شهرام خلج، طراح گریم سریال معمای شاه:

قانع‌ام، پس خوشبختم

غفار ته دلش نیست که دخترش؛ الهام را به غیاث بدهد! غیاث کس و کار ندارد! پدر ندارد... دارد اما انگار ندارد... غفار وقتی راضی می‌شود الهام و غیاث به عقد هم درآیند که پدر غیاث خود را نشان می‌دهد و می‌گوید که بعد از این پشت پسرش خواهد بود! پسر پشت می‌خواهد و چه پشتوانه‌ای بهتر از پدر...
کد خبر: ۸۷۳۴۰۴
پدر‌ان و پسران

سعید نعمت‌الله، نویسنده سریال «پشت‌بام تهران»، در جدیدترین کارش باز هم به سراغ پدر و رابطه پدر و فرزندی رفته است.

نعمت‌الله نبض مردم را به دست دارد، دقیقا می‌داند که این روزها کجای کار لنگ می‌زند، می‌داند چرا پسرها و دخترها مانند یک پَر در مسیر تندباد حوادث دور خود می‌چرخند و از آن طرف خوب می‌داند که چرا پدرها و مادرها هم روز به روز تنهاتر می‌شوند و سرای سالمندان مفهوم جدی‌تری پیدا می‌کند. نعمت‌الله چند سالی است متوجه شده، شکاف نسل‌ها اگر جدی گرفته نشود، مردم چه جوان و چه کهنسال آسیب می‌بینند.

سریال پشت‌ بام تهران درباره جوان‌هایی است که هر کدام به نوعی پدر خوبی نداشته‌اند. پدر اختر (آزاده صمدی) معتاد بوده و پدر غیاث (بهزاد فراهانی) بعد از این‌که مادر غیاث، وقت به دنیا آوردن او از دنیا می‌رود، ازدواج مجدد می‌کند و همین باعث می‌شود، غیاث از او دور شود و پدر هم تلاشی نمی‌کند تا به پسرش نزدیک شود تا زندگی غیاث به نقطه حساس می‌رسد.

دو سال قبل، این نویسنده فیلمنامه سریال مادرانه را نوشت که رمضان سال 92 از شبکه سه به نمایش درآمد و اکنون از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود. مادرانه هم داستان پدرانی است که نمی‌دانند چگونه باید مراقب فرزندان خود باشند. یکی مثل اردلان فکر می‌کند، پول می‌تواند بچه‌هایش را خوشبخت کند و یکی هم مثل پدرزن سابقش که الکلی بوده و زندگی خانواده‌اش را خراب کرده است.

ردپای «پدر بد» را می‌توان در دیگر فیلمنامه‌های نعمت‌الله هم دید؛ رستگاران، زیر هشت، دیوار، مدینه و میکائیل. او در همه سریال‌هایش زندگی دختران و پسرانی را روایت می‌کند که به دلیل اشتباهات پدر و مادر خود در جوانی دچار دردسرهای زیادی شده‌اند. با نگاهی اجمالی به فیلمنامه‌های نعمت‌الله می‌توان به این نتیجه رسید که او آسیب‌شناس خوبی است و با درک درست موقعیت‌ها و روابط خانوادگی واقعیت موجود جامعه را بازگو می‌کند. درام‌های او جذاب و با کمی چاشنی خشونت است؛ عواملی که باعث می‌شود مردم کارهای او را دوست داشته باشند.

در سریال کیمیا هم که از شبکه دو در حال پخش است، رابطه پدر و فرزندی به‌خوبی به نمایش گذاشته شده است. آرش زندگی موفقی ندارد چون پدرش مرد خوبی نیست و به پسرش به چشم ابزاری برای رسیدن به خواسته‌هایش نگاه می‌کند، اما پیمان (مهدی پاکدل) جوان موفقی است چون پدر راستگو و صادقی پشت اوست.

سریال‌های تلویزیونی، تصویر منطقی از خوبی‌ها و بدی‌ها به نمایش می‌گذارند. مسلما اگر در زمان پخش سریال‌‌های خانوادگی و اجتماعی تحلیل و نقد آنها هم در قالب میزگرد پخش شود، مردم بیشتر با محتوای این آثار آشنا می‌شوند.

طاهره آشیانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها