محققان می‌گویند آمار جهانی ابتلا به آرتریت در حال کاهش است، اما در برخی نقاط به دلایلی همچون کم‌تحرکی افراد، رژیم غذایی نادرست و... این آمارها راهی عکس را طی می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۷۲۶۶

اگر می‌خواهید از ابتلا به آرتریت جلوگیری کنید یا در صورت ابتلا به آن، مشکلات ناشی از التهاب مفصل را کاهش دهید، متخصصان تغذیه برخی مواد غذایی را که به دلیل خواص و مزایای آنها در این مورد اثرگذار است فرارویتان گذاشته‌اند.

الئوکانتال

علاوه بر آن‌که به طور کلی توصیه شده روغن‌هایی مثل روغن زیتون جانشین روغن‌های مرسوم شود، این روغن به دلیل وجود ماده‌ای شیمیایی به نام الئوکانتال یک تسکین‌دهنده طبیعی و در دسترس برای کاهش دردها و التهابات مبتلایان به آرتریت است. البته به یاد داشته باشید که در مصرف هر نوع ماده‌ای حتی اگر مفید هم باشد نباید زیاده‌روی کرد. زیاده‌روی در مصرف روغن زیتون خود باعث افزایش وزن می‌شود، زیرا انرژی بالایی در حدود 120 کالری تولید می‌کند.

سلنیوم

یکی از مواد معدنی که اثرات آن بر ابتلا یا عدم ابتلا به آرتریت طی تحقیقات متعدد مشخص شده، سلنیوم است. در کسانی که دچار کمبود سلنیوم هستند امکان ابتلا به بیماری‌های آرتریتی معلوم شده است. هم به عنوان پیشگیری و هم به عنوان درمان می‌توان سطح این ماده را در بدن در حد نرمال نگه داشت. گردویی که به نام جوز برزیلی مشهور است حاوی مقادیر مناسبی از این ماده است و با خوردن دو تا سه عدد آن می‌توان از کمبود این ماده در بدن رهایی جست. ماهی تن، گوشت بوقلمون و جوی دوسر نیز منبع مناسبی از این ماده هستند.

توصیه‌های مفید امگا3

امگا 3 را می‌توان در مواد غذایی زیادی یافت و با وارد کردن آنها در رژیم غذایی اثرات تخریبی مفصلی را از میان برد یا کاهش داد. این ماده معدنی در سویا، بذر کتان، گردو و دانه‌هایی چون دانه کدوحلوایی یافت می‌شود.
امگا 3 را همچنین می‌توان از طریق ایستادن روزانه در برابر آفتاب ملایم (و نه شدید) برای 10 دقیقه تا یک ربع به دست آورد که یک مزیت آن نیز کسب ویتامین
D مورد نیاز بدن است.

کرستین

کرستین می‌تواند آنتی‌اکسیدان مقاومی در برابر رادیکال‌های آزاد ایجاد کند و از این طریق مشکلات آرتریتی را کاهش دهد. این ماده در سیب، گوجه‌فرنگی، پیاز و تره‌فرنگی موجود است.

کاهش سطح ویتامین‌های B12 و B6، ویتامین‌های C، D و E، همچنین مواد معدنی همانند کلسیم، روی و منیزیم در بدن و برعکس، افزایش آهن و الکل و چربی‌های اشباع‌شده سبب بروز آرتریت یا شدت گرفتن آن شود. منابع غذایی و تغذیه‌ای حاوی این ویتامین‌ها و مواد معدنی را به مقدار متعادل استفاده کنید.

مواد مضر

فست‌فود، دل و قلوه و جگر، مغز و نان شیرین نخورید، زیرا باعث افزایش اسیداوریک خون می‌شود. مواد قندی، شیرینی‌ها، روغن آفتابگردان یا سویا و اسنک ذرت استفاده نکنید یا مصرف آنها را کاهش دهید زیرا سرشار از امگا 6 هستند که علائم التهابی را بیشتر می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها