سلامت خانه و آشپزخانه

خطر لامپ‌های‌ کم‌مصرف را کم کنیم

استفاده از لامپ هایی با نور کافی و مناسب در خانه بخصوص آشپزخانه در محل ظرفشویی و اجاق گاز می‌تواند از بروز یکسری حوادث غیرمترقبه جلوگیری کند. اما آیا می‌توان در هر مکانی از هر نوع لامپی استفاده کرد؟
کد خبر: ۹۱۱۶۰۱

لامپ‌ها انواع مختلفی دارند و افراد براساس سلیقه‌شان برای نورپردازی مکان‌های مختلف از هر لامپی استفاده می‌کنند. اما نباید از یاد برد انواعی از لامپ‌ها را نمی‌توان در هر مکانی استفاده کرد. این روزها بیشترین توصیه به مصرف لامپ‌های کم‌مصرف است که با کمترین انرژی، بازده بالا و نور مطلوبی دارند و در انواع رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این لامپ‌ها همچون انواع دیگر لامپ‌ها مضراتی دارند. ولی چگونه می‌توان از مضرات این لامپ کاست؟

میزان پرتو لامپ‌های کم‌مصرف زیاد است و برای افرادی که پوست و موی حساس دارند مناسب نیست و همچنین بیماری سرگیجه و میگرن را در افراد مبتلا به صرع افزایش می‌دهد. در این خصوص کارشناسان توصیه می‌کنند از این لامپ‌ها به صورت مخلوط یعنی دو رنگ مهتابی و آفتابی آن در کنار لامپ‌‌های معمولی استفاده شود. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده‌ همزمان از لامپ‌های کم‌‌مصرف فلورسنتی با لامپ‌های آفتابی از اثرات نامطلوب این لامپ‌ها می‌‌کاهد ضمن این که لامپ‌های کم‌‌مصرف رنگی اثرات زیا‌ن‌بخش کمتری نسبت به لامپ‌های کم‌‌مصرف با نور سفید دارند.

فاصله افراد از لامپ‌های کم‌‌مصرف نباید کمتر از نیم متر باشد. این لامپ‌ها به دلیل تغییر فرکانس نور می‌توانند چشم را خسته کرده و سبب بروز بیماری‌هایی همچون آب مروارید، از دست دادن تمرکز و افزایش تنش شوند. چراغ‌های مطالعه که اغلب با این لامپ‌ها روشن می‌شوند می‌توانند برای سلامت خطرناک باشند.

بهتر است لامپ‌های کم‌‌مصرف در مکان‌هایی که افراد به صورت طولانی‌‌مدت در آنجا حضور دارند همچون اتاق‌ کار و نشیمن مصرف نشود. اگر شخصی بیش از چهار ساعت از شبانه‌روز در معرض این لامپ‌ها قرار گیرد بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کند. قرار‌گیری این لامپ‌ها در محفظه‌های مشبک منجر به شکست نور شده و فرد مستقیما در معرض نور قرار نخواهد گرفت.

این لامپ‌ها نباید در جاهایی که رطوبت هوا زیاد و درجه حرارت زیر صفر یا بالای 50 درجه است همچون حمام و سونا و گلفروشی و گلخانه‌ها استفاده شود چون خارج از این محدوده‌ حرارتی تأثیرات مضر این لامپ‌ها بسیار بیشتر خواهد شد.

جیوه ماده‌ای سمی و از عناصر ضروری موجود در لامپ کم‌‌مصرف است. انتشار آن در محیط می‌تواند اثرات نامطلوبی روی مغز یا جنین بگذارد و سبب عقیم‌شدن، سردرد و کاهش حافظه‌ شود. در نتیجه به محض شکستن این نوع لامپ پنجره‌ها را باز کنید و به مدت 15 دقیقه مکان را ترک کنید تا بخارات پخش شده جیوه در محیط ته‌نشین شده و وارد سیستم تنفسی نشود. از جاروبرقی به سبب پخش بیشتر ذرات جیوه در محیط استفاده نکنید، بلکه با دستمال مرطوب پودر جیوه را تمیز کرده و دستمال را داخل کیسه قرار دهید.

فاخره بهبهانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها