنکران، گنجه، ماسالی، نِهرم در نخجوان، تاحدی قبا در شمال جمهوری آذربایجان و آستارا در جنوب کشور و شمار دیگری از مناطق جمهوری آذربایجان، مراکز اصلی تجمعات تاسوعایی و عاشورایی بودند، اما حاکمیت جمهوری آذربایجان بخصوص از سال 2002 و در زمانی که هنوز در اختیار حیدر علی‌اف بود، برنامه منسجمی را برای جلوگیری از برگزاری تجمعات عظیم عاشورایی در جمهوری آذربایجان تنظیم کرد و به اجرا گذاشت. نخستین جایی که حاکمان باکو توانستند مراسم عظیم راهپیمایی عاشورایی آن را به تعطیلی بکشانند، منطقه ماسالی و برادگاه بود. در آن زمان حیدرعلی‌اف به‌طور غیررسمی دستور ممنوعیت راهپیمایی‌های عاشورایی را در جمهوری آذربایجان صادر کرده بود.

با مرگ حیدر علی‌اف و جلوس الهام علی‌اف به‌جای وی بر کرسی ریاست جمهوری آذربایجان، حرکت خزنده تشدید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برای اظهار وجود تشیع در جمهوری آذربایجان، وارد فاز جدیدی شد که یکی از نمودهای آشکار آن، صدور بخشنامه ممنوعیت حجاب دانش‌آموزان دختر در مدارس جمهوری آذربایجان در سال 2009 بود.

در همین چارچوب بود که در 26 نوامبر 2015، نیروهای پلیس باکو به مراسم عزاداری که در آستانه اربعین حسینی در نارداران برپا شده بود، حمله کردند. در اول دسامبر 2015 نیز نیروهای امنیتی و قشون داخلی وزارت کشور جمهوری آذربایجان یورشی همه‌جانبه به نارداران بردند و تمام نمادهای شیعی را برچیدند و نابود کردند. شبکه‌های تلویزیونی باکو نیز با پخش مارش پیروزی، تصاویر برچیده شدن پرچم سبز رنگ نصب شده در ورودی نارداران و نیز بیرق‌های یا حسین(ع) یا ابوالفضل را به نمایش گذاشتند.

در پی این یورش، نارداران که از زمان فروپاشی شوروی به عنوان مرکز برگزاری روز قدس و تظاهرات ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی شناخته می‌شد، در سکوتی مرگبار فرو رفت و برای نخستین بار در ماه رمضان گذشته تجمع روز قدس در نارداران برگزار نشد و در روزهای جاری نیز صهیونیست‌ها و آتئیست‌ها منتظرند میوه یک سال سرکوب نارداران را در روز عاشورا بچینند و اعلام کنند که مراسم روز عاشورا در نارداران برگزار نشد یا در چارچوبی که برایش تعیین کرده بودند، برگزار شد!

رهبر گروه «دوام» در باکو ، پایتخت جمهوری آذربایجان همزمان با آغاز مراسم عزاداری این جمعیت در ماه محرم می‌گوید: امام حسین(ع) با حذر از بیعت با یزید، درس تبعیت نکردن از ظالم و امتناع از وسوسه شیاطین را به بشریت یاد داد.

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو گفت: یکی از درس‌های مهم مکتب کربلا امتناع است، زیرا امام حسین(ع) در روز عاشورا از هر کاری که رضایت خداوند در آن نبود، امتناع ورزید.

رهبر گروه «دوام» افزود: زنده نگه داشتن مکتب کربلا در حقیقت به معنای زنده نگه داشتن اسلام است و منابر و عزاداری‌ها و نوحه خوانی‌ها باید در خدمت این هدف باشد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «ینی‌مساوات» گفت: از این‌که در مقابل تبلیغ و نشر معارف اصیل اسلام در آذربایجان موانع جدی ایجاد و برای وهابی‌ها شرایط فراهم شده، متاسفم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها