رضایی: می‌توانستیم تا سقوط صدام پیش برویم

سردار سرلشکر محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با بازخوانی برخی نقاط ضعف و قوت دوران جنگ در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: می‌توانستیم تا سقوط صدام هم پیش برویم و این‌که نتوانستیم صدام را ساقط کنیم، حسرت من است؛ اگر کشور بسیج می‌شد ما تا قدس می‌رفتیم اما این طور نشد.
کد خبر: ۹۴۹۳۳۲

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضایی درباره برخی اختلافات در جنگ تصریح کرد: ما می‌گفتیم که باید تا سقوط صدام پیش برویم، اما دوستان سیاسی مخالف بودند و می‌گفتند ما هم باید جنگ را اداره کنیم و هم زندگی مردم را و با نظر ما همراه نبودند و مشکل دیگر درباره سقوط صدام بود. می‌گفتند در صورت نزدیک شدن به بغداد، آمریکایی‌ها وارد می‌شوند و بمب اتم می‌زنند، اما ما معتقدیم که این هدف شدنی بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در سال اول جنگ آقای بنی‌صدر فرمانده کل قوا بود، اما چون راهبرد و قدرت تشخیص نداشت، هرکسی نظری را مطرح می‌کرد، او می‌پذیرفت. اما در سال دوم چون راهبرد داشتیم، موفق شدیم. ما نمی‌توانستیم آقای هاشمی را قانع کنیم و آقای هاشمی هم نمی‌توانست ما را قانع کند. امام(ره) اعتقاد داشتند که جنگ تا سقوط صدام باید ادامه داشته باشد. در تصمیمات، کسی حق وتو نداشت و چون امام می‌فرمود باید از آقایان تبعیت کنید، ما به نظر مسئولان کشور توجه می‌کردیم، به عملیات والفجر مقدماتی نقد داشتیم و مرحله دوم و سوم را هم نباید عمل می‌کردیم.

او خاطرنشان کرد: اگر امکان بازگشت به گذشته بود، برخی عملیات‌ها را در بعد غافلگیری بیشتر عمل می‌کردیم، در کربلای 4 به جای 30 گردان می‌توانستیم با 15 گردان وارد عملیات شویم، اگر تعداد کمتر بود، شهدا هم کمتر بودند.

فرمانده سپاه پاسداران در دفاع مقدس تصریح کرد: بعد از خرمشهر باید یک وقفه می‌دادیم و وارد خاک عراق نمی‌شدیم و پنج شش ماه باید فرصت می‌دادیم، اگر دوباره برگردیم بر سر مرز خرمشهر و بصره حتما می‌گویم که باید فرصت داد. چون اگر این کار را می‌کردیم از بعد سیاسی می‌توانستیم اکنون به آن استناد کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها