گفت‌وگو با نرگس آبیار و تینا پاکروان

نفس‌های زنانه سینما

اسم و رسم یک جشنواره

ترکیب کارگردانان حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر امسال کنجکاوی‌برانگیز است و مجموعه‌ای از چند نسل سینماگران در این دوره حضور دارند؛ از فیلمسازان قدیمی‌تر همچون کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی‌کیا، کیومرث پوراحمد و پرویز شهبازی تا کارگردانان جوان و خوبی همچون هومن سیدی، مصطفی کیایی و تینا پاکروان. حتی حضور کارگردانی مثل مسعود ده‌نمکی با فیلم «رسوایی 2» هم از کنجکاوی‌ها و نکات جالب جشنواره امسال فیلم فجر است.
کد خبر: ۸۶۹۹۵۲
اسم و رسم یک جشنواره

البته شاید هنوز برای قضاوت زود باشد، چون ما خیلی از فیلم‌هایی را که به جشنواره راه پیدا نکرده است، ندیدیم و حتی خیلی از فیلم‌هایی را که موفق به حضور در جشنواره شده‌ است هم هنوز ندیده‌ایم. اما به هر حال این قدر نام بزرگ و کنجکاوی‌برانگیز میان فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره هست که بتوانیم توقع روزهایی گرم و شلوغ را در جشنواره امسال فیلم فجر داشته باشیم. مثل همه جشنواره‌های سینمایی دنیا حضور نام‌ها و کارگردانان بزرگ و شناخته شده یک امتیاز مهم برای جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود و قدرت‌بخش مسابقه را با حضور فیلمسازانی بزرگ می‌شناسند و می‌سنجند. با نگاهی به همین ترکیب به نام فیلمسازانی برمی‌خوریم که علاقه‌مندان خودشان را دارند و می‌توانند باعث رونق جشنواره شوند. از سوی دیگر، غیبت نام بزرگان دیگر هم تاثیر خود را بر جشنواره خواهد گذاشت و شاید اگر برخی از آن فیلم‌ها هم به جشنواره راه پیدا می‌کرد، باعث جلب توجه بیشتری می‌شد.

بعضی از فیلم‌ها به دلیل این که هنوز ساخت و مراحل فنی آنها به پایان نرسیده به جشنواره راه پیدا نکرده است و برخی هم به دلیل تشخیص هیات انتخاب موفق به حضور در جشنواره نشد. مثلا شخصا دلم می‌خواست فیلم «یتیمخانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی در بخش مسابقه جشنواره امسال حضور پیدا می‌کرد؛ زیرا نام و فیلم ایشان برایم کنجکاوی‌برانگیز است. یا مثلا فیلم‌هایی چون «دراکولا» (رضا عطاران)، «آه‌ ای‌عبدالحلیم» (احسان عبدی‌پور)، «ربوده شده» (بیژن میرباقری) و «نیمرخ‌ها» (زنده‌یاد ایرج کریمی) فیلم‌هایی است که متاسفانه در بخش سودای سیمرغ حضور ندارند و دوست داشتم آنها را در جشنواره می‌دیدم. به هرحال این انتخاب سلیقه‌ای است و اگر ترکیب هیات انتخاب عوض می‌شد، شاید با فیلم‌های دیگری در بخش مسابقه روبه‌رو بودیم. اما آنچه اهمیت دارد، احترام به نظر اعضای هیات انتخاب است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره فیلم فجر امسال، پایبندی به نظم و انضباط در معرفی فیلم‌های بخش‌های سودای سیمرغ و نگاه نو در زمان تعیین شده است. ضمن این که معرفی زودهنگام فیلم‌ها این فرصت را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد تا با آرامش و در زمانی مناسب پرونده‌ها، گزارش‌ها و گفت‌وگوهای مرتبط با جشنواره را آماده کنند. امیدوارم این نظم در روزهای برگزاری جشنواره هم رعایت شود و شاهد برگزاری جشنواره باشکوهی در شان نام دهه فجر و ایران باشیم. یادمان نرود جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد هنری کشور است و اثرات مثبت و اعتباری آن به نفع فیلم‌ها در اکران عمومی تمام می‌شود؛ بنابراین برگزاری باکیفیت آن نتایج مثبتی برای سینمای ایران به همراه خواهد داشت.

دکتر حمیدرضا مدقق

منتقد سینما و استاد علوم ارتباطات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها