بررسی و مقایسه فنی سوزوکی گرند ویتارا 2/4 در برابر سانگ یانگ کوراندوی جدید

جـدال شرقـی

کراس اوورها شاسی‌بلندهایی کوچک با رفتار شبیه به اتومبیل‌های سواری سایز کوچک هستند که جدا از تناسب برای استفاده در شرایط خارج از جاده‌ای، شرایطی مطلوب برای مصارف درون شهری دارند. در واقع خودروهای کراس اوور همچون لپ تاپ‌های هایبرید، تلفن‌های همراه مجهز به دوربین‌های سوپر زوم و... ازجمله تولیدات ترکیبی دنیای صنعت هستند که برای استفاده بهینه و پرهیز از خرید دو محصول متفاوت خلق می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۰۰۴۴
جـدال شرقـی

در شرایط این روزهای بازار کشور، خودروهای کراس اوور به محبوبیت بسیار خوبی دست پیدا کرده‌اند و اگر قصد خرید نمونه‌ای از این اتومبیل‌ها را داشته باشید، محصولات متفاوتی از کره جنوبی، ژاپن، چین، آلمان و... پیش روی شما خواهد بود که قیمتی حدود 60 تا 500 میلیون تومان دارند! اما اگر یک بودجه نه‌چندان بالا (مثلا کمی بالاتر از صد میلیون تومان) را در نظر بگیریم، سوزوکی گرند ویتارا، سانگ یانگ کوراندو و شاید برخی دیگر از محصولات کره‌ای و ژاپنی ازجمله مهم‌ترین گزینه‌های این محدوده قیمتی باشند که در ادامه این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

سادگی ژاپنی یا جذابیت کره‌ای؟

داخل کابین نیز اوضاع طرح و بخش ظاهری وضعی شبیه به بدنه دارد. در واقع گرند ویتارا با وجود سن پنج سال بالاتر، فضایی کاملا ساده و به دور از بسیاری عناصر لوکس دارد. هرچند ارگونومی نسبتا خوبی دارد و کاربر و سرنشینان بخوبی با ادوات داخل خودرو ارتباط برقرار می‌کنند، اما در مقابل سانگ یانگ کوراندو با فضای کابین مدرن‌تر نسبت به ویتارا، با بهره‌گیری از دریچه‌های تهویه مطبوع مثلثی، چیدمان جذاب‌تری را ارائه می‌کند.

پیش از این که بخواهیم داستان مقایسه امکانات رفاهی این خودرو را با یکدیگر در مقام مقایسه قرار دهیم، باید به این موضوع اشاره کرد که هر دو خودرو در تیپ‌های متفاوتی به بازار عرضه شده‌اند، اما اگر خواسته باشیم نسخه‌های فول هر یک از آنها را مدنظر قرار دهیم، اوضاع جالب می‌شود. در واقع برای شروع باید گفت سوزوکی گرند ویتارای فول آپشن از یک مورد بسیار جالب تحت عنوان ماساژور صندلی راننده بهره می‌برد که این کراس اوور را در بین بسیاری از خودروهای هم قیمت متمایز می‌کند. همچنین این خودرو از گرمکن صندلی‌های جلو، تودوزی جدید در نسخه‌های تازه‌وارد به بازار، سیستم صوتی به همراه مانیتور 7 اینچی لمسی سفارشی و امکان پخش از روی بلوتوث، CD، USB و SD کارت، سیستم تهویه دستی همراه با قابلیت کنترل رطوبت و کیفیت هوا، رایانه سفری، سیستم رهیاب در نسخه‌های سفارشی جدید، سیستم استارت بدون کلید، قفل مرکزی لمسی، سنسور دنده عقب و... بهره می‌برد که موارد نسبتا قابل قبولی محسوب می‌شود.

همچنین رامک خودرو به عنوان نماینده محصولات سانگ یانگ کره جنوبی در بازار ایران، نسخه اپتیمم این خودرو را با بهره‌گیری از امکاناتی همچون شیشه‌های برقی همراه با سیستم تشخیص مانع، سان‌روف برقی، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن، سیستم پخش به همراه شش بلندگو و آمپلی‌فایر، سیستم تنظیم ارتفاع نور باتری، رایانه سفری و... به بازار عرضه کرده است و این در حالی است که کوراندوی جدید پریمیوم مواردی همچون آینه‌های هوشمند و حساس به نور، تنظیم برقی صندلی‌های راننده و سرنشین جلو، تنظیم اتوماتیک روشنایی چراغ‌های جلو، گرمکن صندلی‌های جلو همراه با پوشش چرم صندلی ها، سنسور دنده عقب، پشت سری‌های فعال هنگام تصادف، سیستم استارت استاپ ورود بدون سوئیچ به خودرو و... را نیز اضافه‌تر دارد.

اختلاف سن و سال

همان طور که اشاره شد هر دو خودرو در رده کراس اوورهای سایز متوسط و با ابعادی نزدیک به 5/4 متر طول طراحی شده‌اند که البته ویتارا در حدود ده سانتی‌متر از رقیب کره‌ای بلندتر است. ویتارا که از سال 2005 روی خط تولید جهانی قرار گرفت، نخستین بار سال 2006 میلادی توسط ایران خودرو با تعدادی محدود به بازار ایران وارد شد و پس از آن به صورت CKD روی خط تولید این خودروساز قرار گرفت. پس این گونه می‌توان گفت که ویتارا نسبت به رقیب خود کوراندو که از سال 2010 در بازار جهانی حضور داشته، کمی قدیمی‌تر به نظر می‌رسد.

در واقع ویتارا در ابتدای عرضه با موتور چهار سیلندر دو لیتری به بازار ایران عرضه شد و در مرحله بعدی نسخه 4/2 لیتری آن با ظاهر تا حدودی متفاوت در در دسترس قرار گرفت. البته لازم به ذکر است سوزوکی تقریبا سه سال پیش نسخه‌ای فیس‌لیفت از این خودرو را برای بازار جهانی آماده کرد که در حال حاضر نسخه‌های سال 95 از همین نمونه است.

در واقع این خودرو با تیپ‌های مختلفی از طرف ایران خودرو به بازار کشور عرضه شد و در فول‌ترین نسخه که در حال حاضر در بازار (حتی در نسخه صفر کیلومتر مدل 95) حضور دارد، از امکانات ظاهری مثل پروژکتور، رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی و... بهره می‌برد، اما همان طور که بالاتر گفته شد سانگ یانگ کوراندوی جدید از سال 2010 در بازار جهانی حضور دارد و چهار سال بعد از شروع تولید دستخوش تغییرات ظاهری و فنی (فیس لیفت) شد که نسخه حاضر در بازار ایران نیز از همین نوع است. کوراندو فیس لیفت از گرافیک زیبای چراغ با قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ، دستگیره‌های همرنگ با بدنه، شیشه‌های ضداشعه نور خورشید و... بهره می‌برد. همچنین با توجه به این که این خودرو در دو نسخه پریمیوم و اپتیمم به بازار عرضه شده است، نسخه پریمیوم با رینگ‌های اسپرت 17 اینچی و نمونه اپتیمم با رینگ‌های 16 اینچی عرضه می‌شوند. این به‌ آن معناست که نسخه اپتیمم از امکانات پایین‌تری نسبت به پریمیوم بهره می‌برد.

مرز 0/4 لیتر اختلاف در حجم موتور

همان طور که اشاره شد، سوزوکی گرند ویتارا ابتدا با پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر به بازار عرضه می‌شد، اما نسخه 4/2 لیتری این خودرو سال 89 جایگزین نمونه پیشین شد. در واقع سوزوکی گرند ویتارا با پیشرانه چهار سیلندر 4/2 لیتری بنزینی (البته نسخه‌های شش سیلندر 2/3 و 7/2 لیتری بنزینی این خودرو در بازار جهانی حضور داشتند)، قدرتی معادل 169 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه به شما ارائه می‌کند و این در حالی است که گشتاور 227 نیوتن متری این پیشرانه نیز عدد نسبتا خوبی است، اما با توجه به این که ویتارا در دو نسخه اتوماتیک چهار دنده و دنده دستی پنج سرعته در بازار کشور حضور داشته و جثه این خودرو در دو نمونه گفته شده از 1552 تا 1567 کیلوگرم وزن دارد، حداقل از نسخه دنده اتوماتیک آن انتظار شتاب‌گیری و کشش سریع و اغواگری نداشته باشید.

به بیان دیگر ویتارا در نمونه دنده اتوماتیک و مسیر جاده‌ای نمی‌تواند آن طور که باید قابلیت‌های دینامیکی به شما ارائه کند و این در حالی است که این محصول سوزوکی با توجه به ارتفاع از سطح زمین و سیستم چهار چرخ متحرک نه‌چندان کامل، خارج از جاده هم نمی‌تواند راضی‌کننده باشد. البته لازم به ذکر است سوزوکی گرند ویتارای 4/2 عرضه شده در ایران، برای استفاده‌ای بی‌دردسر بسیار مطلوب است و با توجه به این که از طرف ایران خودرو به بازار عرضه شده، از حیث خدمات پس از فروش آنقدرها هم ضعیف عمل نخواهد کرد. همچنین لازم به ذکر است نسخه دنده‌ای این خودرو، لذت رانندگی سرشار تری را به شما ارائه خواهد کرد.

در آن طرف میدان سانگ یانگ کوراندوی کره‌ای با پیشرانه چهار سیلندر 0/2 لیتری خطی قرار گرفته است که توانایی ارائه نهایت توان 150 اسب بخار به راننده را دارد و همچنین بیشینه گشتاور 197 نیوتن متری این خودرو در دور موتور 4000 دور بر دقیقه، هرچند از ویتارا ضعیف‌تر است، با توجه به سیستم چهار چرخ متحرک جدیدتر و همچنین جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک، رفتار مناسب‌تری خواهد داشت. پیشرانه کوراندو طبق اظهار عرضه‌کننده از استاندارد آلایندگی یورو5 بهره می‌برد و همچنین توانایی کشیدن 5/1تن تریلر را دارد که البته اگر در کشوری اروپایی حضور داشتید، گزینه مناسبی برای کمپینگ و استفاده از کاروان محسوب می‌شد، اما از زاویه‌ای دیگر، این به معنای کشش و زور مناسب کوراندو در شرایط سخت و غیرعادی است. هر چند محصول سانگ یانگ هم با رفتار و ساختاری شبیه به ویتارا، گزینه‌ای مناسب برای سفرهای برون شهری نیست، مصرف سوخت ترکیبی 6/8 لیتر در هر صد کیلومتر این خودرو، وضعیت خوبی را برای استفاده روزمره به شما ارائه می‌کند. البته لازم است بدانید کوراندو در قیاس با برادر کوچک‌تر خود، تیوولی (Tivoli که روز یکشنبه همین هفته در همین صفحه بررسی‌اش کردیم) رانندگی لذت بخش‌تری ندارد. به همین خاطر اگر به دنبال لذت رانندگی باشید، هیچ یک از این دو خودروی مورد بحث برای شما مناسب نیست. هر چند کوراندو حس و حال بهتری در مقایسه با سوزوکی گرند ویتارا پشت فرمان به شما ارائه می‌کند.

جمع‌بندی

در حال حاضر نسخه‌های صفر کیلومتر سوزوکی گرند ویتارا 1395 فیس لیفت با برچسب قیمتی حدود 140 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که سانگ یانگ کوراندو صفر کیلومتر تیپ پریمیوم نیز در همین حدود قیمتگذاری می‌شود. البته جالب است بدانید رامک خودرو تاکنون نسخه 2016 کوراندوی جدید را به بازار عرضه نکرده است و هنوز هم نسخه‌های 2015 صفر کیلومتر آن به وفور قابل خریداری است.

جدول مقایسه‌ای کوراندو و گرند ویتارا

معید حمیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها