این روزها بحث سرطان تقریبا در همه جا مطرح است و کم نیستند متخصصانی که مهم‌ترین علت بروز آن را غذا خوردن‌های غیراصولی و سبک زندگی نادرست می‌دانند. در این میان سرطان دستگاه گوارش هم جزو سرطان‌هایی است که شیوع بسیار بالایی دارد. احتمالا می‌دانید که براساس آمار، حدود 30 درصد افراد جامعه ما دچار اضافه وزن هستند و این در حالی است که چه در خانم‌ها و چه در آقایان چاق، احتمال بروز سرطان‌های کلون (روده بزرگ)، سنگ کیسه صفرا، تورم لوزالمعده و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی زیاد است. همچنین براساس پژوهش‌های جهانی، سرطان کبد در افراد چاق رو به افزایش است. بنابراین خانواده‌ها باید سعی کنند برای حفظ سلامت دستگاه گوارش، تغذیه سالم را در برنامه غذایی‌شان پیش بگیرند.
کد خبر: ۸۸۰۲۶۸

هنگام صرف وعده‌های غذایی باید آرامش داشته باشید، تند غذا خوردن ممنوع است و وقت بیشتری را هم باید برای جویدن غذا صرف کنید و با کسی هنگام غذا خوردن حرف نزنید تا غذا راحت‌تر هضم شود، اما این موضوعات چه ربطی به سلامت دستگاه گوارش دارد؟

بد نیست بدانید وقتی هنگام غذا خوردن عجله می‌کنید یا به دلایل مختلف استرس دارید، مقدار زیادی هوا وارد معده شما خواهد شد و بعد از غذا دچار افزایش بادگلو می‌شوید. همچنین در افراد بویژه سالمندان، غذا هر چقدر بیشتر جویده شود آنزیم آمیلاز که در غدد بزاقی قرار دارد، ترشح شده و به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند.

«نه» محکم به نوشابه و «بله» به میوه و سبزی

بدون شک نباید همراه با غذا نوشابه‌های گازدار مصرف کنید چراکه رفلاکس معده را افزایش می‌دهد. در عین حال استفاده از نوشابه‌های گازدار، آمیلاز (آنزیم گوارشی) را رقیق‌تر می‌کند و همچنین باعث چاقی و پیری زودرس و افزایش نفخ خواهد شد. در مقابل، استفاده از سبزی و سالاد موقع غذا توصیه می‌شود. البته در استفاده از سالاد نباید از سس‌های چرب استفاده کرد بلکه روغن زیتون، آبغوره، آب نارنج و آبلیمو بهترین چاشنی‌ها برای انواع سالاد هستند.

غذاهای آب‌پز به جای سرخ‌کرده

یادتان باشد برای جلوگیری از هر نوع ناراحتی و درد گوارشی بعد از غذا مصرف نوع سالمی از غذا که بیشتر آب‌پز باشد توصیه می‌شود و باید از مصرف غذاهای سرخ‌کرده و چربی‌دار اجتناب کنیم. یکی دیگر از مشکلات بدخوری هم حالت سوء هاضمه است که یکی از علل آن اختلال حرکتی معده است. در این میان کسانی که دچار سوءهاضمه یا زخم معده هستند نباید با غذا ترشیجات، سرکه و خیارشور مصرف کنند.

چرت زدن و سیگارکشیدن ممنوع!

برخی عادت دارند بعد از غذا به مدت 10 تا 30 دقیقه چرت بزنند و معتقدند به هضم غذا کمک می‌کند که بسیار نادرست است چون خواب بعد از غذا باعث برگشت یا رفلاکس غذا از معده به مری می‌شود. همچنین برخی اعتقاد به کشیدن سیگار بعد از غذا دارند و فکر می‌کنند باعث هضم غذا می‌شود که این باور اشتباهی است زیرا باعث می‌شود دریچه بین معده و مری گشادتر شده و رفلاکس را بیشتر کند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها