کارکرد ذاتی وسایل ارتباط جمعی و فناوری‌های ارتباطی، تسهیل روابط انسانی و انتقال اطلاعات و آگاهی است، اما گاهی به‌دلیل برخی بداخلاقی‌های اجتماعی یا بهره‌برداری اشتباهی ازآن دچار کژکارکرد‌هایی درجامعه می‌شود که محصول آن، آلودگی اطلاعاتی، اغتشاش افکارعمومی، شایعه‌پراکنی و چه‌بسا بحران‌های خبری و بالطبع اجتماعی است.
کد خبر: ۸۷۵۲۲۴
شایعه و ک‍ژکارکردهای رسانه‌ای

رهبر معظم انقلاب در یک دهه گذشته همواره بر خطرهای جنگ نرم دشمن هشدار داده‌اند، اما اکنون باید نگران آسیب‌ها و تخریب‌های این جنگ نرم در جبهه داخلی بود! برخی به دلیل این‌که منافع و آینده سیاسی خود را در ایجاد بحران‌های خبری، تضعیف رسانه‌ملی و ایجاد فضای بدبینی و بی‌اعتمادی به آن می‌دانند، برای کسب اعتبار و موقعیت سیاسی‌ـ اجتماعی خود به سوءاستفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی پرداخته تا با هزینه کمتر به منافع بیشتری دست یابند؛ غافل از این‌که نشر و ترویج اخبار دروغ در این شبکه‌ها، خود مصداق بی‌اخلاقی سیاسی است و آلوده کردن جریان اطلاعات و اخبار در نهایت به زیان ملت شریف ایران خواهد بود.

در این میان بیش از مردم، رسانه‌ها باید در برابر این فضای مسموم احساس مسئولیت کنند و نه‌تنها با عملکرد خود بر این آلودگی نیفزایند و دامن نزنند، بلکه بتوانند آن را مدیریت کنند. امروزه اگر آلودگی هوا معضل زندگی در کلانشهرها شده است، آلودگی اطلاعاتی نیز شهرهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را درگیر می‌کند. متاسفانه بعضا دیده می‌شود مراجع رسانه‌ای نه‌تنها به این گونه آسیب‌ها حساسیتی نشان نمی‌دهند، بلکه خود نیز با افتادن در این دام، بر حساسیت‌ها می‌افزایند و گاه با چیدمان پازل‌های شایعه و تحلیل‌های نادرست، اطلاعات نادرستی تولید می‌کنند که برخلاف رسالت و وظایف ذاتی رسانه است. رسالت اخلاقی ـ حرفه‌ای رسانه‌ها را می‌توان در دو ساحت صورت‌بندی کرد: یکی انتشار و ترویج آگاهی و کارکرد اطلاع‌رسانی و دیگری مدیریت و پیشگیری از کژآگاهی‌هایی مثل دروغ.

متاسفانه برخی از رسانه‌های ما آنقدر در انجام کارکرد دوم ضعیف عمل می‌کنند که به جای این که آنها جلوتر از مردم قرار گرفته و جلودار مدیریت و نشر آگاهی صادق باشند مردم به واسطه هوشمندی و سلامت اخلاقی، جلوتر از آنها قرار می‌گیرند. تجربه تاریخی نشان داده که شدت شیطنت‌ رسانه‌ای با ابزاری مثل شایعه‌پراکنی، خبر‌سازی، تخریب و ترور شخصیتی یا انتشار اخبار کذب، در هنگامه انتخابات و رخدادهای مهم سیاسی در کشور بیشتر می‌شود و این هوشیاری و بصیرت بیشتری را از سوی رسانه‌ها و مردم ایجاب می‌کند.در این دوره هم ما شاهد هجمه‌های گوناگون علیه رسانه‌ ملی هستیم و این در حالی است که رسانه‌ ملی امروز مجبور است هم با هجمه‌های بیرونی و هم با برخی سنگ‌اندازی‌های داخلی مقابله کند، لذا توجه مردم به دریافت اخبار از منابع موثق یک اصل مهم در فضای شایعه‌پراکنی‌های رسانه‌ای است.

سیدهادی شریف‌زاده

کارشناس رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها