به دنبال انتقادها از اقساط بالای وام جدید 160 میلیونی خرید مسکن، روز گذشته محمدهاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن در جمع خبرنگاران اعلام کرد: نرخ سود تسهیلات مسکن یک درصد کاهش یافته و نرخ اوراق از 5/18 به 5/17 و نرخ سود وام ۸۰ میلیونی سپرده‌گذاران از ۱۴ به ۱۳ درصد رسید.
کد خبر: ۸۸۷۸۳۰

به گزارش فارس، بت‌شکن افزود: متقاضیان خانه اولی می‌توانند برای سپرده‌گذاری به شعب بانک مسکن مراجعه کنند، البته در دستورالعمل پرداخت تسهیلات به خانه‌ اولی‌ها و زوجین که توأم می‌توانند 160 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند، تاریخ ازدواج تعیین نشده است و افراد با حداقل 18 سال سن، درآمد مستقل و این‌که از شبکه تسهیلات شبکه بانکی استفاده نکرده باشند، می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: هرکدام از زوجین می‌توانند با سپرده‌گذاری 40 میلیون تومانی در دوره انتظار یکساله، هریک 80 میلیون تومان و در مجموع 160 میلیون تومان تسهیلات بگیرند.

بت‌شکن ادامه داد: با توجه به این‌که زوجین می‌توانند ده میلیون تومان وام جعاله نیز بگیرند، در مجموع 170 میلیون تومان وام از بانک مسکن دریافت خواهند کرد که نرخ سود این تسهیلات 13 درصد و دوره بازپرداخت آن 12 ساله است و اقساط ماهانه آن برای تهرانی‌ها یک میلیون و 900 هزار تومان، مراکز استان یک میلیون و 400 هزار تومان و سایر شهرها، 970 هزار تومان است، بنابراین اقساط این تسهیلات بالای دو میلیون تومان نیست.

بت‌شکن درباره توان پرداختی اقساط از سوی متقاضیان عنوان کرد: نرخ اجاره در تهران متری 22 هزار تومان است، بنابراین اجاره یک واحد صد‌متری در تهران دو میلیون و 200 هزار تومان است، از این‌رو بانک مسکن شرایطی فراهم کرده که زوجین با هزینه‌ای معادل یک میلیون و 900 هزار تومان که بابت اصل و سود قسط در 12 سال پرداخت می‌کنند، بتوانند صاحب مسکن شوند، البته نباید فراموش کنیم متقاضیان مختارند برای دریافت تسهیلات تصمیم‌گیری کنند. این درحالی است که در طول سال‌های آینده، ارزش ملک آنها افزایش می‌یابد، چراکه متوسط نرخ رشد مسکن در طول 20 سال گذشته سالانه 24 درصد بوده است.

به گزارش جام‌جم، با وجود کاهش یک درصدی نرخ سود وام مسکن، سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا با در نظر گرفتن حداقل دستمزد تعیین شده برای اقشار مختلف کارگری و کارمندی، این بخش از جامعه می‌تواند اقساط وام مسکن 170 میلیونی را بپردازند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها