پاکستان، در جنوب غربی آسیا قرار دارد و دین رسمی آن اسلام است. این کشور با مسلمان بودن بیش از 95 تا 97 درصد از جمعیت 190 میلیونی آن، از نظر تعداد مسلمان در میان کشورهای اسلامی پس از اندونزی، دومین است.
کد خبر: ۹۱۱۶۰۹

تقاطع راه‌های تجاری

پاکستان، تمدنی آسیایی دارد و یکی از تمدن‌های بزرگ جهان ـ تمدن سند پس از میان رودان و مصر ـ محسوب می‌شود. کشور کنونی پاکستان در 14 آگوست 1947 تاسیس شد، اما ناحیه‌ای که پاکستان در آن واقع است، تاریخچه گسترده‌ای دارد که با تاریخ هندوستان، مشترک است. این منطقه محل تقاطع راه‌های تجاری تاریخی مانند راه ابریشم بوده و هزاران سال گروه‌های مختلفی ازجمله دراویدی، هندواروپایی، مصری، سکا، پارت،کوشان، افغان، ترک تبار، مغول و عرب‌ها در آن زندگی می‌کردند. به همین علت پاکستان را بیشتر به نام موزه اقوام و نژادها می‌شناسند.

اهمیت خانواده و تحصیلات

جامعه پاکستان، جامعه‌ای متشکل از چند زبان و فرهنگ است. تحصیل در میان طبقات مختلف اقتصادی و اجتماعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. همچنین مردم پاکستان به خانواده بسیار اهمیت می‌دهند و اگرچه در شهرها، زن و مردهای جوان به تشکیل زندگی خانوادگی مستقل روی آورده‌اند، اما در بیشتر مناطق این کشور بویژه در روستاها، معمولا چند نسل از خانواده کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

بادبادک‌های رنگی

پاکستان، کشوری با صدها جشن و جشنواره است. یکی از این جشن‌ها، جشن بهاران نام دارد که همزمان با شروع فصل بهار برگزار می‌شود. مردم لاهور در این روز هزاران بادبادک رنگی تزئین شده به هوا می‌فرستند و جلوه زیبایی به آسمان می‌دهند. سال‌هاست این سنت به یکی از جاذبه‌های توریستی تبدیل شده و مردم بسیاری از سراسر جهان را به سمت خود جذب می‌کند. در این جشن مردم به نواختن موسیقی و خوردن خوراکی‌های خوشمزه می‌پردازند و آغاز فصل بهار را جشن می‌گیرند.

هنرنمایی در جاده ابریشم

جاده ابریشم، قرن‌ها مسیر تجاری بین جنوب آسیا و آسیای مرکزی بوده است. جشنواره جاده ابریشم، فرصتی فراهم می‌کرد تا مسافران از فرهنگ غنی و زیبا و منحصر به فرد نواحی شمالی آشنا بشوند و معمولا مردمان کشورهای چین، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به این جشن‌ها می‌پیوستند و به هنرنمایی و نواختن موسیقی می‌پرداختند. این جشن همچنان برگزار می‌شود و اقوام مختلف مردم از سراسر پاکستان در آن شرکت می‌کنند.

زمانی برای جشن مذهبی

در پاکستان در کنار جشن‌های غیرمذهبی، جشن‌های مذهبی مانند شب برات، عید فطر، قربان و روز تولد حضرت محمد (ص) نیز برگزار می‌شود. در شب برات که 14 شعبان برگزار می‌شود، مردم به دعا خوانی و سپس آتش بازی، پخش شیرینی و دیدن اقوام و دوستان می‌پردازند. در عید فطر هم که پایان ماه رمضان برگزار می‌شود، بین خانواده‌ها و اقوام هدیه و شیرینی رد و بدل می‌شود. در این شب زنان و دختران جوان دست‌های خود را با حنا و النگو تزیین می‌کنند. عید قربان را هم می‌توان گفت که روز فقرا و نیازمندان است. مردم در این روز با قربانی‌کردن حیواناتی چون بز، گوسفند، گاو یا شتر، گوشت آنها را میان فقرا تقسیم می‌کنند.

حکایاتی از زندگی پیامبر(ص)

مردم روز تولد حضرت محمد(ص)، در مساجد جمع می‌شوند و به شنیدن داستان زندگی پیامبر اسلام و ماموریتش می‌پردازند. در همان زمان هم تعداد بسیاری از مردم در خیابان جمع می‌شوند و در وصف پیامبر(ص) شعر و ترانه می‌خوانند. در این روز مساجد و حتی خانه‌ها تزئین می‌شوند.

ایستگاه پلیس زنانه

سال 1994، خانم بی‌نظیر بوتو در شهر راولپندی، اولین مرکز پلیس زنانه را افتتاح کرد. از رئیس پلیس تا ماموران پلیس این مرکز، همگی زن هستند. زنان تحصیلکرده در دانشکده تربیت پلیس برای خدمت به این مرکز پلیس فرستاده می‌شوند. این اقدام به منظور جلوگیری از سوءاستفاده برخی از پلیس‌های مرد از زن‌های مجرم صورت گرفته است.

مترجم: نادیا زکالوند - جام‌جم
منابع: tdcp.gop.pk
islamabadpolice
.gov.pk

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها