این روزها و هنگام خرید برخی کالاها، بویژه کالاهای مصرفی روزانه یا به عبارتی سوپرمارکتی، دیدن برچسب‌های «تخفیف ویژه» یا عناوینی از این دست، به احتمال زیاد شما را به سمت این اجناس و خرید آنها وادار کرده است؛ خریدی که شاید قبل از دیدن این برچسب‌ها جایی در سبد هزینه‌هایتان نداشته و فقط به صرف پایین بودن قیمت و مقرون به‌صرفه بودن آن و نگرانی از اتمام آن محصول و گران‌تر خریدنشان در زمان دیگر وسوسه‌تان می‌کند.
کد خبر: ۸۹۴۲۱۲

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید چرا این اجناس با این تخفیف‌های خیره‌کننده به فروش می‌رسد؟ یا این که دامنه سود تولیدکنندگان و فروشندگان در مورد این کالاها چقدر است که حاضرند از آن چشم‌پوشی کنند تا سهم سود شما را با کم کردن هزینه‌های جاری زندگی بالاتر ببرند؟ کالاها و اجناسی که ادامه عرضه آنها با قیمت‌های قبلی، به ادعای تولیدکنندگانشان آنها را با خطر ورشکستگی و توقف تولید مواجه خواهد کرد.

جواب این پرسش‌ها شاید در این نکته خلاصه شود که ارقام مندرج در بسته‌بندی‌ها، واقعی نبوده و اصول واقعی قیمت‌گذاری در آنها بدرستی رعایت نشده است.

در همین زمینه محمد محمدی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفته است: «قیمت‌هایی که کارخانه‌ها روی اجناس خود درج می‌کنند، به حدی غیرواقعی و بالاست که اگر یک فروشگاه با 50 درصد تخفیف هم عرضه کند، باز هم سود می‌برد.» وی در همین زمینه با ذکر مثالی افزوده است: «یک دستمال کاغذی که می‌تواند به قیمت 1200 تومان به دست مصرف‌کننده برسد، حدود 3000 تومان روی آن درج می‌شود که این ارقام واقعی نیست.»

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در ادامه صحبت‌هایش اضافه می‌کند: «در این بخش باید کشتارگاه‌ها قیمت گوشت میش را پایین بیاورند تا مردم مجبور نباشند بهای گوشت گوسفند را بپردازند، اما گوشت میش دریافت کنند.» این فقط یک جنبه از کاستی‌هایی است که در بازار فروش وجود دارد. آیا تا به حال با این صحنه نیز مواجه شده‌اید که وزن بسته‌بندی کالایی که قبلا 200 گرم بوده، اکنون 180 گرم شده، ولی قیمت مندرج روی آن همان قیمت قبلی است؟ دیدن بسته‌های چیپس که بیشتر آن را هوا اشغال کرده، چه حسی را به شما منتقل می‌کند؟ آیا دیدن تاریخ تولید محصولی که هنوز فرا نرسیده است، فقط لبخند روی صورت‌تان می‌نشاند یا به ضایع شدن حق خود به عنوان یک مصرف‌کننده نیز می‌اندیشید؟

براساس گفته‌های محمدی به عنوان یک مقام مسئول و دیدن صحنه‌های کم‌فروشی از این دست، جای خالی دستگاه‌های نظارتی بیش از پیش نمایان می‌شود؛ دستگاه‌هایی که وظیفه اصلی‌شان حفظ حقوق مصرف‌کنندگانی است که از حقوق اجتماعی و قانونی خود بی‌خبرند.

محمدرضا نجفی شاهکوهی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها