رسانه‌های آمریکا از پیروزی نهایی هیلاری کلینتون بر برنی سندرز در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها خبر می‌دهند، با این اوصاف وی موفق شد تعداد دلگیت‌های لازم را برای کسب نامزدی نهایی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا به دست آورد.
کد خبر: ۹۱۱۴۴۷

دلگیت‌ها و سوپردلگیت‌ها

براساس گزارش رسانه‌های آمریکا در حال حاضر تعداد دلگیت‌هایی متعهد (وکلای انتخاباتی یا آرای ایالتی) کلینتون به 2383 رسیده و این تعداد برای کسب نامزدی نهایی دموکرات‌ها کفایت می‌کند. در عین حال هر نامزدی در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها باید آرای «دلگیت‌های متعهد» و «سوپر دلگیت‌ها» یا دلگیت‌های غیرمتعهد و به تعبیری بهتر «نخبگان حزبی» را به‌دست آورد.

دلگیت‌های متعهد نسبتی از آرای عمومی ‌افراد در حزب است و سوپردلگیت‌ها توسط انتخابات معین نمی‌شوند و سهمیه افراد مختلف در پست‌های ویژه حزب به‌شمار می‌رود.

طبق قوانین دموکرات‌ها، این سوپردلگیت‌ها که حدودا 720 نفرند، اجازه دارند از هر نامزدی که تمایل دارند، حمایت کنند و همچنین قبل از برگزاری کنوانسیون دموکرات‌ها در ماه ژوئیه، می‌توانند رأی خود را به نفع هر نامزد دیگر تغییر دهند.

روزنامه نیویورک‌تایمز کلینتون،‌ بانوی اول پیشین آمریکا را نخستین زنی اعلام کرد که دوشنبه‌شب به وقت محلی نامزدی ریاست‌جمهوری یکی از احزاب سیاسی مهم آمریکا را به دست آورد.

این روزنامه نوشت: کلینتون نیز همچون اوباما با حمایت صدها سوپردلگیت، موفق به کسب نامزدی نهایی دموکرات‌ها شد.

آسوشیتدپرس نیز گزارش کرد کلینتون با پیروزی بزرگ در انتخابات درون‌حزبی پورتوریکو و حمایت دقیقه آخری سوپردلگیت‌ها، میزان آرای‌ کافی برای کسب نامزدی نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا را به دست آورد.

عدم تمکین سندرز

پیروزی کلینتون سبب بروز اختلافاتی در بین دو نامزد شده است. برنی سندرز رقیب وی اعلام کرده کلینتون پیروز نشده است، زیرا هیلاری به سوپردلگیت‌هایی وابسته است که نمی‌توانند تا قبل از برگزاری کنوانسیون ماه ژوئیه حزب دموکرات، رأی دهند.

سناتور بار دیگر وعده داد حتی در صورت نزدیکی بیشتر هیلاری به کسب عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات، همچنان تا زمان برگزاری مجمع ملی این حزب در رقابت‌های انتخاباتی باقی خواهد ماند.

سندرز در فاصله یک روز مانده به برگزاری انتخابات مقدماتی در کالیفرنیا و پنج ایالت دیگر در جمع هواداران خود تاکید کرد، حتی اگر کلینتون به حدنصاب 2383 رای ایالتی لازم برای کسب عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات دست پیدا کند تا زمان برگزاری مجمع ملی حزب دموکرات در تابستان جاری همچنان به رقابت با او ادامه خواهد داد. این اظهارات نشان از آن دارد که وی به تغییر سوپردلگیت‌ها و آرای نخبگان حزبی به سوی خود امید دارد.

در عین حال کلینتون رقیب سندرز نیز دوشنبه‌شب در این‌باره گفت:باید به شما بگویم طبق اخبار، ما در آستانه یک لحظه تاریخی و بی‌سابقه قرار گرفتیم، اما هنوز برای رسیدن به این لحظه کار داریم، این‌طور نیست؟ ما شش انتخابات داریم و قرار است بشدت برای به‌دست آوردن تک‌تک آرا بویژه در کالیفرنیا تلاش کنیم.

پا درمیانی اوباما

رسانه‌های آمریکایی از تماس تلفنی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با سندرز خبر داده و اعلام کردند رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا درصدد حمایت علنی از نامزدی هیلاری کلینتون است.

در همین باره پایگاه هیل گزارش کرد: این مکالمه در حالی انجام شد که اوباما در حال آماده شدن برای حمایت رسمی‌ از هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 است.

در ادامه این گزارش آمده است: کاخ سفید از اظهارنظر درباره مکالمه تلفنی(اوباما و سندرز) خودداری کرده، اما انتظار می‌رود که به ایجاد سازش بین سندرز و هیلاری کلینتون کمک کند.

پیش از این، اوباما تاکید کرده بود ، پس از پایان مبارزات درون حزبی، حمایت رسمی ‌خود را از نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 اعلام خواهد کرد.

در عین حال اوباما پیشتر در اواخر اسفند سال گذشته خورشیدی در نشستی با حضور حامیان مالی حزب دموکرات، رقابت انتخاباتی سندرز با کلینتون را رو به پایان دانسته و خواستار حمایت از وزیر خارجه سابق آمریکا شده بود که بلافاصله سندرز به آن واکنش نشان داد و آن را مضحک و مسخره خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها