دستاوردهای معاونت خبر رسانه ملی در گفت‌وگو با دکتر پیمان جبلی

پیش به‌سوی خبرهای جریان‌ساز

راهبردهای رسانه ملی در امیدبخشی اجتماعی

چندی پیش، رئیس رسانه ملی در مراسم قدردانی از عوامل و بازیگران سریال «کیمیا»، به دو مقوله جذابیت داستان و جهتگیری درست مضمون در موفقیت آن اشاره‌ای کرد و گفت : اگر فیلمنامه، داستان قوی داشته باشد، اما مخاطب را دچار یاس و ناامیدی کند، از دید رسانه فیلمنامه‌ای مردود است.
کد خبر: ۸۸۶۸۷۰
راهبردهای رسانه ملی در امیدبخشی اجتماعی

لذا سوال اینجاست، رسانه ملی چگونه می‌تواند در ایجاد فضای امید در جامعه نقش موثری ایفا کند؟

سازمان صدا و سیما با رعایت راهبردهای زیر می‌تواند روح امید و نشاط را به کالبد جامعه بدمد.

1ـ توجه به گروه‌های سِنی و جنسیتی: تولید برنامه و انعکاس مفاهیمی همچون امید به متن جامعه، نیازمند طبقه‌بندی گروه‌های سنی و جنسیتی مخاطبان و شناخت ظرفیت‌ها و نیاز‌های روحی و روانی هرکدام و تولید برنامه‌هایی متناسب با این گروه‌بندی‌است. گروه‌هایی که امید برای آنها یک مسأله بوده و هست.

2ـ توجه به نهادخانواده: تعامل کودک با خانواده بیشتر از تعامل با هر سیستم اجتماعی دیگر است و هزاران ساعت را در فضای تعاملی خانواده می‌گذراند؛ بنابراین مثبت‌اندیشی نیز از خانواده آموخته می‌شود.

3ـ تاکید بر آگاهی و شناخت: گروهی که از جامعه به آگاهی می‌رسند بی‌شک به نگرش مثبت‌ گرایش بیشتری پیدا می‌کنند؛ بنابراین آگاهی و شناخت منشأ امید است و نقش آموزشی رسانه در ارتقای سطح آگاهی و شناخت مخاطب یکی از اهداف راهبردی آن است.

4 ـ تقویت غرور ملی‌: تولید برنامه‌هایی که بتواند تاریخ فرهنگی و ارزش‌های بومی و ملی را تبلور بخشد، می‌تواند در تقویت هویت ملی و امید اجتماعی موثر واقع شود.

5 ـ برجسته‌سازی آموزه‌های دینی امیدبخش: یکی از عوامل و منابع یأس‌آفرین، رسوخ اندیشه‌ها و آموزه‌های درونگرا، انزوا‌طلب و جامعه‌گریز است. یکی از راهبردهای اساسی رسانه در این خصوص، تولید برنامه‌هایی با رویکرد مبارزه و تبلیغ جدی علیه ارزش‌های ریاضت‌گرا، دنیا‌گریز و اندیشه‌های انزواطلب است.

6 ـ توجه به عزت نفس در تولید برنامه: کسانی که از عزت نفس بیشتری برخوردارند، مثبت‌اندیش می‌شوند. منظور از عزت نفس، باور و احترام به خود است. تقویت عزت‌نفس در سطح فردی و در سطح ملی می‌تواند تقویت امید را در افراد در پی داشته باشد.

7 ـ تقویت اعتماد اجتماعی و سیاسی: انسان‌ها اعتماد می‌کنند تا ارتباط برقرارکنند. ارتباط برقرار می‌کنند تا باورکنند بدون همکاری، مشارکت و همفکری کاری از پیش نخواهد رفت. در نهایت ارتباط و مشارکت، تقویت‌کننده امید و اطمینان اجتماعی است. اعتماد، مهم‌ترین انگیزه‌ای است که افراد را به داشتن ارتباطات دوسویه یا چندسویه تشویق می‌کند.

8 ـ امنیت اجتماعی: عبارت است از آرامش خاطری که جامعه و نظام سیاسی برای اعضای خود ایجاد می‌کند. گستره امنیت اجتماعی، بستگی به تصویری دارد که نظام سیاسی از دولت، ساختار و هدف خود می‌دهد. جامعه‌ای که افراد آن احساس امنیت اجتماعی کنند روحیه فعال و پویایی برای مشارکت و احساس مسئولیت و به تبع آن احساس امیدوارانه‌ای در زندگی اجتماعی خواهند داشت.

9 ـ سرمایه اجتماعی: یکی از ابعاد سرمایه اجتماعی، امید اجتماعی است که رابطه تنگاتنگی با ابعاد دیگر آن مثل مشارکت و اعتماد دارد. رسانه نقش تاثیرگذاری در ارتقای سرمایه اجتماعی می‌تواند داشته باشد. تولید برنامه‌هایی با محتوای ارزشی و اخلاقی منبعث از فرهنگ دینی و بومی، می‌تواند در تقویت این سرمایه مهم باشد.

10 ـ ترویج ارزش کار: کار و تلاش، صداقت، تعاون و همکاری، احترام به یکدیگر و تقویت عملکرد، کارایی سازمانی و حوزه‌های اقتصادی می‌تواند روحیه فعال و پویایی در افراد جامعه ایجاد کند. شکل‌گیری روحیه‌ پویا، خود بارقه‌های امید را در افراد جامعه افزایش می‌دهد.

11 ـ تقویت هویت اجتماعی و فرهنگی: ریشه مثبت‌نگری در جامعه و فرهنگ نهفته است، افراد در جامعه و فرهنگی که مردم در آن هستند، تعریف می‌شوند.

دکتر اردشیر زابلی‌زاده - رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها