طلال عتریسی، نویسنده و پژوهشگر لبنانی از جنبه‌های روان‌ شناختی و جامعه‌ شناختی دیوار نوشته‌ها به جام‌جم می‌گوید

جداریات تهران پس از جنگ ناپدید شدند

به یاد استادی جامع‌الاطراف

مرحوم استاد ابوالفضل علامی از قاریان پیشکسوت، جزو معدود استادان جامع‌الاطراف قرآن در کشور بود. او در دهه 60 با حضور در جبهه‌های حق علیه باطل دوشادوش رزمندگان اسلام در برابر صدامیان ایستاد و با آموزش و تلاوت قرآن در ایجاد روحیه معنوی میان رزمندگان همت گماشت. سرانجام ایشان در دفاع مقدس به درجه جانبازی نائل آمد و بر اثر تبعات جراحات در سال 70 تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت. ایشان به دلیل همین عارضه قلبی نیز از دهه 70 به دستور پزشکان از تلاوت منع شدند.
کد خبر: ۸۶۳۱۲۰
به یاد استادی جامع‌الاطراف

با وجود این، استاد علامی از تدریس دست نکشید و در حوزه وقف، تجوید، مفاهیم و ترجمه و آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن استادی مبرز بود. او از معدود استادانی به شمار می‌آمد که شناخت کافی به ادبیات عرب داشت.

استاد علامی تربیت مدرسان زیادی در سطح کشور را به عهده داشت. راقم این سطور نیز افتخار داشت همراه جمعی از قاریان در دوره‌های مختلف از جمله دوره آموزشی کسب درجه استادی برای قاریان بین‌المللی کشور که به‌تازگی توسط شورای عالی قرآن تشکیل شد، شاگرد ایشان باشد.

از هر زاویه که به شخصیت او نگاه کنیم می‌بینیم در نقطه برجسته‌ای حضور داشت. اخلاق و برخورد مهربانانه ایشان با دوستان و شاگردانش مثال‌زدنی بود. با این‌که در کلاس و در سفرهای متعددی افتخار همراهی ایشان را داشتم، هرگز ندیدم از کسی غیبت کند. به‌شدت به غیبت کردن حساس بود. بسیار متواضع بود به صورتی‌که در بیان مباحث علمی سطح بالا نیز نظراتش عاری از هرگونه خودبزرگ‌بینی بود.

استاد علامی به توصیه پزشکان در روز چند ساعت پیاده‌روی و ورزش می‌کرد و هنگام پیاده‌روی به مرور آیات قرآن می‌پرداخت. او در یک خاندان روحانی متولد شد و در یک خانواده مذهبی پرورش پیدا کرد و به دلیل ارتباط عمیقش با مباحث حوزوی و فقهی به جرأت می‌توان گفت در کشور کمتر استادی مثل ایشان داریم که در این سطح هم در حوزه قرائت و هنر تلاوت تخصص داشته باشد و هم بر مباحث فقهی قرائت مسلط باشد. در جامعه قرآنی استادان متعددی داریم که همچنان در میان ما حضور دارند اما هر یک از این استادان که دار فانی را وداع می‌گویند و ما را ترک می‌کنند، به سختی جای آنها پر می‌شود. استاد علامی نیز یکی از همین بزرگان بود که نبودشان ضایعه‌ای برای جامعه قرآنی کشور محسوب می‌شود.

رحیم خاکی

قاری بین‌المللی و مدرس قرآن کریم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها