روابط خارجی هر کشوری باید دارای گستردگی و تنوع باشد و به عبارت دیگر روابط خارجی یک کشور باید به گونه‌ای تنظیم شود که امکان برقراری رابطه با همه کشورها وجود داشته باشد تا بتوان در زمینه حفظ منافع ملی و کسب اعتبار بین‌المللی موفق بود. این روابط فقط می‌تواند در مواردی کاملا استثنایی حذف شود و اصل بر برقراری رابطه فعال با همه کشورهاست.
کد خبر: ۸۷۵۲۳۳
ایران و چین در پسابرجام

نکته بعد ضرورت اولویت‌بندی در روابط خارجی است و کشورهایی که بیشتر می‌توانند به ما در پیشبرد اهداف سیاست خارجیمان کمک کنند باید در اولویت برقراری روابط باشند که در این چارچوب برقراری رابطه با کشورهای همسایه و منطقه در اولویت است.

اولویت سوم نیز برای یک دولت در روابط خارجی این است که به کشورهایی که دارای موقعیت برتر و آینده‌ای پررنگ در معادلات بین‌المللی هستند، توجه ویژه داشته باشد و در راستای همین سیاست ما با برخی کشورها از جمله چین به دلیل موقعیت بین‌المللی، موقعیت جغرافیایی و همچنین امکانات گسترده این کشور، رابطه گسترده‌ای داریم.

هیچ کشوری در سیاست خارجی، تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارد و بر همین اساس اگرچه در شرایط پسابرجام و رفع تحریم‌ها، روابط ایران با کشورهای غربی و اروپایی، رو به گسترش است اما نمی‌توان از کشورهایی که در دوره گذشته روابط خود را با کشورمان حفظ کردند، غفلت کرد.

علاوه بر این باید به رقابتی که میان کشورهایی چون چین و روسیه با غرب و اروپا و آمریکا وجود دارد توجه کرد و از فرصت‌های این رقابت به نفع خود بهره گرفت.

به امکانات فوق‌العاده و موقعیت بین‌المللی چین نیز باید توجه داشت و باید دانست که قطعا حفظ و گسترش روابط با این کشور در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

در چنین شرایطی رئیس‌جمهور کشور چین به تهران سفر کرده است و با توجه به روابط دو کشور در سال‌های گذشته و نظر مثبتی که دو کشور به دلایل متعدد به یکدیگر دارند، می‌توان از این فرصت برای گسترش روابط به بهترین نحو استفاده کرد.

جواد منصوری - سفیر پیشین ایران در چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها