سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز دیروز عصر در حالی در تهران برگزار شد که روسای کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس بر تقویت این مجمع و همکاری در جهت نقش‌آفرینی آن در بازار جهانی گاز و تعیین قیمت‌ها تاکیدکردند.
کد خبر: ۸۵۹۰۵۹

این مجمع سال‌ها به طور پراکنده و در دل سازمان اوپک فعالیت می‌کرد، اما از سال 2008 و با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب به صورت یک سازمان مستقل درآمد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم مستقر در سالن اجلاس سران، عصر دیروز روسای 9 کشور عمده دارنده ذخایر گازی و تولیدکننده گاز در چارچوب سومین نشست خود، در تهران گردهم آمدند تا آخرین وضعیت بازار جهانی گاز و همگرایی مجمع در راهبری و نقش‌آفرینی در این بازار را بررسی کنند.

روسای کشورها در ورودی اصلی سالن برگزاری اجلاس از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور مورد استقبال قرار گرفتند. محل ورود دیگر هیات‌ها در سطح وزیران و پایین‌تر، از در دوم بود که آنها نیز توسط رئیس دفتر رئیس‌جمهور مورد استقبال قرار گرفته و به سالن استقبال اصلی هدایت شدند.

پس از ورود سران، عکس یادگاری گرفته شد و پس از آن اجلاس به طور رسمی افتتاح و رئیس‌جمهور ایران در راس میز قرار گرفت. محمدحسین عادلی، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز تنها مقامی بود که کنار رئیس‌جمهور ایران قرار گرفت.

این در حالی بود که خبرنگاران اجازه ورود به سالن اصلی را نیافتند و از اتاق مخصوص خبر و از مانیتور سخنرانی‌ها را پوشش دادند. براساس برنامه تنظیم شده، نخستین سخنران اجلاس رئیس‌جمهور ایران بود، سپس دبیرکل ایرانی GECF گزارشی درباره وضعیت بازار جهانی گاز ارائه کرد و سپس سخنرانی روسای جمهور به ترتیب حروف الفبا آغاز شد. به این ترتیب روسای جمهور بولیوی، گینه استوایی، نیجریه، روسیه، ونزوئلا، عراق، ترکمنستان و نخست‌وزیر الجزایر به ایراد سخنرانی پرداختند. سپس نوبت به سخنرانی وزرای انرژی یا نفت کشورهای شرکت‌کننده رسید و در نهایت سایر شخصیت‌های بین‌المللی حاضر در اجلاس مانند دبیرکل اوپک سخنرانی کردند.

افزایش تولید گاز ایران به 1000میلیون متر مکعب

رئیس‌جمهور در سخنرانی سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز گفت: بدون شک اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به انرژی، به‌ویژه صنعت گاز محسوب می‌شود.

دکتر حسن روحانی افزود: با وجود اهمیت و ضرورت استفاده از انرژی فسیلی، بهره‌برداری ناپایدار از این منابع انرژی، باعث بروز برخی آسیب‌های اجتماعی شده و آثار منفی بر محیط‌زیست داشته است.

وی افزود: به همین دلیل پیشنهاد کرده‌ایم، این اجلاس در پیامی به کنفرانس کاپ Cop21 که درصدد دسترسی به توافقی بین‌المللی در مسائل و سیاست‌های مربوط به تغییر اقلیم است و در هفته آینده در پاریس برگزار خواهد شد، مراتب آمادگی و علاقه مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای همکاری و هماهنگی سیاست‌های اعضای مجمع با توافق‌های بین‌المللی در مسائل محیط‌زیست را اعلام کنیم.

روحانی با اشاره به این که انتظار می‌رود مصرف گاز طبیعی طی دهه‌های آینده نیز افزایش چشمگیری داشته باشد، گفت: کشور من طی سال‌های گذشته سیاست جایگزینی گاز به‌جای سایر سوخت‌های فسیلی را به کار بسته و در حال حاضر حدود 70 درصد ترکیب انرژی ایران را گاز تشکیل می‌دهد.

وی یادآور شد: حدود 90 درصد خانوارهای شهری و روستایی ایران به شبکه سراسری توزیع گاز دسترسی دارند و ظرفیت تولید گاز ایران تا دو سال آینده به بیش از هزار میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید، اما مقایسه نسبت میزان تولید با حجم ذخایر و به‌ویژه نسبت صادرات گاز طبیعی این کشور به حجم ذخایر آن، نشان می‌دهد که محدودیت‌های تحمیلی سیاست‌های بین‌المللی در گذشته مانع بهره‌برداری مطلوب ایران از این ظرفیت‌ها شده است.

رئیس‌جمهور افزود: البته ما معتقدیم این وضعیت با توافق‌های اخیر ایران در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود با کشورهای 1+5 به سرعت تغییر خواهد کرد و مقدمات این تغییرات وسیع و همه‌جانبه نیز در سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیماتی که از بدو شروع به کار این دولت صورت گرفته، آماده شده است.

پوتین: نقش مهم مجمع گازی در آینده تامین گاز جهان

در همین حال رئیس‌جمهور روسیه نیز در سخنرانی‌اش در اجلاس سران کشورهای تولیدکننده گاز گفت: مجمع کشورهای تولید‌کننده گاز، نقش بسیار مهمی را در آینده تامین گاز جهان به عهده خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین افزود: این مجمع، سازمانی با اعتبار بین‌المللی است که هر کدام از اعضا با محوریت گاز می‌توانند منافع خود را تامین کنند چراکه کشورهای عضو 79 درصد تولید گاز جهان و نیمی از تجارت این انرژی را به‌عهده دارند. وی با بیان این‌که روسیه در زمینه‌های اکتشاف، تولید و پالایش و حمل و نقل انرژی گاز سرمایه‌گذاری زیادی صورت داده و در تامین امنیت و انتقال گاز طبیعی سهم زیادی داشته است، گفت: مطمئن هستیم اجلاس امروز هم بسیار مهم است و تصمیمات جدی خواهد داشت و توافقات آن نیز در سند نهایی گنجانده می‌شود تا کار ما موثرتر شود.

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد:‌ یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار، همان گاز طبیعی است که ایرانی‌ها نیز در این باره پیشنهادی داشته‌اند چراکه انرژی گاز، به صرفه و پاک است که هر سال بر مصرف آن نسبت به سایر انرژی‌ها در جهان افزوده می‌شود.

رئیس‌جمهور روسیه بر ضرورت رفع چالش‌ها به منظور بهره‌برداری سریع‌تر از پالایشگاه‌های گاز و بهره‌برداری‌های زودتر از آن همزمان با توسعه زیرساخت‌ها در کشورها تاکید کرد و گفت:‌ برای پاسخگویی تقاضای مصرف‌کنندگان باید برای انتقال گاز طبیعی و همچنین مسیر‌های ترانزیت آن اقدامات جدی صورت دهیم که نیازمند سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک کشورهای عضو مجمع است. پوتین افزود: پروژه استراتژی ملی انرژی روسیه تا سال 2025 در حال تدوین است و ما افزایش چشمگیری را برای تولید گاز در نظر گرفته‌ایم و برای سال 2035 بیش از 855 میلیارد مترمکعب گاز تولید خواهیم کرد.

سایر سران کشورها چه گفتند؟

رئیس‌جمهور ترکمنستان: ضرورت تنظیم قواعد شفاف و به دور از هرگونه تبعیض

رئیس‌جمهور عراق: خواستار تفاهم میان صادرکنندگان گاز برای تعیین قیمت‌ هستیم.

رئیس‌جمهور ونزوئلا: در این مجمع توانستیم کشورهای برادر و همسو پیدا کنیم.

رئیس‌جمهور نیجریه: مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای نقش مهمی در برقراری امنیت انرژی است.

رئیس‌جمهور گینه استوایی: مجمع کشورهای صادرکننده گاز سکوی پرش برای اعضاست.

نخست‌وزیر الجزایر: باید به قراردادهای درازمدت روی آوریم تا حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده رعایت شود.

دبیرکل اوپک: ضروری است به سرمایه‌گذاری در منابع نفت و گاز توجه کنیم.

دبیرکل مجمع بین‌المللی انرژی: باید مدافع منافع کشورهای تولیدکننده گاز باشیم.

قرائت بیانیه پایانی سومین اجلاسGECF

سومین اجلاس سران دولت ها و کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) دیشب با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد. دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور تصویب بیانیه از سوی سران و هیات‌ها را رسما اعلام کرد.همچنین به پیشنهاد رئیس جمهور بولیوی، چهارمین جلسه سران در بولیوی برگزار خواهدشد.

مهم‌ترین نکات ومحورهای این بیانیه به شرح زیراست:

تأکید بر اهمیت قائل شدن ارزش منصفانه و معقول برای منابع گاز طبیعی

حمایت از منافع مشترک کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز

ارتقای میزان مصرف گاز طبیعی به عنوان پاک ترین سوخت

ارتقای گفت‌وگوهای باز و سازنده با واردکنندگان گاز طبیعی

اذعان به ضرورت اتخاذ روش مبتنی بر تسهیم مخاطرات در مقوله تعیین قیمت و ساز و کار قیمت گذاری گاز طبیعی مبتنی بر قیمت نفت خام و فرآورده‌های آن

ابراز نگرانی عمیق از اعمال فرا سرزمینی قوانین و مقررات و اعتراض نسبت به تحریم های اقتصادی یکجانبه در تجارت گاز

ترغیب به ترتیب دادن گفت‌وگوهای جدید و مؤثر بین کشورهای عضو، کشورهای مصرف کننده و بازیگران گاز طبیعی

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها