امکان انتقال شکل‌هایی از ایدز بین شامپانزه و انسان

یافته‌ای جدید درباره بیماری قرن

ایدز از آن دسته بیماری‌هایی است که همواره خبرساز بوده و مطالعات پزشکی درباره آن در صدر اخبار قرار می‌گیرد. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، اشکالی از ایدز قابلیت انتقال از شامپانزه‌ها به انسان را دارد.
کد خبر: ۹۳۶۴۷۲

داستان آغاز ایدز به کمی بیش از یک قرن پیش بازمی‌گردد؛ جایی در اطراف جنگل‌های بارانی غرب آفریقا. تصور می‌شود یک شکارچی یا فروشنده محلی گوشت‌های وحشی، نخستین انسانی باشد که زنجیره ویروسی را از یک میمون یا شامپانزه گرفته باشد که به باور ویروس‌شناسان، آن را باید جدا از اچ آی وی به شمار آورد. مطالعه‌ای در دانشگاه نبراسکا ـ لینکلن آمریکا انجام شده که مهر تأیید پررنگی بر این نظریه می‌زند. محققان این دانشگاه از دستیابی به شواهد روشنی خبر می‌دهند که نشان می‌دهد، زنجیره‌هایی از ویروس از کاراندازنده سیستم ایمنی بدن (SIV) شامپانزه‌ها قابلیت انتقال به سلول‌های انسانی و آلوده ساختن آنها را دارد.

این زنجیره‌ها شامل HIV-1 M می‌شود که از آن به عنوان زنجیره اصلی عامل اپیدمی شدن اچ‌آی‌وی در سراسر جهان یاد می‌شود. در میان این موارد، زنجیره خاصی از این بیماری ویروسی مشاهده شده که تنها در میان ساکنان کامرون شیوع پیدا می‌کند.محققان در ادامه بررسی‌های خود متوجه شدند، اجداد ویروسی دو زنجیره اچ‌آی‌وی که در انسان‌ها شناسایی نشده‌اند، قابلیت بالایی برای حمله به سلول‌های انسانی دارند. آنها می‌گویند، پرسش مهم این بوده که آیا زنجیره‌های ویروسی که در انسان‌ها دیده نشده، این قابلیت درونی را دارند که به ایجاد عفونت‌های دیگری شبیه اچ‌آی‌وی منجر شوند؟ پاسخ به این پرسش به طرز حیرت انگیزی مثبت بوده است.

اما این که چرا شیوع برخی زنجیره‌های این بیماری به انسان‌ها راحت‌تر از سایر زنجیره‌های دیگر آن صورت می‌گیرد، برای محققان تبدیل به علامت سوال بزرگی شده است. آنها برای پیدا کردن جواب این سوال، آزمایش‌هایی روی موش‌های آزمایشگاهی انجام داده و متوجه شدند زنجیره‌هایی نظیر HIV-1M یا نمونه شایع در کامرون به دلیل آن که به فرصت‌های به مراتب کمتری برای آلوده‌سازی نیاز دارند، آسان‌تر به موش‌ها منتقل می‌شوند که از این نتایج می‌توان برای درک روند آلوده شدن انسان‌ها نیز استفاده کرد.

منبع: eurekalert.org

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها