هفته هفدهم لیگ برتر والیبال

حمله به صدر جدول

جنگ مربیان بزرگ در والیبال انتخابی المپیک

سکوت، دیوانگی آوردروس‌ها برای سیزدهمین بار در والیبال المپیکی شدند. حضور در المپیک همواره هدف اصلی مردان سرزمین یخ و سرما بوده و خواهد بود. آسمانخراش‌های روسی در شرایطی در منطقه اروپا جواز ریو را به دست آوردند که در بدترین شرایط روحی قرار داشتند.
کد خبر: ۸۷۲۵۱۶
جنگ مربیان بزرگ در والیبال انتخابی المپیک

کناره‌گیری ناگهانی دیمیتری موزرسکی 218 سانتی‌متری، آسیب‌دیدگی سیوچلز و نمایش بد آنان در لیگ جهانی این تصور را پیش آورده بود که تیم پرافتخار روسی رو به شکست است؛ اما غافل از این اصل مهم مانده‌ایم که لیگ جهانی هرگز هدف نبوده و تمام تلاش‌های چهار ساله تیم‌های بزرگ والیبال رسیدن به المپیک است و برای نیل به این ایده از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنند و تیتوخین 40 ساله هم به تیم ملی دعوت می‌شود.

نگاهی به بازی پایانی والیبال انتخابی المپیک در منطقه اروپا نشان داد تاکتیک‌ها همان تاکتیک‌های متداول بوده، اما نقش تعیین‌کننده را مربیان ایفا می‌کردند. ولادیمیر الکنو، سرمربی روسیه بعد از باخت 14-25 در ست اول دست به تعویض سه مهره تیم زد و بازیکنانی جوان چون الکساندر مارکین یا ولکوف، سرنوشت بازی را تغییر دادند. سرویس‌های وحشتناک این بازیکنان، استراتژی فرانسه را به هم زد و بازیکنی چون انگاپت که از بهترین‌های دنیای توپ و تور است توسط مدافعان غول‌آسای روسی به‌ویژه میخائیلوف خنثی شد.

الکنو، سرمربی سرد و گرم چشیده روسیه که پیشتر از یک دستیار با تجربه ایتالیایی بهره می‌برد با تعویض‌های طلایی‌اش نشان داد شطرنجباز ماهری است. او خاطره بازی فینال المپیک لندن را تداعی کرد که دو ست اولیه را به برزیل باخته بود؛ اما از ست سوم با کشاندن موزرسکی از پست مدافع وسط به قطر پاسور، سرنوشت قهرمانی را تغییر داد.

در تیم روسیه البته ماکسیم میخائیلوف کاری کرد کارستان. او که یک سال و اندی بر اثر مصدومیت و جراحی از صحنه دور مانده بود باز به مردی همه سر حریف در میدان تیم روسیه تبدیل شد. بازگشت به اوج میخائیلوف می‌تواند درسی برای ‌ملی‌پوشان آسیب دیده ما به‌ویژه امیر غفور باشد که در راه رسیدن به سلامت دوباره نیازمند توجه حرفه‌ای و عزم آهنین است. به هر روی خروس‌های فرانسوی که با راهبری لورنت نتیله الجزایری‌الاصل پروازی بلند بر فراز توپ و تور داشتند چوب غفلت تاکتیکی خود را خوردند؛ اما این تیم و لهستان که حریفان تیم‌ ملی ما در انتخابی المپیک در ژاپن خواهند بود حسابی جداگانه دارند و نباید فکرمان را به برد و باخت به این دو قدرت بزرگ والیبال دنیا معطوف بکنیم.

در ژاپن چهار سهمیه توزیع می‌شود و این یک شانس عالی برای تیم‌ملی ایران است به شرط این که از حریفان آسیایی غافل نمانیم به‌ویژه ژاپن و استرالیا که چهار نعل پیش می‌تازند.

در مسابقات انتخابی 25 اردیبهشت در ژاپن، غیر از فرانسه و روسیه تیم‌های ایران، استرالیا، چین، تیم دوم آمریکای جنوبی ونزوئلا و تیم دوم انتخابی قاره آمریکای شمالی، کانادا حضور خواهند یافت.

تاکنون حضور برزیل (میزبان) ایتالیا و آمریکا، روسیه، ونزوئلا، کانادا و مصر در المپیک قطعی شده و یک تیم هم از دل مسابقات بین قاره‌ای که مشتمل بر تیم سوم آمریکای شمالی، تیم سوم آمریکای جنوبی و تیم‌های دوم و سوم آفریقا خواهند بود گزینش خواهد شد تا 12 تیم المپیکی کامل شوند.

ناکام بزرگ

ناکام بزرگ مسابقات والیبال انتخابی المپیک در برلین تیم آلمان بود؛ تیمی که عنوان نایب قهرمانی جهان را در اختیار داشت و برای کسب مدال المپیک قید لیگ جهانی را زد تا زیاد در انظار نباشد و هزینه سنگین میزبانی مسابقات را به عهده گرفت. ویتالی هانین، سرمربی بلژیکی این تیم معتقد بود تمرین در سکوت بهترین راه است و روزنامه‌های ژرمن از قول وی تیتر زده بودند سکوت طلا می‌آورد. او استفاده از اینترنت، تلفن همراه و تلویزیون را برای بازیکنانش ممنوع کرده بود، اما هیچ‌کدام از این اقدامات جواب نداد و شاید امروز و فرداست که رسانه‌های آلمانی همگام با همسر هانین بنویسند: «هانین یک مربی دیوانه است»!

جمشید حمیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها