ساعت صفر

الاغ به جای فرستنده رادیویی

در سال 1328 هـ . ش پس از سفر شاه سابق ایران به آمریکا و مذاکرات مفصلی که با پرزیدنت هری ترومن رئیس‌جمهور آمریکا انجام داد، قرار شد دولت آمریکا نام ایران را هم در فهرست کشورهایی که کمک نظامی و اقتصادی آمریکا به آنها تعلق می‌گرفت تا از خطر کمونیسم مصون بمانند،‌ ثبت کند.
کد خبر: ۹۵۳۲۸۲

در آن زمان بین سال‌های 1945 تا 1949 کشورهای لهستان، چکسلواکی، مجارستان، رومانی، بلغارستان و آلبانی زیر سلطه کمونیست‌ها بودند. آلمان شرقی نیز از آلمان فدرال جدا شده و رژیم کمونیستی در آنجا برقرار شده بود، حتی کشور بزرگ چین تحت نظام کمونیستی رفته بود و در مالایا و یونان نیز کمونیست‌ها پیشروی زیادی کرده بودند. از سوی دیگر، در خاور دور کشور سلطنتی آنام یا ویتنام به دو قسمت تقسیم شده بود که بعدها ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی در شمال و جنوب شبه‌جزیره تاسیس شد و سرانجام پس از اخراج باگودای امپراتور آنام و حدود 20 سال جنگ ویتنام جنوبی نیز به وسیله چپگرایان ویت‌کونگ تسخیر و در ویتنام شمالی ادغام شد و آمریکایی‌ها هم به دنبال فرانسویان شر خود را کم کردند و امروزه ویتنام کشوری آرام و صلح‌جو و بی‌سروصداست و کاری به همسایگان خود ندارد.

وقتی اصل چهار سایه مرحمت خود را بر ایران گسترد، در سال 1329، 400 هزار دلار به ایران کمک مالی کرد. بعد قرار شد دهکده اصفهانک را به سبک دهکده‌های آمریکا نوسازی کند. تعدادی الاغ از قبرس به ایران آوردند که نسل الاغ‌های ایرانی را بهبود بخشند. در آخر معلوم شد آمریکا قصد داشته به مردم قبرس که کمونیست‌ها در آنجا نفوذ زیادی داشتند، کمک کند.

قبرس فقط انگور و شراب انگور و سنگ‌های مرمری و الاغ زیادی داشت که 105 الاغ خریدند و برای ایران آن هم با هواپیماهای نظامی ایران فرستادند.

سال بعد 23 میلیون و 500 هزار دلار به ایران پرداخته شد و سال بعد (1331) باز هم این مبلغ را دادند.

ده سال بعد رئیس اداره اصل چهار اعلام کرد ما خوشحالیم که 12 فرستنده رادیو در تهران و شهرستان‌ها راه انداختیم و ایران از قبل ما دارای 12 فرستنده رادیو شد.

مدیرکل انتشارات و رادیو این ادعا را تکذیب کرد و گفت: رادیو در ایران در سال 1319 راه‌اندازی شد و فرستنده‌های شهرستان‌ها طی سال‌های 1325 تا 1340 از بودجه دولت ایران تاسیس شده و دولت آمریکا فقط یک فرستنده 50 کیلوواتی موج کوتاه به ایران هدیه کرده و سالی 66 هزار دلار کمک می‌کرده است و بس. بنابراین این که رادیوهای ایران به وسیله کمک‌های مالی آمریکا از محل اصل 4 راه‌اندازی شده، واهی و بی‌اساس است.

خسرو معتضد

مورخ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها