حال با توجه به دستورالعمل ابلاغشده از سوی معاون اول رئیسجمهور مبنی بر شرایط واردات کالاهای لوکس، لازم است این دستورالعمل را نسبت به اوایل سال 1390 که بحث کالاهای لوکس مطرح شد مقایسه کنیم تا ببینیم طی دورههای گذشته چه تغییراتی را به خود دیده و درنهایت امروز چه گروه کالاهایی به عنوان کالای لوکس شناخته شده است.
نگاهی گذرا به این فهرست کاملا مشخص میکند هیچ تغییری حداقل طی سال گذشته تا امروز در آن به وجود نیامده و نگرانیهای گذشته پابرجاست.
با نگاهی به اقلام این فهرست میبینیم بسیاری از کالاهای فهرست یادشده نهتنها دارای فناوری خاصی برای تولید نیست؛ بلکه داخل کشورمان نیز اکنون تولید میشود.
حال سؤال اینجاست که چطور میتوان از امتیازات این دستورالعمل برای رونق اقتصاد و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی بهره برد و بدون حمایت غیراصولی دولت از تولیدکنندگان، رشد پایدار برای همه تولیدکنندگان داخلی را تدارک دید؟
همه میدانیم وقتی صحبت از حمایت از تولیدات داخلی به میان میآید بسیاری از کارشناسان دیوار بلند تعرفهای و صدور دستورالعملها را به هیچ عنوان قابل اعتماد ندانسته و اعلام میکنند در فضای آزاد اقتصادی است که تولیدکنندگان میتوانند با رقابتی سالم زمینه رشد و توسعه کارشان را فراهم کنند اما بد نیست این بار با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدات داخلی و رعایت اصول اقتصاد مقاومتی، برای یک دوره میانمدت واردات این اقلام را با اعمال تعرفههای کارشناسی و علمی دقیق به طور کلی محدود کرده و اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را جدی بگیریم. با این سیاست دو نتیجه بسیار قابل ملاحظه را تجربه خواهیم کرد:
1- زمینه تقویت بنیادی در تولید کشورمان ایجاد شده و تولیدکنندگان میتوانند با استفاده از افزایش تقاضای متقاضیان داخلی کارگاهها و کارخانجات خود را بهسازی و بازسازی و برای بهرهوری بالاتر برنامهریزی کنند.
2- با افزایش تقاضا زمینه اشتغال ایجاد خواهد شد چون تولیدکنندگان برای تامین تقاضای داخلی نیازمند افزایش تولید و استفاده از نیروی کار جدید هستند.
دکتر مهدی پازوکی - اقتصاددان
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد