راهبرد داعش ایجاد خشونت میان شیعه و سنی است

بیش از چند هفته از پشتیبانی آمریکا از حمله نیروهای نظامی عراق به فلوجه نمی‌گذرد که جاده شمال فلوجه آماج بارش خمپاره‌ها، راکت‌ها و گلوله‌هاست. تونل‌های تنگ و باریک به رنگ قهوه‌ای که در مدت دو سال از زمان تسلط داعش بر این منطقه ساخته شده به وضوح به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۹۱۲۲۵۲
راهبرد داعش ایجاد خشونت میان شیعه و سنی است

در شرایط کنونی که نیروهای نظامی عراق فلوجه و داعش را به محاصره درآورده‌اند، کشاورزی و سایر جنبه‌های زندگی عادی ساکنان با تعطیلی مواجه شده است. حدود 50 هزار شهروند غیر‌نظامی اعم از کودک، زن، افراد سالخورده، بیمار و... در این شرایط بسیار حساس و آسیب‌پذیر قرار دارند.

اوضاع انسانی فاجعه‌بار فلوجه به‌صورتی است که شورای پناهجویان نروژ در گزارشی می‌گوید: «از 21 می، یعنی زمان شروع عملیات آزاد سازی فلوجه، 867 نفر از اهالی این شهر موفق شدند که خود را به اردوگاه‌های آوارگان برسانند.»

با توجه به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر، نبود آب آشامیدنی و دسترسی نداشتن به وسایل ضروری زندگی، حیات ساکنان این شهر را در تنگنا قرار داده است. در سال‌های گذشته از جمله در جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 مردم این شهر بالاترین تلفات را در عراق متحمل شدند. یک دهه قبل هم تفنگداران دریایی آمریکا در این شهر، هنگام گشتزنی‌های خیابانی، به بهانه برخورد با تروریست‌های مسلح با حمله به منازل مسکونی، هزاران نفر از مردم را با مشکلات غیرقابل جبرانی مواجه کردند.

جدای از همه این موارد، تاسف بار تر این است، هر کودکی که بعد از سال 2003 در فلوجه متولد شده است و بخت با وی همراه بوده که زنده مانده، در سال‌های اخیر تحت فرمان داعش قرار گرفته و حس کینه، انتقام و خشونت در وجود او شکل گرفته است.

به لحاظ ژئوپلتیک، موقعیت بومی و مذهبی این شهر، استعداد شعله‌ور کردن آتش کینه فرقه‌ای و مذهبی را به طور بالقوه بسیار بیشتر از استان الانبار دارد؛ مساله‌ای که داعش در آرزوی تحقق آن بوده و استفاده تبلیغاتی از آن به نفع خود اوست.

اقدامات ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا باعث از هم پاشیدگی وحدت و یکپارچگی ملی در عراق شده است که همین مساله به همراهی و همگامی مردم با دولت عراق، ضربه شدیدی وارد کرده است.

سرهنگ دوم «اسکات مَن» از کلاه سبزهایی که سابقا در عراق خدمت کرده،با توجه به حضور داعش در فلوجه و سایر پناهگاه‌های این گروه می‌گوید: «استراتژی ما در مقابل گروه‌های مسلح شورشی در 15 سال گذشته شکست خورده است.»

دامن زدن به ایجاد خشونت میان شیعه و سنی قسمتی از راهبرد طراحی شده توسط داعش است، همان‌طور که پیشتر القاعده در سال 2006 مساجد شیعیان را بمبگذاری می‌کرده است.

مترجم: انیسی‌طهرانی

منبع: گاردین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها