سبز جاودان، عنوان آلبومی است با خوانندگی امیرمحمد تفتی و آهنگسازی نوید دهقان. این آلبوم دارای 8 قطعه موسیقی است و آهنگسازی خوب و انتخاب درست شعرها بر جذابیت آن برای مخاطبان موسیقی ایرانی افزوده است.
کد خبر: ۸۷۲۱۵۹
«سبز جاودان» موسیقی

«می‌تراود مهتاب» با شعری از نیما یوشیج، به عنوان نخستین قطعه این آلبوم، اجرایی خوب و موفق دارد و خواننده و نوازندگان به خوبی از پس کار برآمده‌اند. «می‌تراود مهتاب» شعر شادی نیست و اگر خارج از فضای آلبوم آن را بخوانیم، غم‌هایش را حس می‌کنیم، اما آهنگساز برخلاف دیگر آهنگسازان آن را با ریتمی کند و غمگین روبه‌رو نمی‌کند بلکه ریتمی شاد و تند دارد، ریتمی که به خوبی روی شعر نشسته و از آن، کاری شنیدنی ساخته است.

در قطعه دوم «چه غریب ماندی ای دل، نه غمی، نه غمگساری» با شعری از هوشنگ ابتهاج و فرم آواز ایرانی مواجه می‌شویم؛ همان فرمی که با همه زیبایی‌هایش مردم امروز نسبت به آن بیگانه شده‌اند. قطعه سوم، ‌شعر «وطن» سیاوش کسرایی است. این شعر با صدای تفتی قرابت خاصی دارد و یکی از قطعات زیبای آلبوم را رقم زده است.

وطن! وطن! نظر فکن به من که من

به هر کجا، غریب‌وار که زیر آسمان دیگری، غنوده‌ام

همیشه با تو بوده‌ام، همیشه با تو بوده‌ام

اگر که حال پرسی‌ام، تو نیک می‌شناسی‌ام

قطعات چهارم و ششم بی‌کلام است و ریتم تندی دارد و مخاطب را خسته نمی‌کند، به شرط آن که شنونده مخاطب حرفه‌ای موسیقی باشد و با شنیدن هر قطعه موسیقایی منتظر شنیدن کلام نباشد.

قطعه پنجم «راهی است راه عشق که هیچش کناره نیست» با شعری از حافظ از قطعات متوسط این آلبوم محسوب می‌شود.

در قطعه هفتم باز هم آواز می‌شنویم و در قطعه هشتم باز هم شعری از سیاوش کسرایی را. شعری به نام درخت که در میان دوستداران شعر بسیاری به آن توجه دارند:

تو قامت بلند تمنایی‌ای درخت / همواره خفته است در آغوشت آسمان

بالایی‌ای درخت / دستت پر از ستاره و جانت پر از بهار...

ازجمله نکاتی که در مواجهه با «سبز جاودان» باید مدنظر قرار داد، نقش پررنگ آهنگساز است. دهقان آهنگساز جوانی است که علاوه بر داشتن شناخت کامل از موسیقی و البته شعر، صدای خواننده را هم بررسی کرده و آهنگسازی‌اش را به گونه‌ای انجام می‌دهد که متناسب با توانایی خواننده باشد و نقاط قوت او را پررنگ‌تر و نقاط ضعفش را پنهان کند. خواننده این آلبوم هر چند از استعداد متوسطی برخوردار است، اما می‌داند چه بخواند و چگونه بخواند. البته تفتی در تصنیف‌خوانی موفق‌تر به نظر می‌رسد، در برخی قسمت‌های آلبوم شاهد این هستیم که صدای خواننده اوج و فرود خیلی زیادی ندارد، اما موسیقی به کمکش می‌آید و این موضوع به چشم نمی‌آید. در هر صورت «سبز جاودان» آلبوم موسیقایی شنیدنی‌ای است، به‌خصوص برای کسانی که دوست دارند موسیقی ایرانی را با ریتم تند و شعر گوش نواز بشنوند. در این آلبوم آهنگساز و خواننده به خوبی حق هنرشان را ادا و «سبز جاودان» گوشنوازی خلق کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها