جام‌جم در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی می‌کند

ضربه قاچاق به تولید میوه

در حالی که همچنان واردات میوه به کشور ممنوع است، اما همچنان شاهد عرضه میوه‌های خارجی در بازار هستیم و همین موضوع باعث شده تا برخی کشاورزان از این موضوع متضرر شوند.
کد خبر: ۸۵۸۰۶۳
ضربه قاچاق به تولید میوه

به گزارش جام ‌جم آنلاین ، مصرف میوه‌های قاچاق به دلیل این‌که در قرنطینه واردات نیستند دارای سموم و آفاتی هستند که ممکن است سلامت میوه و مصرف‌کننده را به خطر بیندازند.

کارشناسان این حوزه بارها نسبت به ورود میوه‌های قاچاق هشدار داده‌اند اما برخی معتقدند دست‌هایی پشت پرده این قاچاق است که این محصولات در بازار عرضه می‌شود.

از سوی دیگر برخی معتقدند با شناسایی کانال‌های عرضه می‌توان به هسته مرکزی رسید، اما این موضوع نیازمند اهتمام دولت و مردم در کنار هم است.

اکنون مقامات وزارت جهاد کشاورزی خبر از کنترل آفت مگس مدیترانه‌ای به دلیل ورود میوه قاچاق می‌دهند، اما این‌که این کنترل تا کی ادامه دارد و چه زمانی باید ریشه قاچاق سوزانده شود، چارچوب اصلی این گزارش را تشکیل می‌دهد.

مسئولان یکروزه می‌توانند این پرونده را مختومه کنند

در همین حال، مجتبی شادلو، نایب‌رئیس اتحادیه باغداران به خبرنگار ما گفت: با وجود تمام جلسات و نشست‌هایی که در این زمینه برگزار شده است، همواره شاهد رشد و توسعه واردات غیرقانونی انواع میوه‌ها بوده و هستیم که باید با نگرشی ملی با آن برخورد کنیم و دولت اگر واقعا تصمیم به برخورد داشته باشد یکروزه می‌تواند پرونده قاچاق میوه را برای همیشه ببندد.

شادلو درباره شناسایی محصولات وارداتی و تولید ایران، گفت: با توجه به این‌که زمان برداشت و نوع محصولات ایران کاملا مشخص است، مسئولان با استفاده از همین قاعده ساده می‌توانند نسبت به رصد محصولات غیرقانونی و وارداتی اقدام کرده و زمینه جمع‌آوری آنها را فراهم کنند. چون از طریق مراکز فروش به انبارها خواهند رسید و از طریق انبارها به واردکننده و مبادی ورودی، پس برخورد با این پدیده شوم و غیراخلاقی کار بسیار ساده‌ای است که فقط اراده‌ای ملی می‌طلبد.

این مقام صنفی ادامه داد: واردات میوه همانند دیگر موارد از طریق چمدانی یا حتی از مناطق صعب‌العبور امکان‌پذیر نیست.

مرکبات خارجی در پوست داخلی

از سوی دیگر یکی از فعالان بازار که حاضر به درج نام خود در این گزارش نشد، به خبرنگار ما گفت: یکی از مبادی ورودی بسیاری از میوه‌های قاچاق، علاوه بر مرزهای اصلی، بازارچه‌های مرزی است که صاحبان غرفه‌ها با استفاده از معافیت‌های قانونی که به آنها داده شده، اقدام به واردات میوه در حجم‌های کوچک کرده و پس از انبار کردن آن و تغییر بسته‌بندی و برچسب این میوه‌ها به‌عنوان میوه‌های ایرانی مرجوعی آنها را روانه بازار داخلی می‌کنند.

وی با اشاره به انبوه تولید پرتقال و سیب در کشور تصریح کرد: با توجه به تولید انبوه مرکبات و سیب در ایران، اکنون برای واردکنندگان یا قاچاقچیان صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند مرکبات وارد کنند، اما این افراد با رصد بازار و نیازهای موجود، اقدام به واردات دیگر محصولات کرده‌اند که اکنون بیشتر به واردات خشکبار و سیر اقدام کرده و به‌زودی شاهد فروش انبوهی از این محصولات در بازار ایران می‌شویم که بعضا محصولات بی‌کیفیت هم وارد شده و آفت‌های موجود در این محصولات نه‌تنها محصولات باکیفیت ایران را تهدید می‌کند، بلکه می‌تواند آینده صادراتی محصولات ایران را به دلیل آلودگی ناشناخته به چالش بکشد.

قاچاق، خیانت به تولید است

در همین حال رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران به جام‌جم گفت: تولید محصولات ایرانی از نظر کیفیت و کمیت به میزان قابل توجهی است و نیازی به واردات میوه در این بخش نیست و افرادی که این محصولات را به صورت غیرقانونی وارد می‌کنند، خیانت بزرگی را به تولید کشور خواهند کرد.

وی افزود: معمولا کالاها از مرزهای ترکیه و عراق به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شود، اما برخی محصولات مانند پرتقال مصری و انگور شیلی در بازار به چشم می‌خورد که مبدا این واردات کشورهای نام‌برده نبوده، بلکه کشوری مانند امارات است که در کشاورزی حرفی برای گفتن ندارد.

نورانی اضافه کرد: اکنون قاچاق میوه به دلیل پیک برداشت مرکبات کاهش یافته، اما در زمانی که پیک برداشت محصولات بگذرد دوباره شاهد قاچاق انواع میوه در بازار خواهیم بود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تصریح کرد: ورود کالای قاچاق باعث می‌شود که هم دولت متضرر شود و هم مردم. دولت از این منظر که تعرفه قانونی خود را دریافت نمی‌کند و مردم از این جهت که سلامت میوه و جامعه در خطر می‌افتد.

رایزنی برای برخورد با میوه‌های قاچاق

محمدعلی باغستانی میبدی، رئیس سازمان حفظ نباتات از ادامه تلاش و رایزنی برای برخورد با قاچاق میوه خبر داد و به ایسنا گفت: آفت مگس میوه مدیترانه‌ای که امسال هم در پی قاچاق میوه به کشور وارد شد، در سه استان مازندران، کردستان و آذربایجان غربی کنترل شده است و از باغداران می‌خواهیم برای پیشگیری از ورود آفت و خسارات احتمالی ناشی از آن با دفاتر پیش‌آگاهی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی منطقه خود در ارتباط باشند.

بددهنوی افزود: مذاکرات بسیاری با دستگاه‌های متولی برخورد با قاچاق مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته و تاکنون چند محموله امحاء شده است.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها