الزام‌های راه‌اندازی بورس ارز

یکی از راهکارهای ایجاد شفافیت در معاملات ارزی و همچنین تعیین و کشف قیمت ارز در اقتصاد، استفاده از ابزار مناسب و خودانتظام بورس است؛ ابزاری که نه‌تنها در زمینه شفافیت اقتصادی می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد، بلکه برای جلب نظر سرمایه‌گذاران خارجی نیز باید به آن اهمیت داد تا در شرایط فعلی که کشورمان نیازمند حضور سرمایه‌های خارجی است، بتوانیم از امتیازهای حضور آنها بهره‌مند شویم.
کد خبر: ۸۶۳۱۳۳
الزام‌های راه‌اندازی بورس ارز

چون توانایی پیش‌بینی سطح قیمتی ارز برای سرمایه‌گذاران چه داخلی و چه خارجی مولفه‌ای موثر در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

حال که بانک مرکزی موافقت کلی خود را با راه‌اندازی بورس ارز اعلام کرده، سوال اصلی این است که این بازار خودانتظام ارزی برای فعالیت موثر به چه پیش‌زمینه‌هایی نیاز دارد. در این راستا به نظر می‌رسد مسئولان و سیاستگذاران دولتی باید به عنوان بازیگر اصلی بازار ارزی کشورمان اصول ذیل را مورد توجه قرار داده، درباره آن موضع‌گیری کرده و سپس چراغ بورس ارز را روشن کنند:

1ـ جایگاه، نقش دولت و به‌خصوص سطح دخالت دولت در این بازار را مشخص کنند. قطعا دولت به عنوان بزرگ‌ترین دارنده ارز باید موضعش را در این خصوص شفاف کند.

2ـ در یک بازه میان‌مدت اجازه دهد تا فعالان واقعی بازار ارز نقش خود را ایفا کرده و در جهت ثبات نرخ گام بردارند.

3ـ با توجه به این‌که نقش سفته‌بازان در بازار ارزی کشورمان بیشتر از 5 درصد نیست، نقش آنها را آنچنان پررنگ نکنند تا سیاست‌های بورس ارز تحت تاثیر حضورشان قرار گیرد.

4ـ آپشن‌ها و معاملات آتی ارزی را در این بورس کاملا حرفه‌ای و کارشناسانه در نظر بگیرند تا فعالان اقتصادی توان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی قیمت‌های آینده را داشته باشند.

5ـ و سرانجام با توجه به وجود مقادیر زیادی ارز در منازل که رقم آن تا 20 میلیارد دلار نیز تخمین زده می‌شود، بورس ارز باید سازوکارهای معاملاتی شفاف و آسانی برای مردم عادی طراحی کند تا آنان راغب شوند در بورس ارز حاضر شده و اقدام به فعالیت و معامله کنند.

عماد عزتی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها