ره‌پیک: با تائید صلاحیت 1500 داوطلب دیگر، تعداد نامزدهای تائید شده به 6300 نفر افزایش یافت

رقابت 20 داوطلب برای هر کرسی نمایندگی مجلس

فهرست نهایی تائید صلاحیت‌شدگان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، بامداد دیروز به وزارت کشور ارسال شد و از امروز گروه‌های سیاسی ده روز فرصت دارند تا مقدمات آغاز تبلیغات انتخاباتی خود را برای ورود به ماراتن مجلس مهیا کنند.
کد خبر: ۸۷۹۶۵۳

درحالی‌که اصولگرایان با تکمیل فهرست انتخاباتی خود، آماده حضور جدی در رقابت‌ سیاسی 7 اسفند هستند، اما اصلاح‌طلبان منتظر تائید نهایی نامزدهای انتخابات بودند تا ببینند کدام نامزدها شانس قرار گرفتن در فهرست‌های انتخاباتی را پیدا خواهند کرد.

بر همین اساس، دیروز با تائید صلاحیت 15 درصدی داوطلبانی که شکایت کرده بودند، مجموع تائید صلاحیت‌شدگان به 55 درصد افزایش یافت که در مقایسه با دوره‌های پیشین انتخابات، رکوردی چشمگیر است.

ایسنا خبر داده است که از مجموع 2390 داوطلب انتخابات مجلس در تهران، 1144 نفر تائید، 1178 نفر رد و 68 نفر هم انصراف داده‌اند. برخی رسانه‌ها دیروز گزارش کردند که تعدادی از نامزدهای شاخصی که پیش از این صلاحیت آنها برای ورود به عرصه انتخابات مجلس تائید نشده بود، همچنان در فهرست ردصلاحیت‌شدگان قرار دارند، هرچند صلاحیت تعدادی دیگر تائید شده است. سایت انتخاب نوشته، صلاحیت 16 نماینده فعلی مجلس تائید نشده است.

تائید صلاحیت 15درصدی در شورای نگهبان

سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما به تشریح آخرین وضعیت تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات پرداخت و گفت: با تائید صلاحیت 1500 داوطلب دیگر، تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی به 6300 نفر افزایش یافت. وی افزود: با افزایش تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده، رقابت برای هر کرسی مجلس از بین 16 داوطلب به بیش از 20 داوطلب افزایش یافت.

وی با بیان این‌که تعداد کل داوطلبان مجلس نهم اعم از تائید، رد و عدم احراز شده، 5300 نفر بود گفت: فقط تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده مجلس دهم از کل داوطلبان مجلس نهم بیشتر است. وی به روند اعتراض داوطلبانی که از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند اشاره کرد و افزود: این افراد دو گروه هستند؛ گروه نخست کسانی‌اند که توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تائید صلاحیت شده بودند، اما از سوی شورای نگهبان رد شدند و گروه دیگر کسانی هستند که صلاحیت آنها از سوی هیات مرکزی نظارت هم رد شده بود. گروه نخست که به آنها «رد ابتدایی» هم گفته می‌شود، می‌توانند براساس اطلاعیه صادر شده، ظرف سه روز شکایت خود را اعلام کنند و شورای نگهبان هم به‌مدت یک هفته این شکایات را بررسی می‌کند. گروه دوم از آنجا که از سوی هیات مرکزی نظارت ردصلاحیت شده و شکایت هم کردند و به شکایت آنها رسیدگی نیز شده است، مجاز به شکایت مجدد نیستند.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به آخرین وضعیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در حال بررسی و تجدیدنظر پرونده داوطلبان مجلس خبرگان هستیم و نتیجه بررسی صلاحیت‌ها 21بهمن مشخص می‌شود.

آخرین رایزنی‌های حزبی برای فهرست‌های انتخاباتی

با اعلام فهرست نهایی نامزدهای تائید صلاحیت‌شده، گروه‌های سیاسی آخرین رایزنی‌های خود را برای ارائه فهرست‌های انتخاباتی انجام می‌دهند.

درباره فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان، الیاس حضرتی، مسئول کمیته رسانه و تبلیغات شورای ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران گفت: 24 ساعت پس از اعلام نتیجه بررسی‌ها، فهرست اصلاح‌طلبان تقدیم می‌شود. وی به ایرنا گفته ‌است، تلاش می‌شود این فهرست متشکل از چهره‌های شاخص باشد، اما در صورتی که این افراد تائید صلاحیت نشوند از دیگر چهره‌های علمی که امکان قرار گرفتن آنها در فهرست مهیا باشد، استفاده می‌کنیم.

از دیگر سو اصولگرایان نیز که پیش از این فهرستی اولیه از نامزدهای مورد قبول خود را در تهران و 22 استان دیگر منتشر کرده‌اند، آماده نهایی کردن فهرست اولیه خود هستند؛ فهرستی که انتشار آن با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. غلامعلی حدادعادل، سخنگوی مجمع اصولگرایان کشور گفته است: فهرست ائتلاف اصولگریان براساس شایستگی افراد و به‌دنبال رایزنی همه افراد تنظیم شده است.

به گزارش ایسنا، او اضافه کرده است: این فهرست براساس سهم‌خواهی هیچ گروه یا جناح خاصی بسته نشده است. او همچنین خبر گرفتن تعهد از اعضا برای رای ریاست مجلس را تکذیب کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها