سنگ‌اندازی برای یک حزب مخالف در اسپانیا

از زمان آغاز بحران اقتصادی اسپانیا در سال 2007 و اجرای ریاضت‌های اقتصادی، احزاب و شخصیت‌های مختلفی برای مبارزه و مخالفت با این وضع روی کار آمدند، اما این احزاب اقبال چندانی نداشتند و در تمام موارد احزابی به پیروزی رسیده و کنترل این کشور را در دست گرفتند که موافق این اقدامات ریاضتی بودند، اما با شدیدتر شدن فشارهای اقتصادی و افزایش انتقادها، بازیگران جدی و جدیدی توانستند وارد این عرصه شوند.
کد خبر: ۸۷۶۹۳۰
سنگ‌اندازی برای یک حزب مخالف در اسپانیا

حزبی از دل جنبش‌های مخالف

یکی از این احزاب، حزب پودموس (ما می‌توانیم) به رهبری پابلو ایگلسیاس بود. این حزب که در اعتراضات مردمی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ (جنبش موسوم به پانزدهم می) ریشه دارد، ماه ژانویه ۲۰۱۴ با بیانیه‌ تعدادی از روشنفکران ایجاد شد. ماه می ‌2014 اولین فرصت نمایش قدرت این حزب تازه تاسیس بود که توانست در انتخابات پارلمانی اروپا ۸ درصد آرای مردم را به خود اختصاص دهد و به این ترتیب ایگلسیاس روانه پارلمان اروپا شد.

پس از آن نگاه‌ها بیش از پیش به این حزب و سیاست‌هایش معطوف شد. کاهش محبوبیت احزاب اصلی در اسپانیا باعث شد روزبه‌روز بر طرفداران پودموس اضافه شود. ایگلسیاس شروع به انتقاد از احزاب اصلی کرد و آنها را وابسته به طبقه‌ای خاص دانست.

فرصت دیگر برای عرض‌اندام بیشتر پودموس در انتخابات سراسری 20 دسامبر گذشته بود. یکی از نکات مهم نتایج این انتخابات، از دست دادن اکثریت پارلمان توسط حزب حاکم بود. براساس آرای اعلام شده حزب محافظه‌کار مردم به رهبری ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا 122 کرسی را به‌دست آورد. این حزب برای به دست آوردن اکثریت و تشکیل دولت، به 176 کرسی نیاز دارد. احزاب سوسیالیست و پودموس نیز به ترتیب 92 و 68 کرسی را به خود اختصاص دادند.

ادعای بی‌اساس؛ شیوه‌ای برای خارج کردن رقیب از گود

همزمان با تلاش‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی در اسپانیا و زمزمه قدرت‌گیری بیشتر پادموس، برخی رسانه‌ها و منابع نزدیک به دولت شروع به اتهام‌زنی علیه این حزب و رهبرش کردند.

دو ماهنامه آمریکایی امریکن اینترست (که برخی چهره‌های برجسته فکری طرفدار اسرائیل از نویسندگان برجسته آن هستند) مدعی شد پلیس این کشور در حال تحقیق درباره این ادعاست که حزب چپگرای پودموس در انتخابات اخیر این کشور، پنج‌میلیون یورو از یک چهره تجاری ـ رسانه‌ای نزدیک به ایران دریافت کرده است. بنابه ادعای این رسانه‌ها، ایگلسیاس که مجری بک برنامه به نام «آپاچی» در شبکه هیسپان تی‌وی است و به‌عنوان مهمان نیز در این شبکه حضور دارد، مبلغی حدود پنج میلیون یورو دریافت کرده است. در صورت اثبات این ادعا پودموس با چالشی جدی مواجه خواهد شد؛ زیرا طبق قانون احزاب در اسپانیا دریافت پول توسط هر حزب و گروه سیاسی از دولت‌های خارجی ممنوع است و جرم محسوب می‌شود. با توجه به جنگ رسانه‌ای که این احزاب و رسانه‌ها علیه پودموس به راه‌ انداخته‌اند، می‌توان به این نکته پی برد که آنها از قدرت‌گیری احزاب مخالف سیاست‌های ریاضتی بشدت هراس دارند. این رسانه‌ها و منابع با بزرگنمایی بیش از اندازه این موضوع و مانور تبلیغاتی روی آن، در گزارش‌های خود خطاب به مقامات آمریکایی گفته‌اند باید به این مساله توجه جدی داشته باشند؛ زیرا براحتی ممکن است پودموس روی کرسی حکومت بر کشوری قرار بگیرد که عضو اتحادیه اروپا و نیز ناتو است. با این که رهبران پودموس حساب‌های خود را با شفافیت اعلام کرده‌اند، اما تلاش‌ها همچنان برای خارج کردن حزب از گردونه رقابت‌های سیاسی با هر اتهامی حتی وابستگی به ایران با شدت تمام ادامه دارد.

شفافیت مالی با انتشار گردش حساب‌ها

علی اجاره‌دار

مدیر شبکه هیسپان تی‌وی

اتهامات علیه «پابلو ایگلسیاس» رهبر حزب پودموس و وصل کردن وی به ایران بیشتر به سبب قدرتی است که وی در پارلمان به دست آورده و می‌خواهند او را تضعیف می‌کنند.

حزب پودموس تحولگراست. رهبر این حزب وعده داده در صورت مشارکت در قدرت برای مقابله با سیاست‌های ضدریاضتی حزب حاکم بسته‌های اقتصادی را در نظر بگیرد. با توجه به بحران اقتصادی که در اسپانیا وجود داشته و دارد، این حزب با توجه به برنامه‌هایش برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر مورد حمایت بیشتر مردم قرار گرفته است. حزبی که تا دو سال پیش وجود خارجی نداشت، اکنون یک قدرت به حساب می‌آید و طبیعی است که قدرتمندان به هر طریق ممکن با آنها مخالفت کنند و با برچسب فساد ، آن را مرتبط با ایران کنند. رهبر این حزب قبل از تشکیل آن با هیسپان تی‌وی در قالب برنامه آپاچی همکاری داشت. این برنامه نام خود را از مقاومت قبایل سرخپوست در برابر سفیدپوستان گرفته بود و در آن نظرات موافق و مخالف درباره تمامی مسائل جهانی مطرح می‌شد. این حزب هیچ ارتباطی با هیسپان تی‌وی ندارد. آنهایی که اتهام می‌زنند باید ثابت کنند و در دادگاه رسیدگی بشود، اما اگر اتهامات مطرح شده معتبر بود مطمئن باشید که مخالفان تاکنون اقدامات بیشتری انجام می‌دادند. در عین حال« پودموس» هم چند بار اعلام کرده از تحقیقات استقبال می‌کند وحتی در راستای شفاف‌سازی صورتحساب‌های بانکی خود را منتشر کرده‌اند. دو روز پیش عملیات ضدفساد گسترده‌ای صورت گرفت و رئیس منطقه‌ای حزب حاکم پپه در والنسیا به همراه 24 نفر از مقام‌های ارشد این حزب دستگیر شدند. به نظر می‌رسد افرادی هستند که علاقه‌مند به روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها نیستند، زیرا ایران کشور مطرحی در عرصه بین‌الملل است. سفر دکتر روحانی به اروپا نشان می‌دهد که برخی از این گسترش روابط ترس دارند و درصدد شبهه‌افکنی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها