دانشگاه باچاخان در شهر چارسده در پیشاور، مرکز ایالت خیبر پختونخواه پاکستان روز گذشته قرار بود مراسم شعرخوانی برگزار کند تا دانشجویان و مهمانان این دانشگاه از شنیدن اشعار زیبا لذت ببرند. اما تروریست‌ها با حملات خود آن را به خاطره‌ای تلخ و البته خونبار برای این افراد تبدیل کردند.
کد خبر: ۸۷۴۶۹۳

به گزارش منابع خبری و به نقل از شاهدان و حاضران در این دانشگاه، چهار نیروی مهاجم صبح دیروز و با توجه به مه شدید زمستانی از دیوار پشتی دانشگاه وارد محوطه شدند. آنها به محض ورود شروع به تیراندازی به سمت دانشجویان و کارمندان کردند و به سمت کلاس‌های درس رفتند. گفته می‌شود در زمان این حمله حدود 3000 دانشجو و نزدیک به 600 مهمان در این دانشگاه حضور داشتند.

آغاز درگیری با نیروهای امنیتی

بنا به گفته شاهدان، علاوه بر تیراندازی حداقل دو بار نیز صدای انفجار در بخش‌های مختلف این دانشگاه به گوش رسید. هنوز مشخص نیست این انفجارها بر اثر حمله انتحاری بوده یا پرتاب مین از سوی مهاجمان. چند دقیقه بعد از حمله این افراد، نیروهای مسلح و امنیتی حاضر در دانشگاه با آنها درگیرشدند.

در این میان دانشجویان نیز برای فرار از دست مهاجمان، در سالن‌های کنفرانس یا سرویس‌های بهداشتی پنهان شدند. به گفته دانشجویان، یکی از اساتید شیمی این دانشگاه جزو اولین قربانیانی بود که به ضرب گلوله مستقیم یکی از مهاجمان از فاصله نزدیک کشته شد. دانشجویان می‌گویند افراد مهاجم به محض ورود به محوطه کلاس‌ها از یکدیگر جدا شده و به طبقات مختلف رفتند. تصاویر منتشر شده از کلاس‌ها و همچین خوابگاه این دانشگاه، حمام خونی را نشان می‌دهد که اجساد افراد روی پله‌ها و در بیشتر کلاس‌ها دیده می‌شود.

درگیری میان افراد مهاجم و نیروهای امنیتی حدود 3 ساعت طول کشید. سخنگوی ارتش پاکستان ظهر دیروز با اعلام پایان این درگیری‌ها، تعداد کشته‌شدگان این حادثه را حدود 30 نفر اعلام کرد. به گفته وی، چهار مهاجم نیز بین کشته‌شدگان هستند. در این میان نیروهای مهاجم حدود 30 نفر را نیز به گروگان گرفته بودند که همگی به سلامت آزاد شدند.

منابع بیمارستانی و پزشکی نیز گزارش دادند حداقل 60 نفر در این حملات زخمی شدند. با توجه به وخیم بودن حال تعدادی از مجروحان، تیم‌های پزشکی افزایش تعداد کشته‌شدگان را محتمل دانستند. گفته می‌شود یکی از دلایلی که باعث کم شدن تعداد کشته‌شدگان شد، حضور حدود 50 نیروی امنیت زبده در این دانشگاه بود.

کار چه گروهی بود؟

در بیشتر این اتفاقات و حوادث، انگشت اتهام پیش از همه به سمت گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان نشانه می‌رود.

چند ساعت پس از حملات، یکی از فرماندهان ارشد طالبان به نام عمر منصور در گفت‌وگو با رسانه‌ها، مسئولیت این حملات را به عهده گرفت و گفت این اقدام به تلافی حملات نیروهای ارتش علیه مواضع طالبان صورت گرفته است. این در حالی است که چند دقیقه بعد محمد خوراسانی، سخنگوی اصلی گروه تحریک طالبان پاکستان به بی‌بی‌سی گفت که طالبان به هیچ وجه در این حمله نقش نداشته است. وی همچنین این حمله را غیراسلامی توصیف کرد.

حملات دیروز بار دیگر یاد حملات ماه دسامبر سال گذشته نیروهای طالبان به یک مدرسه در پیشاور را زنده کرد. در آن حمله نزدیک به 150 کودک و نوجوان کشته شدند. پس از آن، نیروهای ارتش حملات همه‌جانبه‌ای را علیه مواضع طالبان در مناطق کوهستانی وزیرستان آغاز کردند. تحلیلگران می‌گویند طالبان پس از یک دوره آرامش سعی داشته این پیام را برساند که همچنان قادر به انجام حملات تروریستی گسترده است.

راه طولانی ارتش پاکستان در مقابل تروریست‌ها

سعید زندی

کارشناس مسائل پاکستان

فرمانده ارتش پاکستان در آستانه سال نوی میلادی، 2016 را سال مبارزه با تروریسم و فساد مالی اعلام کرد. حملات دیروز نشان داد با وجود اقدامات صورت گرفته از سوی ارتش در مبارزه با تروریسم در داخل این کشور، به نظر می‌رسد اسلام‌آباد در مبارزه ریشه‌ای با این پدیده شوم، راهی طولانی در پیش دارد.

این‌که در برخی گمانه‌زنی‌ها عنوان می‌شود این اقدام تروریستی، کار طالبان بوده تا به پاکستان و به واسطه نقش آن در گفت‌وگوهای صلح فشار وارد کند، این‌طور نیست. اگر قرار بر فشار در مذاکرات باشد، این فشار را طالبان بر دولت افغانستان وارد خواهد کرد، نه پاکستان. به عبارت دیگر، حملات امروز نوعی ابراز وجود از ناحیه تحریک طالبان پاکستان بوده، نه طالبان در افغانستان.

البته این نکته را هم باید عنوان کرد که بسیاری از کشورهای عربی خلیج‌فارس منشأ حمایت‌های مالی جریان افراط در داخل پاکستان هستند که با وجود اقدامات صورت گرفته از ناحیه دولت این کشور، این کمک‌ها همچنان به روش‌های مختلف ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها