از چند سال پیش به این سو و با تاسیس شبکه‌های مختلف تلویزیونی، حوزه‌های گوناگون به شکل تخصصی مورد پوشش قرار گرفته و به مرور مخاطبان خود را پیدا کردند. برای مثال می‌توان به شبکه‌های ورزش، مستند، پویا و آموزش اشاره کرد که به ترتیب حوزه‌های ورزش، مستند تلویزیونی، انیمیشن و علمی ـ آموزشی را تحت پوشش خود قرار دادند.
کد خبر: ۸۶۵۳۷۸
سفید؛ فرصتی برای یادگیری در باب هنر

شبکه آموزش یکی از موفق‌ترین‌ها در این رابطه است که بحث آموزش به صورت مستقیم و غیرمستقیم را کاملا جدی گرفته و به خوبی روی آن مانور می‌دهد تا با طیف‌های مختلفی از مخاطبان به‌خصوص جوانان ارتباط محکمی برقرار کند.

البته در این میان شبکه یاد شده از جنبه سرگرمی‌سازی رایج در تلویزیون هم غافل نشده و برنامه مفرح و جذابی همچون: قندپهلو را روانه آنتن کرد که با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شد.

چند سال پیش تهیه‌کننده‌ای جوان (سعید بشیری) در کنار باتجربه‌ای همچون محمد صالح‌علاء، جنگ زنده‌ای را با عنوان «دو قدم مانده» به صبح تدارک دیدند که نیمه شب‌ها از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رفت.

برنامه‌ای که هر شب آن اختصاص به یکی از هنرها داشته و کارشناس برنامه روبه‌روی مهمان نشسته و گپ و گفتی جذاب را در حضور صالح‌علاء برگزار می‌کردند.

دو قدم مانده به صبح در جذب مخاطب آن هم در ساعات اولیه بامداد به‌شدت موفق عمل کرد و توانست طیف‌های مختلفی از بینندگان نخبه را جذب خود کند.

در این میان اجرای متفاوت صالح‌علاء نیز بدون شک یکی از نقاط قوت اصلی آن به حساب می‌آمد که تفاوت چشمگیری با دیگر مجریان تلویزیونی داشت.

پس از اتمام پخش این برنامه که همچنان در گوشه‌ای از ذهن دوستدارانش جا خوش کرده است، بشیری برنامه‌ای با عنوان «سفید» را در شبکه آموزش کلید زد که نقاط اشتراک زیادی با دو قدم مانده به صبح به لحاظ مضمونی و شیوه اجرایی داشت.

با این تفاوت که جنبه آموزشی آن پررنگ‌تر شده و برای علاقه‌مندان به‌خصوص دانشجویان همچون یک کلاس درس عمل می‌کند.

در سری نخست سفید که سال گذشته پخش آن آغاز شده، این برنامه هر شب به سراغ یکی از هنرها رفته و بحثی جدی را پیرامون آن شکل می‌دهد.

حضور مهمان‌های صاحب‌نظر در حیطه‌های مختلف از دیگر خصوصیات مهم این برنامه است که نقشی کلیدی در پیشبرد آن داشته و ذهن مخاطبان را نسبت به موضوع مورد بحث روشن‌تر می‌کند.

این موضوع از یک سو به بحث جنبه تخصصی‌تری بخشیده و از سوی دیگر بار کمتری را به دوش مجری و گردانندگان سفید می‌گذارد.

تئاتر به عنوان قدیمی‌ترین هنر نمایشی جهان جایگاه مهمی در برنامه فوق داشته و بحث‌های چالشی جذابی را شکل می‌دهد که می‌تواند علاوه بر مخاطبان عادی، برای دانشجویان این رشته نیز جذاب و حاوی نکات آموزشی باشد.

رضا گوران که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از کارگردان‌های جوان تئاتر ایران مطرح شده، اجرای این بخش را برعهده داشته و انصافا هم به خوبی از عهده انجام آن برآمده است.

لحن آرام و شمرده او در کنار هدایت درست بحث و در نهایت جمع‌بندی آن، ازجمله نقاط قوت کار اوست که به جذاب‌تر شدن برنامه نیز کمک شایانی می‌کند.

در برخی شب‌ها هم خود رامین حیدری فاروقی در برابر مهمان برنامه قرار گرفته و سوالات مختلفی در رابطه با سینما و ادبیات مطرح می‌کند.

تسلط در اجرا و بیان گرم و صمیمی او را می‌توان مهم‌ترین نقطه‌قوت کارش به حساب آورد که البته احاطه‌اش بر حوزه‌های مختلف هنر را نیز باید به آن افزود.

برای مثال می‌توان به گفت‌وگوی درخشان او با محمدعلی بهمنی (از شاعران معاصر کشور) اشاره کرد که یکی از بهترین برنامه‌های گفت‌وگومحور چند سال اخیر سیما به حساب می‌آید.

سال‌هاست که در بحث‌های حوزه سینما، افراد مختلف از کارگردان و تهیه‌کننده و بازیگر تا منتقدان و مخاطبان حرفه‌ای‌تر سینما از معضل فیلمنامه می‌نالند و آن را یکی از عوامل مهم ضعف تولیدات بسیاری از تولیدات سینمایی و تلویزیونی می‌دانند.

در سفید به این مقوله توجه شایانی شده و مهران کاشانی به عنوان یک فیلمنامه‌نویس و کارشناس در برابر مهمان‌هایی همچون: خسرو دهقان و محمد گذرآبادی نشسته و به گفت‌وگو پیرامون فیلمنامه‌نویسی می‌پردازند.

این بخش به لحاظ آموزشی کیفیت فوق‌العاده‌ای داشته و برای علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی می‌تواند منبع مناسبی برای یادگیری باشد.

به‌خصوص گفت‌وگوی کاشانی با گذرآبادی که کتاب‌های مختلف تئوریک در باب فیلمنامه را ترجمه کرده و تسلط تئوریک خوبی روی مباحث مطرح شده دارد.

در کنار این بخش باید به بخش‌های مربوط به انیمیشن و عکاسی هم با حضور امیرمحمد دهستانی و دکتر محمدرضا شریف‌زاده در مقام کارشناس و اجراکننده اشاره کرد که در هر قسمت به گفت‌وگو با یکی از فعالان عرصه‌های یاد شده می‌نشیند.

تسلط و اشراف بر موضوع در کنار اجرای روان و بی‌تکلف وجه اشتراک اجرای دهستانی و شریف‌زاده است که بخش مهمی از آن به سابقه سال‌ها تدریس در دانشگاه و ارتباط چهره به چهره با دانشجویان بازمی‌گردد.

سفید در دوره جدید خود که تازگی پخش آن آغاز شده است از همین سبک و شیوه اجرایی پیروی کرده و تغییر چندانی در آن نداده است.

تنها شهرام زرگر به عنوان مجری به واسطه مشغله کاری جای خود را به سعید اسلام‌زاده داده است.

آنچه که در سفید دوره جدید به خوبی به چشم می‌آید، دکور برنامه است که برخلاف سری نخست که سفیدی چشمنوازی داشته و با نام برنامه هم تناسب، داشت به رنگ قهوه‌ای از جنس چوب درآمده است.

با همه اینها سفید در سری جدید هم به محتوای اولیه و شیوه اجرایی‌اش وفادار مانده و جنبه آموزشی‌اش را نه‌تنها کمرنگ نکرده بلکه غنای بیشتری هم بخشیده و فرصت مغتنمی را برای علاقه‌مندان به‌خصوص دانشجویان هنر فراهم آورده است.

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها