نقش توانمندی دفاعی ایران در حفظ اقتدار کشورمان بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که حتی دستاوردهای دیپلماتیک تهران نیز بدون تکیه بر دستاوردهای نظامی به‌دست نیامده و به این ترتیب، تقویت توان دفاعی کشورمان نه فقط تاثیر مستقیمی بر قدرت سخت ایران دارد بلکه قدرت نرم کشورمان را نیز افزایش خواهد داد.
کد خبر: ۹۰۰۸۵۹

بر همین اساس، مجلس شورای اسلامی دیروز به‌منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه‌ای و تامین منافع و امنیت ملی، الزامات 9‌گانه‌ای را تصویب کرد. به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته، رسیدگی به لایحه دائمی‌شدن برخی احکام و قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران را ادامه دادند و ماده2 الحاقی این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

در بند اول این مصوبه، بر ارتقای توان بازدارندگی از طریق «توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی»، «توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند»، «توسعه و به‌روز رسانی شبکه‌های ارتباطی امن با هدف استقرار کامل سیستم فرماندهی و کنترل»، «هوشمند و متحرک‌سازی تمامی سیستم‌های تسلیحاتی متناسب با تهدیدات»، «تحقیق، طراحی و تولید اقلام مورد نیاز برای مواجهه و تقابل با گروه‌های مسلح تروریستی»، «توسعه توان دریایی از طریق تجهیز نیروهای دریایی به سلاح‌های پیشرفته» و «توسعه و تقویت توان جنگ الکترونیک» تاکید شده و در بند دوم آن نیز «اصلاح ساختار بودجه‌ای نیروهای مسلح و افزایش سهم تقویت بنیه دفاعی از بودجه دفاعی» مورد تاکید نمایندگان قرار گرفته است.

تهیه و اجرای طرح آمایش و نوسازی زیرساخت‌های صنایع دفاعی و مراکز آموزشی و نظامی نیروهای مسلح در طول برنامه و انتقال پادگان‌ها به خارج از شهرها با اختصاص زمین و تغییر کاربری مناسب پادگان‌ها به‌منظور تأمین اعتبار مورد نیاز برای احداث مراکز جدید و تأمین اعتبار لازم از طریق تخصیص وام برای دوران ساخت، از جمله مواردی است که در بند سوم این مصوبه مورد تاکید نمایندگان قرار گرفته است. افزون بر این، بهارستانی‌ها در بند چهارم و پنجم از الزامات 9‌گانه خود، ارتقای کیفیت مراکز آموزشی نیروهای مسلح برای تربیت نیروهای کارآمد و صرفه‌جویی و بهینه‌سازی موارد هزینه از جمله در حوزه‌های انرژی، آب و برق نیروهای مسلح را مورد اشاره قرار داده و در ششمین بند از این مصوبه «تأمین و توسعه نیروی انسانی و زیرساخت‌های نرم‌افزاری، سامانه‌های دفاعی زمینی، تجهیزات و تأسیسات در پاسگاه‌های مرزی و تخصصی متناسب با مناطق مورد تهدید» را خواستار شده‌اند.

«اجرای طرح‌های انسداد مرز در مناطق مرزی با توجه به شرایط اقلیمی مناطق با استفاده از سامانه‌های رهگیر هوشمند و در اختیار دادن توان اطلاعاتی واجا بر ‌اساس طرح‌های مصوب ستاد کل نیروهای مسلح» و «زمینه‌سازی برای به‌کارگیری نیروی بسیجی بومی و توسعه مشارکت مردم مرزنشین در کنترل و تأمین امنیت مرزها» در کنار «ارتقای منزلت‌ اجتماعی و معیشت‌ کارکنان‌ نیروهای مسلح» نیز از دیگر بندهای این مصوبه است.

توان موشکی، عاملی بازدارنده در برابر تهدید دشمن

درباره جزئیات مصوبه روز گذشته مجلس در رابطه با تقویت توان موشکی کشورمان، محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با اشاره به این‌که جوامع بشری همیشه در طول تاریخ قبل از هر امر دیگری به ضرورت‌های دفاعی می‌پرداختند، به جام‌جم گفت: ضرورت پرداختن به دفاع قبل از هرگونه توسعه‌ای برای آن است که بازدارندگی دفاعی، پیشرفت را تضمین می‌کند.

وی با بیان این‌که هرکجا تمدن بشری بر پا شد، توجه به بحث‌های دفاعی جزو ضرورت‌ها بوده است خاطرنشان کرد: توجه به مسائل دفاعی در تاریخ کشور ما سابقه دارد و دلیل آن هم این است که اندیشیدن به تمهیداتی برای دفاع، کشور را در مقابل تهدیدات دشمن حفظ خواهد کرد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز هم در شرایطی که تهدیدات علیه کشور ما فراوان است، عقلانیت حکم می‌کند که در مباحث دفاعی به‌طور جدی برنامه داشته باشیم و سیاستگذاری و اجرا کنیم. بنابراین توجه به سامانه‌های دفاعی و تجهیزات مورد نیازی که ما امروز داریم، بخصوص بهره‌گیری از دانش فنی و فناوری بومی و انتقال دانش به داخل کشور و در نهایت تولید انبوه سامانه‌های موشکی، بسیار حائزاهمیت است. جوکار با تاکید بر این‌که امروز ایران در سطح منطقه از ثبات بسیار خوبی برخوردار است و محور امنیت پایدار در منطقه محسوب می‌شود، تصریح کرد: برای حفظ این جایگاه در سطح منطقه و تامین امنیت پایدار در جهت توسعه و پیشرفت کشور، لازم است ما سامانه‌های دفاعی بویژه در عرصه موشکی را تقویت کنیم تا بتوانیم یک عامل بازدارنده محکم در مقابل تهدیدات دشمن داشته باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد تاثیرات مصوبه دیروز خانه ملت درباره افزایش توان دفاعی و موشکی کشور در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: مصوبه دیروز نمایندگان تاکید دارد که دولت توجه ویژه‌ای به اولویت‌های دفاعی کشور داشته باشد و بنابراین با توجه به شرایطی که در کشور داریم و تهدیداتی که در سطوح مختلف از سوی دولت‌های منطقه‌ای و بازیگران فرامنطقه ای صورت می‌گیرد، قدر مسلم این مصوبه تاثیرات بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد داشت و توجه کافی مسئولان به سامانه‌های موشکی و دفاعی را در پی دارد و حاوی پیام محکم دفاعی برای دشمنان کشور و انقلاب اسلامی است.

پاسخ مناسب مجلس به سناریوی واشنگتن

در همین رابطه دکتر یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه نیز به جام‌جم گفت: اقدام مجلس شورای اسلامی درباره تقویت بنیه دفاعی کشور و خصوصا تقویت برنامه موشکی یک اقدام هوشمندانه و بهنگام است که در واقع نوعی واکنش به دسیسه‌ها و توطئه‌هایی به‌شمار می‌رود که آمریکایی‌ها در راستای تضعیف قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده‌اند.

وی با بیان این‌که واشنگتن طی سالیان متمادی رفتار مستمر خصمانه‌ای را نسبت به انقلاب و جمهوری اسلامی ایران داشته و به بهانه‌های مختلف، جمهوری اسلامی را تحت‌فشار قرار می‌داده است، افزود: طراحی سناریوها و پروژه‌هایی مبتنی بر ایران‌هراسی و سعی در پیشبرد راهکار فشار ـ مذاکره، ازجمله روش‌هایی بوده که براساس آن ایالات متحده تلاش داشته تا خواسته‌های خود را بر ملت ایران تحمیل کند و در همین راستا تلاش دارد تا پای برنامه موشکی ایران را نیز به این راهبرد باز کند. وی خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای کشورمان به‌روشنی شاهد بودیم که آمریکایی‌ها همراه برخی متحدانشان به دنبال این بودند که به‌طور کلی برنامه‌های هسته‌ای ایران را متوقف کنند و نگذارند در ایران چیزی به نام دانش و برنامه هسته‌ای و چرخه سوخت وجود داشته باشد که البته مقاومت ایران مانع آنها شد. وی ادامه داد: بعد از برجام، آمریکایی‌ها روی برنامه موشکی ایران متمرکز شدند و به بهانه برخی تست‌ها و رزمایش‌های موشکی، تحریم‌های جدیدی را برخلاف برجام وضع کردند. رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آنها مصمم هستند این نوع رفتارها را دنبال کنند تا از طریق فشار، موضوع برنامه موشکی ایران را به پای میز مذاکره بکشانند اما سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران و مسئولان آن، سیاست روشنی است و بارها مقام معظم رهبری اعلام فرموده بودند که مذاکره ما با آمریکایی‌ها فقط درباره موضوع هسته‌ای است و در هیچ موضوعی خصوصا روی مسائل دفاعی و برنامه‌های موشکی با دشمنان خود گفت‌وگو نخواهیم کرد.

جوانی یادآور شد: در چنین فضایی، اقدام روز گذشته مجلس شورای اسلامی که به‌نوعی تاکید بر تقویت توان موشکی کشورمان بود، نشان داد در داخل کشور مسئولان و نمایندگان مردم نسبت به قدرت دفاعی کشور حساس هستند و به آن اهمیت می‌دهند؛ چرا که تامین امنیت ملی در صدر منافع ملی برای هر کشوری قرار دارد و ملت ایران هم به امنیت خودش بیشترین بها را می‌دهد و هر نوع توسعه و پیشرفتی را در سایه امنیت می‌داند. بنابراین به نظر می‌رسد که مجلس مصوبه خوب و مناسبی را از تصویب گذراند.او تاکید کرد: اگر دشمنان به‌دنبال نوعی خلع سلاح کشورمان هستند، اقدام مجلس نشان داد که ملت ایران هوشمند و آگاه است و نه تنها تن به خلع سلاح نخواهد داد، بلکه ابزارهای دفاعی خود را بیش از پیش مورد توجه قرار می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها