خطر تب مالت در تابستان را نادیده نگیرید

اگر می‌خواهید در معرض خطر ابتلا به تب مالت قرار نگیرید از خوردن شیر حرارت ندیده و محصولات لبنی غیرپاستوریزه اجتناب کنید‌. برای اطمینان از این که عوامل بیماری زا در شیر از بین رفته، توصیه بر این است شیر به مدت 5 دقیقه حرارت ببیند.
کد خبر: ۹۲۵۰۳۰

محبوبه شفیعی، کارشناس بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها با بیان مطالب فوق به جام‌جم گفت: پنیر تازه نیز باید به مدت حداقل دو ماه در آب نمک نگهداری (عموما مدت زمان سه ماهه برای نگهداری پنیر در نظر گرفته شده است) و سپس مصرف شود. کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها و کارخانجات بسته‌بندی گوشت نیز باید جوانب احتیاط را در برخورد با لاشه یا محصولات دامی تهیه شده از حیوانات مشکوک به بیماری رعایت کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که با پوست حیوانات سرو‌کار دارند نیز باید از پوشش برای محافظت دست‌ها و بدن استفاده کنند. بعلاوه در انتقال خون‌های آلوده و در آزمایشگاه‌ها شرط احتیاط، ضروری است. حیوانات وحشی نیز ممکن است با تب مالت آلوده شده و منشا بالقوه انتقال عفونت به حیوانات اهلی (گاو، گوسفند و بز) باشند.

این کارشناس هشدار می‌دهد: دوره‌های کوتاه درمان با داروهای ضد تب مالت ممکن است به محو شدن موقتی نشانه‌های بیماری منجر شوند، اما برای درمان کافی نیستند. این بیماری به صورت تب مداوم و منظم با دوره‌های متناوب یا منظم، تعریق فراوان بخصوص در شب، خستگی، بی‌اشتهایی و کاهش وزن، سردرد، درد عضلانی و درد عمومی بدن تظاهر می‌کند. ناگفته نماند تب مالت می‌تواند در کبد، طحال، استخوان‌ها و برخی اندام‌های دیگر، عفونت چرکی موضعی ایجاد کند.

این بیماری در تمام فصول وجود دارد، اما در فصل بهار و تابستان همزمان با فصل زایش و شیردهی دام‌ها بیشتر دیده می‌شود. بیماری در منطقه روستایی (80 درصد) بیشتر از منطقه شهری (20درصد) است که مردمش با دام آلوده در ارتباط هستند و از فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه در مناطق روستایی استفاده می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها