با وجود گزارش‌های دولت از کاهش نرخ تورم و قرار گرفتن این نرخ در آستانه تک رقمی شدن، اما خانوارهای کم‌درآمد می‌گویند چنین احساسی ندارند و قیمت برخی اقلام مهم مصرفی تا 55 درصد هم رشد داشته است.
کد خبر: ۸۶۸۷۰۵

به گزارش مهر، در سال‌های اخیر اوضاع معیشتی جامعه دستخوش تغییراتی شده و هزینه‌های تامین معیشت خانوار افزایش‌یافته که در این میان شرایط برای زندگی خانوارهای کارگری و گروه‌های کم‌درآمد جامعه بدتر هم شده است. کارگران در طول چند سال گذشته و به‌ویژه پس از اجرای شتابزده هدفمندی یارانه‌ها دچار مسائل و مشکلات معیشتی جدی‌تری شده و فاصله بین دستمزد دریافتی نیروی کار و هزینه‌های خانوار به‌حد غیرقابل قبولی رسیده است. مقامات دولتی در واکنش به بروز مسائل شدید معیشتی برای بسیاری از خانوارهای کارگری و کم‌درآمد می‌گویند قبول دارند و تلاش می‌کنند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند افزایش افسارگسیخته و بی‌هدف قیمت‌های بازار کالاها و خدمات مصرفی خانوار در طول سال‌های گذشته و ادامه آن در حال حاضر البته با روند کندتری نسبت به گذشته باعث شده است درصد خانوارهای زیر خط فقر افزایش یابد. به بیان ساده‌تر، شرایط اقتصادی نامناسب و افت درآمدها باعث شده خانوارهای بیشتری توان خرید خود را از دست دهند و امروز در شرایط دشوار معیشتی قرار بگیرند.

ریزش خانوارها به زیر خط فقر

حداقل دستمزد 712 هزار تومانی امسال مشمولان قانون کار و متوسط دریافتی یک تا یک و نیم میلیون تومانی باعث بروز چالش‌های جدی معیشتی برای اقشار کم‌درآمد و گروه‌های کارگری کشور شده است. نمایندگان کارگران می‌گویند خانوارهای کم‌درآمد مجبور شده‌اند برای خروج از مسائل معیشتی بسیاری از اقلام سبد هزینه خانوار را حذف کنند یا اولویت‌بندی داشته باشند.

یک نکته حائز اهمیت درباره تناقضی که میان گزارش‌های کاهش نرخ تورم دولت و حس نشدن بهبود شرایط زندگی در جامعه وجود دارد، این است که سبد مورد بررسی بانک مرکزی و مرکز آمار با آن چیزی که جامعه مصرف یا به دنبال تهیه و خرید آن است، تفاوت دارد.

چرا کارگران کاهش نرخ تورم را نمی‌پذیرند؟

فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اعلام تک‌رقمی‌شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذر امسال از سوی مرکز آمار ایران گفت: در همین حال، مستندات این مرکز از گرانی‌های 30 تا 55 درصدی کالاها و خدمات مصرفی حساس و استراتژیک در دو سال اخیر حکایت دارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: چندی پیش مرکز آمار ایران از تک‌رقمی شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذر خبر داد و اعلام کرد نرخ تورم هم در این ماه به 12.6 درصد کاهش یافته است. اعلام رسمی کاهش نرخ تورم در حالی است که مردم این کاهش نرخ را خیلی سر سفره‌ها و در جیب خود احساس نمی‌کنند و از گرانی‌های پی‌درپی می‌نالند.

وی خاطرنشان کرد: با این که گزارش مرکز آمار از کاهش متوسط نرخ تورم در سبد انواع کالاها و خدمات مصرفی مردم خبر می‌دهد، ولی بررسی جزئیات نرخ تورم در گروه کالاها و خدمات مهم مصرفی مردم در دو سال اخیر از رشد قابل توجه قیمت‌ها در کالاها و خدمات اساسی مردم نشان دارد، به‌ گونه‌ای که تورم حدود 55 درصدی را هم در برخی کالاها در دولت تدبیر و امید شاهد بودیم.

این مقام مسئول کارگری کشور بیان کرد: در حالی مرکز آمار ایران متوسط نرخ تورم در خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را در آذر امسال 10.5 درصد و آذرماه سال گذشته 14 درصد اعلام کرده که بررسی جزئی‌تر نرخ تورم در برخی اقلام غذایی اساسی از تورم‌ بالای 30 درصد در این گروه کالایی نشان دارد. نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: گزارش مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌دهد نرخ تورم دو ساله در کالاهای غیرخوراکی و خدمات بالای 32 درصد بوده و در این گروه کالایی آب، برق و سوخت با تورم 55 درصد رکورد شکسته است. وی تصریح کرد: همچنین در حالی نرخ تورم در خوراکی‌ها حول‌وحوش 30 درصد بوده که مردم در این دو سال در برخی خدمات اساسی متحمل فشارهای بیشتری از ناحیه گرانی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها