طالبان پاکستان با ریشه‌کنی فلج‌اطفال مقابله می‌کند

بر اثر انفجار در نزدیکی مرکز واکسیناسیون فلج‌اطفال در منطقه «سیتلایت تاون» شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان بیش از 15 نفر کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند.
کد خبر: ۸۷۲۵۳۶

سرفراز بگتی، وزیر امور داخلی ایالت بلوچستان ضمن تائید 15 کشته در این حادثه گفت که این انفجار به احتمال زیاد انتحاری است. بر اساس گزارش‌ها، بیشتر تلفات این حادثه از نیروهای امنیتی هستند.

گزارش اولیه پلیس از انفجار دیروز نشان می‌دهد عامل انتحاری برای انجام این عملیات تروریستی از هفت تا هشت کیلو مواد منفجره استفاده کرده است.

نیروهای امنیتی، ‌پلیس و ارتش با محاصره محل انفجار و شلیک هوایی سعی کردند عاملان این جنایت را دستگیر کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، مرکز واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق مختلف بلوچستان پاکستان از جمله کویته از سه روز پیش آغاز و تیم‌های مختلفی از این مرکز به مناطق مختلف اعزام شده‌اند. این مرکز در کویته پس از این حادثه فعالیت خود را متوقف کرد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

با این که بیماری فلج اطفال تقریبا در سراسر دنیا ریشه‌کن شده است، اما پاکستان و افغانستان تنها کشورهایی هستند که همچنان گرفتار این معضل هستند. یکی از دلایل موفق نبودن طرح‌های واکسیناسیون فلج‌اطفال در پاکستان، حملات تروریستی مکرر به تیم‌های سیار یا مراکز واکسیناسیون این بیماری در این کشور است.

«تحریک طالبان» در پاکستان بارها اعلام کرده که با ادامه این برنامه در پاکستان مخالف است و با روند اجرای برنامه ریشه‌کن کردن فلج‌اطفال در پاکستان مبارزه می‌کند.

گزارش‌ها حاکی است که پس از افشای نقشه شکیل آفریدی برای جمع‌آوری نمونه‌های خون مردم پاکستان برای کشف محل اختفای اسامه بن‌لادن رهبر القاعده، مردم پاکستان، احزاب سیاسی و مذهبی و گروه‌های شبه‌نظامی در این کشور نسبت به اجرای برنامه‌های مشابه از جمله همین برنامه ریشه‌کن کردن فلج‌اطفال بدبین بوده و این برنامه‌ها را بر مبنای اهداف جاسوسی آمریکا و غرب در منطقه می‌دانند.

شعبه طالبان در پاکستان موسوم به «تحریک طالبان» علاوه بر عملیات تروریستی در مراکز شهرها علیه پلیس و ارتش پاکستان، فعالان واکسیناسیون فلج‌اطفال را نیز ترور می‌کند.

با این حال، تلاش‌ گروه‌های مختلف برای واکسیناسیون فلج‌اطفال در پاکستان با وجود تهدیدات شدید امنیتی ادامه دارد و در این میان فعالان زن نیز برای نجات کودکان این کشور همکاری و تلاش می‌کنند، اما نمی‌توانند به بیشتر مناطق این کشور از جمله ایالت‌های «بلوچستان» و «خیبرپختونخواه» دسترسی پیدا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها