دانستنی‌های خودرو

ویروس در خودرو

سال ۲۰۱۰، پژوهشگران دانشگاه واشنگتن و دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه‌گو ثابت کردند که می‌شود به سیستم‌های رایانه‌ای وسایل نقلیه هوشمند حمله سایبری کرد و از ترمزها گرفته تا سیستم گرمایشی خودرو را تحت کنترل درآورد.
کد خبر: ۸۵۶۷۴۴
ویروس در خودرو

پژوهشگران دانشگاه‌های راتگِرز و کارولینای جنوبی نیز نشان دادند هکرها می‌توانند از طریق سیگنال‌های وایرلس ارسال شده توسط سیستم مانیتورینگ، فشار تایر خودروی وسیله نقلیه در حال حرکت را دیده‌بانی کنند.

این شواهد حاکی است که خودروها نیز مانند رایانه‌های شخصی در معرض آلودگی به بدافزارها قرار دارند. برای مثال، چنانچه سیستم کنترل کننده شیشه‌ها و قفل خودرو ویروسی شود، هکر می‌تواند کنترل شیشه‌ها و قفل خودرو را به دست بگیرد. در ادامه می‌خوانیم که چرا خودروهای پیشرفته‌تر بیشتر در معرض حمله هکرها قرار دارند.

گجت‌های بیشتر، آسیب‌پذیری بیشتر

خودروهای مدرن به انواع سیستم‌های رایانه‌ای مجهز هستند که البته کارکرد آنها در مقایسه با رایانه‌های شخصی آسان‌تر و تعریف شده‌تر است. در بسیاری از خودروهای پیشرفته نیز سیستم‌های رایانه‌ای توکار تعبیه شده که هر کدام به‌طور اختصاصی مربوط به یک جنبه مشخص از عملکرد خودروست. این سیستم‌های توکار به لحاظ برخورداری از سخت‌افزار، نرم‌افزار، حافظه و پردازنده به رایانه‌های شخصی شباهت دارند. اما پیچیدگی کمتر این سیستم‌ها بیشتر به گوشی‌های هوشمند شبیه است.

سیستم‌های رایانه‌ای خودروها کم و بیش از حمله هکرها در امان بوده‌اند زیرا مسیرهای اتصال به رایانه‌های وسایل نقلیه برخلاف رایانه‌های شخصی متعدد نیست. در گذشته دسترسی به این سیستم‌ها فقط از طریق کیت تشخیصی و برنامه‌ریزی مجدد خودرو ممکن بود. برای مثال، یک تعمیرکار می‌توانست به بهانه استفاده از کیت تشخیصی برای رفع ایراد خودرو یک ویروس خاص را به سیستم‌های رایانه‌ای وسیله نقلیه وارد کند.

اما آنچه خودروهای پیشرفته را در برابر حمله هکرها آسیب‌پذیرتر می‌کند، وجود این واقعیت است که سیستم‌های رایانه‌ای این‌گونه خودروها بیشتر با دنیای بیرون در ارتباطند. اکنون سرنشینان خودرو می‌توانند با استفاده از این سیستم‌ها وبگردی کرده و حتی به شبکه‌های اجتماعی سر بزنند و همین ارتباط دوطرفه است که این خودروها را آسیب‌پذیرتر می‌کند. به عبارت دیگر، هر چه تعداد ابزارهای سرگرمی و ارتباطی در داخل خودرو بیشتر می‌شود، مسیرهای حمله برای هکرها بازتر خواهد شد.

آینده نزدیک خودروهای هوشمند

کارشناسان اضافه می‌کنند که افزایش تعداد ابزارهای سرگرمی و ارتباطی در داخل خودرو به خودی خود عامل بروز حمله هکرها نیست. تا زمانی که رابط چندرسانه‌ای خودرو با سیستم‌های کنترل‌کننده ادغام نشود، بزرگ‌ترین خطری که خودرو را تهدید می‌کند این است که رابط چندرسانه‌ای نقص فنی پیدا کرده و کار نکند. به محض این‌که این دو سیستم در هم ادغام شود، مسیر حمله برای ورود هکرها باز خواهد شد.

همچنین افزایش قابلیت سیستم‌های رایانه‌ای خودروها در برقراری ارتباط با یکدیگر برابر است با افزایش آسیب‌پذیری. اکنون تولیدکنندگان خودرو در حال طراحی سیستم‌های جدیدی هستند که به کاربران خودرو امکان می‌دهد اطلاعات مربوط به امنیت و وضعیت ترافیکی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

جای تعجب نیست که خودروسازان در تلاش هستند با اتخاذ روش‌های مبتکرانه احتمال آلودگی خودورها به بدافزارهای مخرب را به صفر برسانند، اما هنوز جزئیات دقیقی از این تلاش‌ها در دسترس نیست. در این میان، بر سر این‌که این پدیده واقعا تا چه حد جدی و قابل تأمل است، اختلاف‌نظر وجود دارد. با این حال، عده‌ای از کارشناسان معتقدند پیش از این که حمله هکرها به سیستم‌های رایانه‌ای خودروها به یک معضل فراگیر تبدیل شود، لازم است در همین مقطع اقدامات پیشگیرانه اتخاذ شود.

منبع: Howstuffworks

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها