کاپیتان کشتی نفتکش در گفت‌وگو با جام‌جم:

نگذاشتیم استاندارد ایران با جهان فاصله بگیرد

مجید حصارکی، کاپیتان کشتی آستانه شرکت ملی نفتکش ایران است و اکنون در مسیر خارک ـ بندرعباس مشغول به کار است. حصارکی قبلا مسیرهای اروپایی را طی می‌کرد، اما اکنون تنها در داخل کشور فعالیت دارد. وی متولد 1353 است و از سال 78 وارد وزارت نفت شد و با عنوان افسر دریایی کار خود را آغاز کرد. حصارکی می‌گوید استاندارد کشتی‌های نفتکش ایران با استانداردهای جهانی مطابقت دارد و سال‌های تحریم نیز نتوانست روی این موضوعات تاثیر بگذارد. گفت‌وگوی جام‎‌جم با این کاپیتان کشتی را بخوانید.
کد خبر: ۹۰۸۹۴۴

این روزها صحبت‌های زیادی درباره صادرات نفت یا افزایش تولید آن می‌شود، اما برخی مردم نمی‌دانند این صادرات چگونه صورت می‌گیرد. از تجربیات خود در این زمینه برایمان بگویید.

صادرات محموله مهمی مانند نفت پروسه بسیار عظیمی دارد. ما تنها در بخش حمل و نقل فعالیت داریم و هر مقصدی که به ما بگویند به هر میزانی که نفت تحویل بدهند انجام می‌دهیم. نفت به ما تحویل داده شده و به سمت مقصد حرکت می‌کنیم. تعیین مسیر و همچنین مدت زمانی که در سفر هستیم همه از قبل مورد بررسی قرار می‌گیرد و هماهنگی‌های لازم از مبدا با مقصد انجام می‌شود. در زمانی هم که به کشور مورد نظر می‌رسیم آنها آماده تخلیه و بارگیری هستند و ما نیز بعد از انجام کار دوباره به کشور بازمی‌گردیم.

به طور معمول نفتکش‌ها برای صادرات به کشورهای اروپایی چه مدت در سفر هستند؟

به طور معمول سه تا چهار ماه، اما ممکن است با توجه به کشور مورد نظر، این زمان زیاد یا کم شود. این که از کدام مسیر رفت و آمد کنیم بسیار حائزاهمیت است. به عنوان مثال برای عبور از کانال سوئز و رسیدن به مقصدی آن طرف کانال حدود 18 روز زمان لازم است، اما اگر از مسیرهای دیگر بخواهیم عبور کنیم به 30 روز می‌رسد. برای عبور از کانال سوئز باید محموله نفت از یک طرف کانال، تخلیه و آن طرف دوباره بارگیری شود به این دلیل که عمق کانال کم است و اجازه عبور داده نمی‌شود.

مشکل اصلی شما بابت کار در نفتکش چیست؟

دوری از خانواده. شاید برخی افراد بر این باور باشند که شاغلان کشتی و کاپیتان‌ها از مزایای زیادی برخوردارند، اما میزان حقوق و مزایای کاپیتان‌های داخلی نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته تفاوت زیادی دارد. اینترنت هم در کشتی موجود نیست در حالی که برای بسیاری از افراد یک نیاز اصلی است و امیدوارم بزودی این موضوع حل شود. همچنین تعیین مسیر یکی دیگر از معضلات است. احتمال دارد مسیر مشخص شده دارای عمق کمی باشد و تردد کشتی را با مشکل مواجه کند.

شما در بخش نفتکش فعالیت دارید و از آنجا که محموله شما یک کالای ملی است استرس زیادی هم برای رساندن به مقصد دارید. آیا تاکنون موردی پیش آمده که برخوردی با دزدان دریایی داشته باشید؟

با دزدان دریایی برخورد داشته‌ام. یکبار در کشتی نشسته بودم و اطلاع دادند که چهار نفر در بخش موتورخانه هستند. آژیر مخصوص خطر زده شد و همه نیروها آماده شدند و بعد از این که وارد موتورخانه شدیم آنها از درب دیگر فرار کردند و نتوانستیم آنها را دستگیر کنیم. این موارد بسیار پیش می‌آید و باید برای هر لحظه آمادگی مقابله داشته باشیم. به این دلیل که اگر برای یک کشتی نفتکش اتفاقی بیفتد یا غرق شود یک کمپانی یا یک شرکت را می‌تواند ورشکست کند.

استاندارد کشتی‌های ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر کشتی‌ها استانداردهای بین‌المللی نداشته باشند نمی‌توانند در آب‌های آزاد و بین‌المللی تردد کنند و هیچ کشوری اجازه ورود نمی‌دهد. اگر صحبت از افزایش صادرات می‌شود پس قطعا ما استاندارد‌های لازم را داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها