به بهانه ۱۳ شهریور؛ روز تعاون

قفل بیکاری جوانان را کدام بخش باز می‌کند؟

مهندس حسینخانی، ‌رئیس شورای سیاستگذاری کمپین «آری به تولید ملی»:

درمان درد بیکاری در گرو حمایت از تولید ملی

هر کارگاهی که تعطیل می‌شود، تعدادی هم بیکار می‌شوند و هرچه تعداد این کارگاه‌ها بیشتر شود، دامنه بحران بیکاری وسیع‌تر می‌شود. زنگ خطر این بحران چند سال پیش به صدا درآمد، وضعیت که به خط قرمز رسید خیلی‌‌ها هشدار دادند که واردات بی‌رویه یکی از دلایل اصلی تعطیلی کارگاه‌های تولیدی است، اما در آن زمان گوش شنوایی نبود. این شرایط چند نفر از فعالان اجتماعی و جوانان تحصیلکرده را بر آن داشت با راه‌اندازی کمپین «آری به تولید ملی» از تولید و فروش جنس‌های ایرانی حمایت کنند؛ کمپینی که چند سال قبل شروع به فعالیت کرد و نمایندگان مجلس و برخی از دولتمردان از آن حمایت کردند، حالا بیشتر مورد توجه قرار گرفته و اعضای آن تلاش می‌کنند تا هم مشوق مردم برای خرید کالای ایرانی باشند و هم دولت را به حمایت از تولیدکنندگان تشویق کنند.
کد خبر: ۹۲۳۳۱۲

با مهندس مجتبی حسینخانی، رئیس شورای سیاستگذاری این کمپین درباره عملکرد آن همصحبت شدیم.

کمپین‌هایی مانند «کمپین آری به تولید ملی» که از سوی گروه‌‌های مردم نهاد تشکیل می‌شود، چه تاثیری در تشویق مردم به خرید کالای ایرانی دارد؟

کمپین آری به تولید ملی در حوزه فرهنگ‌سازی متمرکز شده و با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، سعی دارد مردم را به خرید کالای باکیفیت ایرانی تشویق کند. متاسفانه در بین عموم مردم، کالای خارجی از جایگاه بالاتری برخوردار است و آنها ترجیح می‌دهند این کالاها را بخرند، حتی اگر کیفیت آن از کالای ایرانی پایین‌تر باشد. معتقدیم باید به مردم نسبت به محاسن و فواید کالاهای باکیفیت ایرانی آگاهی داد و مدام به آنها یادآوری کرد کالای ایرانی خریداری کنند.

به نظر شما به چه دلایلی باید از کالای ایرانی استفاده کنیم؟

اعضای کمپین آری به تولید ملی بر این باورند که خرید کالای ایرانی در وهله اول باعث اشتغا‌لزایی می‌شود. حتی خرید جنس کوچک و در ظاهر بی‌اهمیت، می‌تواند تاثیری زیادی در حمایت از تولیدکننده ایرانی داشته باشد. اگر تصمیم داریم معضل بیکاری را حل کنیم، باید درباره شعار «ایرانی کالای ایرانی بخر» آنقدر فرهنگ‌سازی کنیم که از شعار تبدیل به عمل شود. در مقابل از تولیدکننده هم بخواهیم که کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهد.

مردمی که کالای ایرانی خریداری می‌کنند معمولا سراغ برَندها و جنس‌هایی می‌روند که اسم و رسمی دارند و کمتر به سمت اجناسی می‌روند که در کارگاه‌‌های کوچک تولید می‌شوند، اما اگر قرار است اشتغال اهمیت پیدا کند، باید از کارگاه‌های کوچک حمایت بیشتری شود. از این کارگاه‌‌ها چگونه می‌توان حمایت کرد؟

برندسازی مختص کارخانه‌‌ و شرکت‌های بزرگ تولیدی نیست. مثلا در زمینه پوشاک کارگاه‌های کوچک با تولیدات باکیفیت بین مردم به شهرت رسیده‌ و تبدیل به برَند شده‌اند، اما نباید از کارگاه‌‌های کوچک غافل شد، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که به مرور کارگاه‌های کوچک در یک مکان تجمیع شده و مجتمع‌‌های تولیدی را شکل دهند.

این بخش باید با حمایت دولت شکل بگیرد؟

دولت در حمایت از تولید ملی خیلی کارها می‌تواند انجام دهد که حرف‌ها و شعارها تبدیل به عمل شود؛ چون تا زمانی که فقط از طریق شعار از تولید داخلی حمایت کنیم، به هیچ توفیقی دست نخواهیم یافت. دولت می‌تواند در بخش صادرات فعال‌تر عمل کند و با دادن مشوق‌ها، تولیدکنندگان را به سمت صادرات ببرد، اما دولت فعلا در این زمینه قدم موثری برنداشته است. دولت می‌تواند با شناسایی کارگاه‌های کوچک و شاخص و ارائه وام‌‌های کم‌بهره هم آنها را تبدیل به مجتمع تولیدی کند و هم در زمینه تبلیغات و برندسازی به آنها یاری برساند.

کمپین آری به تولید ملی چه فعالیت‌هایی را در زمینه تشویق تولیدکنندگان به بالا بردن کیفیت کالاها انجام می‌دهد؟

در جلسات و همایش‌هایی که تولیدکنندگان در آنها شرکت دارند، حضور یابند و با ارائه راهکارهایی روی این موضوع تاکید می‌کنیم اگر می‌خواهند مردم به کالاهای آنها روی خوش نشان دهند، جنس باکیفیت تولید کنند. کمپین آری به تولید ملی از کالاهای با کیفیت حمایت کرده و مردم را به خرید این کالاها تشویق می‌کند.

کمپین شما همسو با اقتصاد مقاومتی است؟

برنامه‌ریزی ما دقیقا بر مبنای حمایت و تقویت اقتصاد مقاومتی است. زمانی‌ که مردم را به روش‌های مختلف تشویق به خرید کالای ایرانی می‌کنیم و از تولیدکنندگان هم می‌خواهیم جنس باکیفیت بالا ارائه کنند، کاملا همسو با تقویت اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنیم. امیدواریم اقتصاد کشورمان از درون تقویت شده و وابستگی ما به کشورهای دیگر روزبه‌روز کمتر شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش موثری در حمایت از تولید ملی دارد، اما متاسفانه بانک‌ها با پیشنهادهای این وزارتخانه همکاری مناسبی ندارند. اگر بانک‌ها از کارگاه‌‌های تولیدی با ارائه وام‌های کم‌بهره حمایت کنند، مشکل بیکاری که گریبان بسیاری از افراد جامعه را گرفته است، رفع خواهد شد.

از چه روش‌هایی برای تبلیغ و تاثیرگذاری استفاده می‌کنید؟

ما برای تبلیغ و حمایت از تولید ملی هم از فضای مجازی و هم از فضای واقعی استفاده می‌کنیم. شبکه‌‌های اجتماعی فضای مناسبی برای تاثیر‌گذاری روی مردم در اختیار ما گذاشته است. در دانشگاه‌‌ها فعالیت داریم، چون معتقدیم قشر تحصیلکرده و دانشجویان تاثیر مهمی در حمایت از تولید ملی دارند. در همایش‌ها و مجمع‌های اقتصادی و تولیدی هم حضور پیدا کرده و تلاش می‌کنیم در این زمینه تاثیرگذار و مشوق باشیم. رسانه ملی تاکنون حرکت‌های خوبی را در حمایت از تولید ملی به سرانجام رسانده است. تلاش ما بر این است که از ظرفیت بالای رسانه ملی هم بهره ببریم؛ چون صداوسیما تاثیر بسیار بالایی روی انتخاب عموم مردم دارد و می‌تواند آنها را به خرید کالای ایرانی تشویق کند.

طاهره آشیانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها